Czym jest audyt linków i dlaczego jest ważny dla SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Profil linków prowadzących do strony WWW jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań SEO trzeba ten profil dobrze poznać. I to właśnie ma na celu audyt linków zwrotnych. Wyjaśniamy, na czym polega i dlaczego jest tak ważny.
Audyt linków to po prostu dokładna analiza wszystkich linków, które prowadzą do strony WWW – oraz ich ocena pod kątem tego, czy rzeczywiście wspierają pozycjonowanie strony.
Przeprowadzając audyt linków zwracamy uwagę nie tylko na liczbę linków (choć ta również ma znacznie), ale przede wszystkim na ich jakość. Pod lupę bierzemy m.in.:
Pole do analizy jest tu bardzo szerokie – dlatego też o audycie linków mówimy oddzielnie od audytów SEO. Te drugie, choć zazwyczaj obejmują i analizę linkowania, skupiają się raczej na jakości treści oraz ocenie strony pod kątem technicznym.
Bez „zdrowego” profilu linków zewnętrznych trudno o wysokie pozycje w SERP-ach. Dla algorytmów wyszukiwarek to, jakie strony linkują do danej witryny jest jednym z najważniejszych wskaźników jej wartości. Jeśli w „portfolio” linków znajdują się uznane portale o dużym ruchu (i które same mają dobry profil linków!) – algorytm powinien przypisać domenie wyższy autorytet i, co za tym idzie, chętniej pokazywać ją na czołowych pozycjach wyników wyszukiwania.
Sam audyt linków pomaga określić, co w istniejącym profilu linków działa — które źródła odnośników, jakie rodzaje linków i anchorów przynoszą największe korzyści dla SEO — ale też zidentyfikować linki niskiej jakości, potencjalnie obniżające ocenę strony.
Uwaga: bardzo często przeprowadza się także audyty linków do stron konkurencji! Takie analizy też dostarczają wielu wartościowych informacji i mogą być dobrym benchmarkiem dla prac nad własnym profilem linków.
Trudno przeprowadzić rzetelny audyt linków bez dobrych narzędzi, które faktycznie są w stanie wyciągnąć z sieci informacje o wszystkich odnośnikach prowadzących do danej witryny.
I, co ciekawe, takiej opcji nie oferuje na przykład Google Search Console. Mimo wszystkich swoich możliwości, narzędzie od Google oferuje jedynie podstawowe informacje o profilu linków; w raporcie Linki znajdziemy m.in. liczbę wszystkich linków, listę najczęściej linkowanych stron oraz witryn zewnętrznych z największą liczbą odnośników — ale wchodząc w szczegóły przekonamy się, że GSC wszystkich linków nie podaje.
Dlatego też przy pełnym audycie wykorzystujemy raczej inne narzędzia. Bardzo zaawansowane opcje oferują na przykład:
Warto wspomnieć też o Majestic, Clusteric czy polskim Senuto, które od niedawna również oferuje możliwość analizy linków zewnętrznych.
A temu, jak sprawdzić linki do strony przy pomocy powyższych narzędzi w praktyce, poświęciliśmy oddzielny tekst — zachęcamy do lektury!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.