SEO dropshipping – co to?
3 min
3 min
Współczesne modele działalności biznesowej nie muszą być oparte na klasycznym łańcuchu dostaw. W e-commerce można m.in. uniknąć elementu magazynowania i dystrybucji produktów, co pozwala m.in. przyspieszyć dostawę i optymalizować koszt prowadzenia działalności. Na podobnych zasadach działa tzw. dropshipping. Co to właściwie jest? Jakie są zasady dropshipping SEO? Wyjaśniamy wątpliwości.
Zdj 1. Dropshipping to sposób na prowadzenie sprzedaży
Źródło: https://www.finanzaintelligente.com/wp-content/uploads/2024/03/card-buy-ecomerce.jpeg
Jak funkcjonuje handel tradycyjny? W tym przypadku klient robi zakupy u sprzedawcy, który przekazuje mu określony towar, przetrzymywany w magazynach sklepowych. Wcześniej sprzedawca kupuje oferowane dobra u hurtowników albo decyduje się na podpisanie kontraktu na dostawy, bezpośrednio u producenta. Dropshipping to zupełnie inny model działania.
Dropshipping to sposób prowadzenia sklepu internetowego, w którym towary wysyłane są nie przez sprzedawcę, a bezpośrednio przez producenta lub dystrybutora danego produktu na określony rejon. Rolą sprzedawcy w tym modelu biznesowym nie jest przede wszystkim magazynowanie produktów. Działa on jak pośrednik w sprzedaży, korzystając z powierzchni ładunkowej, logistyki, sposobu dostaw i wszelkich narzędzi, które posiada producent towaru.
Sprzedawcę w tym sposobie prowadzenia biznesu określa się mianem dropshippera. Do jego zadań należy pośrednictwo między producentem i klientem, dbanie o dobro klienta oraz ułatwienie w zawarciu umowy sprzedaży. Transakcję de facto będzie realizować np. hurtownia dropshippingowa (takich na rynku jest coraz więcej).
Zalety dropshippingu to niskie ryzyko biznesowe (nie musimy kupować towaru, aby go sprzedawać), mały koszt rozpoczęcia działalności i możliwość działania przy niewielkich zasobach ludzkich (do obsługi nawet małego magazynu z wysyłką, konieczni są dodatkowi pracownicy). W zasadzie rola dropshippera ogranicza się do stworzenia sklepu internetowego i promowania działalności w sieci.
Zdj 2. Dropshipping pomaga uniknąć m.in. potrzeb magazynowania produktu
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/e-commerce-online-zakupy-8422939/
Dropshipping wymaga kreatywnego marketingu, aby wybić się wśród innych, tego rodzaju działalności. Fakt, że nie trzeba inwestować w biznes większych środków i zasobów sprawia, że decyduje się na niego sporo osób (m.in. influencerów). Jak promować działalność polegającą na dropshippingu?
Bardzo skutecznym modelem digital marketingu (bo to głównie cyfrowy element promocyjny wchodzi w tym przypadku w grę) w dropshippingu jest SEO dropshipping, czyli pozycjonowanie witryny internetowej, świadczącej usługę pośrednictwa między kupującym i producentem określonego towaru.
Czym charakteryzuje się dropshipping SEO. Poza standardowymi elementami, które są kluczowe z punktu widzenia pozycjonerów, istotne jest, aby dopasować działania optymalizacji witryny do charakterystyki dropshippingu, czyli przede wszystkim – wspomnianej wysokiej konkurencyjności. Istotne będzie też dopasowanie działań SEO do zmieniającej się oferty. Jak realizować pozycjonowanie dla sklepów dropshippingowych?
Pamiętaj, że nie tylko dropshipping SEO to dobry sposób na promowanie tego typu działalności. Przydatne mogą być rozbudowane kanały w mediach społecznościowych, wysyłanie newsletterów do klientów, którzy mają już konto w Twoim sklepie oraz współpraca z niektórymi influencerami. Zwróć uwagę na charakterystykę branży, w jakiej działasz, aby dopasować nośnik marketingowy do grupy docelowej biznesu.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.