Umiejętności, wiedza i doświadczenie są kluczowe, aby efektywnie wykonywać zawodowe obowiązki. Jednak w dzisiejszych czasach może się to okazać niewystarczające. Równie ważna jest znajomość technologii, narzędzi online oraz aplikacji mobilnych, które pozwalają na lepsze organizowanie czasu oraz sprawniejsze i dokładniejsze realizowanie zadań. Odpowiednia znajomość i wykorzystanie narzędzi okazuje się niezbędne zwłaszcza w przypadku pracy w obszarze Internetu, np. przy kampaniach Google Ads.
Właśnie dlatego przychodzimy z pomocą w postaci Narzędziownika – stworzoną przez nas serią, gdzie eksperci z różnych dziedzin przedstawiają narzędzia i aplikacje, które wykorzystują w swojej codziennej pracy. Ostatnio skupiliśmy się na aplikacjach przydatnych w growth marketingu, a teraz koncentrujemy się na obszarze płatnych reklam Google.
W erze ciągłych zmian i rozwoju technologicznego narzędzia online i aplikacje są kluczowe dla monitorowania i ustawiania płatnych reklam w wyszukiwarce. Potwierdzają to zaproszeni przez nas eksperci: Karol Dziedzic (Trener i Specjalista Google Ads & Google Analytics), Szymon Żak (Performance Marketing Specialist w RecordLinker), Jan Kołtunowicz (e-Commerce & Digital Marketing Expert, Manager at Zdrojowa Hotels), Marcin Wsół (niezależny certyfikowany specjalista Google Ads) oraz Katarzyna Kroll (Google Ads Team Leader w Semcore).
Co polecają specjaliści Google Ads?
Karol Dziedzic – Trener i Specjalista Google Ads & Google Analytics
W branży żartobliwie nazywany kombajnem internetowym łączącym działania z obszaru SEM i SEO oraz analityki internetowej w celu maksymalizacji ROI swoich klientów. Trener oraz specjalista Google Ads i Google Analytics. Wykładowca na poznańskim Collegium da Vinci oraz krakowskim AGH. Doświadczony szkoleniowiec, który w swoim portfolio ma już ponad 1000 przeszkolonych firm. Prelegent na licznych konferencjach branżowych. Współpracuje z firmami z branży nieruchomości, motoryzacji, FMCG, e-commerce oraz startupami. Prywatnie fan starej klasycznej motoryzacji, zakochany w swoim starym Volkswagenie T2, którego czule nazywa „Bawibusem”.
Edytor Google Ads – niezastąpiony do przyspieszenia zarówno tworzenia, jak i optymalizacji kampanii,
Skrypty Google Ads / API – niezbędne do automatyzacji procesów i zwiększania efektywności prowadzonych działań,
Google Analytics 4 – kluczowy przy weryfikacji współpracy Google Ads z innymi kanałami na ścieżce użytkownika do konwersji oraz do sprawdzenia jaki finalny udział mają reklamy przy pozyskiwaniu klientów,
Google Tag Manager – konieczny do implementacji wszelkich kodów konwersji, kodów konwersji rozszerzonych, kodów remarketingowych, jak również śledzenia server-side i innych narzędzi pomagających dostarczać wartościowe dane, na których opierają się optymalizatory konwersji Google Ads,
CSS’y – do próby obniżenia kosztów klików w kampaniach produktowych oraz do automatyzacji pracy na feedach produktowych,
Narzędzia do monitoringu cen konkurencji – do bieżącej analizy cen konkurencji w celu lepszego dopasowywania kampanii do aktualnych warunków rynkowych,
Narzędzia typu call tracker – do lepszej analizy przełożenia kampanii na pozyskiwanie jakościowych leadów telefonicznych,
Looker Studio – do wizualizacji efektywności kampanii i badania anomalii,
Google Calendar – do planowania co i kiedy trzeba wykonać w kampaniach,
Any.Do – prosta lista to-do do codziennej pracy freelancera,
Feedly – pomocne do bycia na bieżąco ze zmianami w systemie Google Ads oraz do śledzenia branżowych newsów,
ChatGPT – pomocny m.in. przy tworzeniu contentu do reklam oraz budowania prostych skryptów do Google Ads,
Aplikacja Google Ads – przydatna, jeśli chcemy otrzymywać na bieżąco powiadomienia push o zmianach w kampaniach lub o alertach ich dotyczących.
Szymon Żak – Specjalista ds. kampanii online i analityki dla e-commerce oraz B2B
Zwolennik całościowego podejścia do marketingu oraz wychodzenia poza performance zorientowany na doraźną sprzedaż. W działaniach zwraca uwagę na jakość ruchu i leadów, mikrokonwersje oraz problemy ad fraudu i sufitu wzrostu w reklamie online. Prywatnie miłośnik dobrej herbaty.
Microsoft Clarity – świetne i w pełni darmowe narzędzie do jakościowej analizy ruchu na stronie. Zapewnia nagrania z wizyt i różne opcje filtrowania, np. po źródle ruchu albo odwiedzonych stronach. Pozwala zrozumieć, w których miejscach pojawia się jakiś problem z designem strony i sprowadzanym ruchem,
Heurio oraz Pestel – aplikacje do feedbacku i współpracy w web designie –są bardzo dobrym usprawnieniem przy projektach rebrandingowych lub pracach związanych z tworzeniem landingów czy wdrażaniem zmian na stronie. Ułatwiają koordynację w zespołach i zostawiają mniej niedomówień,
Adswerve – wtyczka do Chrome, która przydaje się w pracach wdrożeniowych przy analityce i zdarzeniach konwersji, zwłaszcza w e-commerce. Ułatwia testowanie parametrów zdarzeń oraz zorientowanie się w warstwie danych krytycznie potrzebnej do pomiarów w e-commerce,
Google Search Console – często niedoceniana kopalnia pomysłów pod SEM i kierunki rozwoju treści na stronie. To też pierwsze miejsce, gdzie warto ocenić, czy SEM nie będzie ścierał się z organicznymi słowami kluczowymi – jeśli się tego nie sprawdzi, można tego nie zauważyć przez bardzo długi czas samego patrzenia na zachowanie źródeł ruchu.
Jan Kołtunowicz – E-Commerce & Digital Marketing Expert (Manager w Zdrojowa Hotels)
Google Ads Editor – niezbędne narzędzie do zarządzania kampaniami reklamowymi na dużą skalę. Umożliwia szybkie i efektywne wprowadzanie masowych zmian, co znacząco przyspiesza pracę nad optymalizacją wielu kampanii,
Google Analytics – dostarcza dogłębnych informacji o zachowaniu użytkowników na stronie. Pozwala mierzyć skuteczność kampanii Google Ads poprzez analizę ruchu, konwersji i zaangażowania, co umożliwia dokładne śledzenie ROI,
Google Search Console – nieoczywisty wybór w kontekście zarządzania kampaniami Google Ads, ale czasem warto poszukać komplementarności Google Search Ads z SEO – na niektóre zapytania warto pojawiać się zarówno w wynikach organicznych, jak i płatnych,
Google Ads Transparency Center – narzędzie pozwalające zobaczyć szczegóły na temat reklam firm trzecich. Warto sprawdzić, jakich reklam używa nasza konkurencja oraz globalne firmy z naszej branży.
VWO – platforma do testowania A/B i optymalizacji konwersji, która umożliwia eksperymentowanie z różnymi wersjami stron docelowych. To jedno z kluczowych narzędzi do optymalizacji konwersji kampanii, poza panelem Google Ads.
Google Tag Manager – upraszcza zarządzanie tagami i kodami śledzącymi, umożliwiając szybką integrację różnych narzędzi analitycznych i marketingowych. To narzędzie pozwala na precyzyjne śledzenie działań użytkowników bez konieczności modyfikowania kodu strony,
Hotjar – oferuje narzędzia do analizy zachowania użytkowników, takie jak mapy ciepła i nagrania sesji. Dzięki temu można lepiej zrozumieć, jak użytkownicy reagują z reklamami i stronami docelowymi, co pozwala na dalszą optymalizację kampanii Google Ads,
Looker Studio – zaawansowane narzędzie do wizualizacji danych, które – dzięki natywnej integracji z Google Ads i Google Analytics – pozwala na kompleksową analizę i lepsze zrozumienie wyników kampanii.
Marcin Wsół – Niezależny certyfikowany specjalista Google Ads
Google Ads – umożliwia precyzyjne targetowanie potencjalnych klientów, zwiększając widoczność produktów i usług w płatnych wynikach wyszukiwania. Ponadto Google Ads oferuje zaawansowane narzędzia analityczne, które pomagają w optymalizacji kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym,
Google Keyword Planner – pomaga w identyfikacji najbardziej skutecznych słów kluczowych, które przyciągną potencjalnych klientów, zwiększając widoczność i trafność kampanii reklamowych. Narzędzie to dostarcza cennych danych o trendach wyszukiwania i konkurencyjności, co ułatwia tworzenie strategii SEO i PPC,
Google Analytics – umożliwia śledzenie i analizowanie ruchu na stronie internetowej, co pomaga w zrozumieniu zachowań użytkowników oraz skuteczności kampanii marketingowych. Dzięki szczegółowym raportom można zoptymalizować witrynę i strategie marketingowe, aby zwiększyć liczbę konwersji i ROI,
Google Tag Manager – umożliwia łatwe i szybkie zarządzanie tagami na stronie internetowej bez potrzeby modyfikacji kodu, co przyspiesza wdrażanie i testowanie nowych tagów marketingowych i analitycznych. Dodatkowo poprawia to organizację i efektywność działań marketingowych, umożliwiając precyzyjne śledzenie i optymalizację kampanii,
Google Search Console – umożliwia integrację danych o organicznych i płatnych wynikach wyszukiwania, co pomaga lepiej zrozumieć, które słowa kluczowe napędzają ruch i konwersje. Dzięki temu można optymalizować kampanie reklamowe, zwiększając ich efektywność i skuteczność,
Edytor Google Ads – umożliwia efektywne zarządzanie i masowe edytowanie kampanii reklamowych offline, co przyspiesza proces wprowadzania zmian i poprawia ich dokładność. Dzięki temu narzędziu można również łatwo analizować i optymalizować kampanie,
ChatGPT – może on szybko generować pomysły na treści reklam i słowa kluczowe oraz sugerować strategie marketingowe. Ponadto ChatGPT może analizować dane i dostarczać spersonalizowane rekomendacje, pomagając w osiągnięciu lepszych wyników reklamowych,
Google Merchant Center – umożliwia łatwe zarządzanie informacjami o produktach i ich integrację z Google Shopping, co zwiększa widoczność produktów w wyszukiwarkach i może prowadzić do wyższych wyników sprzedaży. Ponadto narzędzie to pozwala na monitorowanie i optymalizację kampanii reklamowych, co poprawia efektywność działań marketingowych,
Excel/Arkusze Google – umożliwia zaawansowaną analizę danych i tworzenie szczegółowych raportów, co pomaga w optymalizacji kampanii i lepszym zarządzaniu budżetem reklamowym. Excel pozwala także na łatwe zarządzanie dużymi zestawami danych i automatyzację procesów poprzez użycie funkcji i makr, co zwiększa efektywność pracy.