Na skróty
Słyszysz hasło SEO copywriting i jakie są Twoje pierwsze skojarzenia? Pisanie ukierunkowane na konkretne słowa kluczowe? Wartościowe, interesujące i atrakcyjne treści dostosowany do potrzeb użytkowników? Stawianie na jakość i optymalizowanie tekstów w oparciu o wytyczne wyszukiwarek internetowych? Uwaga – każda z tych myśli będzie słuszna. Pisanie pod SEO wymaga szerokiego spojrzenia, uwzględnia różnych aspektów, dlatego jeśli ma być ono skuteczne, należy skorzystać z zestawu różnorodnych, pomocnych wskazówek. Jak tworzyć widoczne, przyciągające uwagę treści? Gdzie i po co je wykorzystywać?
Teksty SEO to pojemne określenie, ponieważ kryje się pod nim każdy rodzaj treści, który wymaga zoptymalizowania pod daną wyszukiwarkę. Będą to więc np.:
Przykładów może być więcej. Chodzi po prostu o taki rodzaj treści, który publikujemy w sieci po to, aby promować swoją markę, zwiększyć sprzedaż, zdobyć nowych odbiorców, zwiększyć ruch na stronie, poprawić swoją konkurencyjność itp. Aby spełniły one swoje funkcje, muszą być widoczne wśród innych, licznych publikacji internetowych, stąd konieczność optymalizacji zgodnie z aktualnymi wytycznymi.
Tworzenie skutecznych tekstów SEO nigdy nie jest przypadkowe i wymaga odpowiedniego zaangażowania, doświadczenia oraz wiedzy copywritera. Wiele oczywiście zależy od konkretnego przypadku, niemniej za każdym razem w procesie opracowania tego typu treści należy uwzględnić kilka podstawowych i kluczowych zadań. Przede wszystkim liczy się staranne przygotowanie i research. Każdy twórca musi wiedzieć, co pisze, dla kogo i po co to robi, jaki kontekst temu towarzyszy etc. Powinno to wiązać się z obserwowaniem aktualnych trendów i nowości (w danej branży, temacie, ale też w działaniach SEO), skrupulatnym doborem słów kluczowych (przy wykorzystaniu pomocnych narzędzi, tzw. planerów słów kluczowych) – tak, aby finalny tekst był jak najbardziej aktualny, pomysłowy i skuteczny. Praca nad konkretnym tekstem powinna dotyczyć zarówno poziomu treści, jak i formy. Jej głównym celem jest uzyskanie finalnej wersji, która będzie zrozumiała, przejrzysta oraz użyteczna i sama w sobie wartościowa. Warto pamiętać, że w centrum zainteresowania copywritera powinien być odbiorca, dlatego fundamentem działań jest jakość oraz merytoryczność. Nie należy jednak pomijać kwestii algorytmów wyszukiwarek – przygotowane treści muszą być także przyjazne robotom, które przeszukują oraz indeksują daną witrynę.
SEO copywriting w praktyce może przysporzyć niejednego problemu, dlatego warto pamiętać o kilku bezcennych poradach. Pisząc teksty do pozycjonowania, kieruj się poniższymi wskazówkami.
Umiejętnie dobierz i zastosuj słowa kluczowe
Pamiętaj zarówno o frazach short tail, jak i long tail, rezygnuj z tych ogólnych, powtarzalnych, o dużej konkurencyjności, szukaj swojej niszy. Zwróć szczególną uwagę na odpowiednie zagęszczenie fraz – stosuj je w tekście (zwłaszcza krótkim) z umiarem i przede wszystkim – naturalnie.
Używaj języka, który dostosowany jest do Twojego odbiorcy
Wnikliwie poznaj i przeanalizuj docelowego odbiorcę tekstu, jego gusta i upodobania, zwyczaje, oczekiwania etc. – dopiero wtedy będziesz w stanie wystosować do niego skuteczny komunikat.
Nie zapominaj o formatowaniu
Podział treści, ich hierarchiczność jest istotna, ponieważ pomaga nie tylko czytelnikowi, ale i np. robotom indeksującym wyszukiwarki w prześledzeniu i analizie tekstu, dlatego uwzględniaj nagłówki H1, H2, H3, wypunktowanie, numeracje etc.
Zoptymalizuj meta opisy i znaczniki
Meta description, znaczniki title i ALT nie mogą zostać pominięte – pamiętaj o ich odpowiedniej objętości, uwzględnianiu słów kluczowych, powiązaniu z treścią, unikalności, przekazie marketingowym etc.
Szanuj swojego czytelnika
Nie zapominaj, że tworzysz treści, które nie tylko mają być widoczne, ale i mają spełniać swoją funkcję. Twój odbiorca, w zależności od rodzaju tekstu, który tworzysz, powinien zostać poinformowany, zachęcony, przekonany etc., a przede wszystkim powinien uznać, że ma do czynienia z sensownym i unikalnym materiałem.
Rozbudź zainteresowanie i utrzymaj je
Nawet najlepiej zoptymalizowany tekst nie sprawdzi się długoterminowo, jeśli nie przykuje uwagi czytelników. Intrygujący, chwytliwy tytuł, wciągający lead, nieszablonowy opis pozwolą wzbudzić zainteresowanie. Kolejnym wyzwaniem będzie takie rozwinięcie treści, które sprawi, że odbiorca nie pominie ich, przechodząc np. do innej witryny, dlatego opisuj poszczególny wątki jasno i oryginalnie zarazem.
Długość tekstu ma znaczenie
Inną objętość powinien mieć opis kategorii w sklepie internetowym, inną artykuł na firmowym blogu itd. Zbyt długi, wielowątkowy, chaotyczny tekst znudzi i zniechęci, a zbyt krótki może okazać się np. zbyt ogólny. Znajdź złoty środek, wyczerpuj dany temat, zapomnij o powtórzeniach czy pustosłowiu.
Uwzględniaj linkowanie wewnętrzne
Wysokiej jakości link building jest niezwykle istotny w opracowywaniu skutecznej strategii SEO, dlatego pamiętaj o umieszczaniu naturalnych odnośników do swoich innych tekstów, podstron czy artykułów, jeśli tylko masz taką możliwość.
Kiedy trzeba – aktualizuj
W pozycjonowaniu liczy się aktualność, dlatego w SEO copywritingu warto dbać o świeżość contentu np. na blogu firmowym. Dodanie nowych informacji, poprawki i korekty, reoptymalizacje z pewnością przyniosą pozytywny efekt i zostaną zauważone przez algorytm wyszukiwarki.
Bądź kreatywny i oryginalny
Mając przez cały czas w pamięci, wszystkie ważne wskazówki, nie ignoruj własnej kreatywności. Nietypowy pomysł, interesujące ujęcie tematu, zaskakujący opis etc. mogą zadecydować o popularności, czyli efektywności treści, które planujesz opublikować.
Pamiętaj, że pisanie pod SEO wymaga połączenia różnorodnych umiejętności, skupienia w takim samym stopniu na odbiorcach, jak i na zasadach pozycjonowania. Teksty, które umieszczasz na swojej stronie, które mają promować Twoją działalność czy przyciągać szersze grono odbiorców mogą mieć ogromny potencjał, zwłaszcza, jeśli zostaną udostępnione przez wielu użytkowników, dlatego nie pozwól go zmarnować – pisz oraz optymalizuj teksty z należytą starannością i zaangażowaniem.