Jeśli tworzysz content, pamiętaj o jego odbiorcy. W przypadku gdy czytelnik nie rozumie przekazu, bo używasz niedostosowanego do niego słownictwa, trudno oczekiwać, że pozytywnie oceni artykuł. Przeciwnie – zirytuje się i prawdopodobnie znajdzie tekst, który jest dla niego zrozumiały u konkurencji. Narzędziem, które pomoże Ci opracować treść dopasowaną do odbiorcy, jest Jasnopis. Sprawdź, jak działa.
Internauta chce jak najszybciej znaleźć rozwiązanie problemu. Może mu zależeć na uzyskaniu odpowiedzi na pytanie czy znalezieniu produktu, który spełnia jego oczekiwania. Zerknij na poniższy wykres. Najwięcej użytkowników spędza w witrynie 2-3 minuty. Jeśli zaproponujesz im treść, która jest niezrozumiała, to pewnie dużo szybciej zamkną stronę.
Źródło: https://originalbox.co/blog/average-time-spent-websites
Nikt nie chce czytać tekstu, w którym musi co chwilę sprawdzać znaczenie słowa. Nie sztuką jest przekazywanie wiedzy za pomocą eksperckiego słownictwa. To umiejętność przekazania jej prostymi słowami stanowi zadanie trudne do wykonania. Oczywiście, są też treści kierowane do innych specjalistów i w tym przypadku używanie eksperckiego słownictwa jest całkowicie naturalne. A jak pisać teksty SEO, aby były zrozumiałe dla odbiorców? Wykorzystaj do tego wspomniane narzędzie – Jasnospis.
Ta aplikacja mierzy poziom trudności tekstu. Jednocześnie także upraszcza content – robi to automatycznie. Zgodnie z zaleceniami twórców narzędzia, Jasnopis powinien być używany do tekstów w języku polskim, o długości co najmniej 100 wyrazów, które nie mają charakteru artystycznego. Bez opłat możesz sprawdzić artykuł mający do 1800 zzs.
Aby skorzystać z narzędzia:
Ustal również zakres proponowanych poprawek. Synonimy to słowa o takim samym lub zbliżonym znaczeniu, a hiperonimy oznaczają słowa o szerszym znaczeniu.
Źródło: https://jasnopis.pl/aplikacja/
Kliknij następnie Analizuj tekst. Wybrałem rozmowę dotyczącą piłki nożnej. Tekst został oceniony – 2/7.
Źródło: https://jasnopis.pl/aplikacja/
Pod artykułem znajdziesz Statystyki, w których dokładnie opisano, z czego wynika taka ocena. Przy każdej pozycji znajdziesz w chmurce opis. Jasnopis bierze pod uwagę:
Pod statystykami znajdziesz Legendę. Zerknij na sprawdzony tekst. Na podstawie legendy wiesz, dlaczego zostały zaznaczone dane fragmenty. Kiedy umieścisz kursor nad danym obszarem, dowiesz się, dlaczego narzędzie proponuje zmianę.
Źródło: https://jasnopis.pl/aplikacja/
Oczywiście, to tylko narzędzie, które przekazuje sugestie. Nie jest nieomylne. Przykładowo, Jasnospis sugeruje zmianę „precyzyjnie dośrodkuje” na „zacentruje”. Nie ma to tego samego znaczenia. Poza tym dośrodkowanie jest słowem oczywistym dla każdego, kto miał choćby kilka razy do czynienia z piłką nożną. W innym miejscu narzędzie sugeruje, że trudnym jest słowo „rezerwowy”, ale czy można je za takie uznać?
Jeśli chcesz użyć funkcji upraszczania tekstu, musisz skorzystać z płatnego pakietu. Najtańszy kosztuje 35 zł miesięcznie.
Źródło: https://jasnopis.pl/oferta/
Oczywiście, możesz próbować upraszczać content samodzielnie, ręcznie, a następnie sprawdzać go w narzędziu po raz kolejny. Cały czas pamiętaj jednak o odbiorcy – najlepiej zaznacz, kim on jest. Zanim wprowadzisz zmiany, zastanów się, czy dane słowo jest rzeczywiście trudne. Na pewno warto brać pod uwagę zalecenia dotyczące pisania krótszych zdań. Pod tym względem Jasnospis raczej się nie myli.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.