Na skróty
Zastanawiasz się, w jaki sposób pozyskać klientów? Chcesz promować swój sklep lub stronę internetową, aby generować ruch i zwiększyć konwersję? Oto podstawy SEM dla początkujących, które musisz znać.
Wiele mówi się o promocji witryny w internecie. Czym jest SEM? Jak łatwo wywnioskować, skrót składa się na trzy słowa: Search Engine Marketing (marketing w wyszukiwarkach). Proces ten można przedstawić za pomocą popularnego, a zarazem niezwykle trafnego wzoru:
SEO + PPC = SEM
Co oznaczają pozostałe dwa skróty? Jeżeli choć odrobinę interesujesz się marketingiem, z pewnością nie są Ci obce. Należy jednak o nich wspomnieć. SEO (Search Engine Optimization) to nic innego, jak pozycjonowanie oraz optymalizacja. Działania te mają na celu poprawić pozycję strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli w bezpłatnych wynikach. PPC to płatne reklamy, na przykład Google Ads. Dzięki nim witryna jest lepiej widoczna i użytkownicy mogą łatwo na nią trafić, ale takie działania wymagają regularnych opłat. Rozwinięciem skrótu jest Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Oznacza to, że opłata za reklamę jest naliczana od kliknięcia w dany link/reklamę, a nie za samo umieszczenie.
Czym jest SEM w praktyce? To innowacyjne połączenie pozycjonowania oraz płatnych reklam. Wspólnie przynoszą niezwykle korzystne efekty i pomagają rozwijać skrzydła w biznesie online. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju działania marketingowe wymagają wiele wiedzy. Nierzadko strategia SEM jest tworzona w zespołach składających się ze specjalistów SEO i ekspertów od płatnych reklam. Poznaj wszystkie podstawy dotyczące SEM dla początkujących. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, na przykład naszej agencji. Skutecznie wypromujemy Twoją witrynę, jeżeli chcesz jak najefektywniej rozdysponować dostępny budżet reklamowy.
Na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania i prowadzenia strategii SEM? Co robić, a czego unikać? Oto ważne porady, które mogą Ci się przydać, jeżeli po raz pierwszy zajmujesz się SEO oraz PPC dla swojej strony internetowej.
Podstawową poradą z zakresu SEM dla początkujących, jest przygotowanie listy słów kluczowych. To ważny element zarówno SEO, jak i PPC.
W przypadku pozycjonowania i optymalizacji należy skupić się na słowach, które generują ruch, a przy tym nie są zbyt konkurencyjne. W ten sposób osiągniesz zadowalające efekty w stosunkowo krótkim czasie i zaczniesz pozyskiwać nowych użytkowników. Zestawienie fraz kluczowych możesz wzbogacić o long-tail, czyli wielowyrazowe zwroty, takie jak na przykład: „łóżko dziecięce drewniane do sypialni”. Wielu użytkowników korzysta z wyszukiwarki, wpisując naprawdę długie frazy. Jeżeli strona zostanie pod nie dobrze zoptymalizowana, możesz liczyć na ruch oraz konwersję. Jak szukać słów kluczowych? Służą ku temu specjalne narzędzia, na przykład Senuto czy Ahrefs. Dobrym rozwiązaniem jest także częściowo darmowe oprogramowanie online znane jako UberSuggest.
Analiza słów kluczowych to ważny element nie tylko SEO, ale i PPC. W tym celu warto wykorzystać Planer Słów Kluczowych w Google Ads, który jest darmowy i dość przydatny. Szukaj fraz, które będą pasować do Twojej strony internetowej, przy równocześnie niskiej stawce za kliknięcie. Tym sposobem efektywnie rozdysponujesz budżet i zaczniesz przyciągać potencjalnych klientów.
Skoro wiesz, czym jest SEM, warto wspomnieć, że przygotowanie kampanii oraz jej wdrożenie to nie wszystko. Efekty należy regularnie monitorować, aby szybko reagować na każdą zmianę. Do przygotowania prostych, nieskomplikowanych działań (najlepiej w branży z małą konkurencją), nie musisz płacić za specjalistyczne narzędzia. Choć ich zastosowanie będzie pomocne, do analizy efektów możesz wykorzystać Google Analytics, Google Search Console oraz główny panel ze statystykami dostępny w Google Ads. Z ich pomocą badanie efektów będzie łatwe i pozwoli Ci rozwijać swoje umiejętności. Te narzędzia posiadają intuicyjne interfejsy, a ich obsługa jest łatwa. To idealna propozycja dla osób początkujących w branży SEM. Jeżeli natomiast budżet pozwala Ci wykupić abonament na dodatkowe narzędzia, zainteresuj się takim oprogramowaniem jak Senuto, SEMSTORM, SEMrush, czy ScreamingFrog.
Pojęcie remarketingu wiąże się bezpośrednio z reklamami w Google Ads (PPC), a nie SEO. Stosowanie tej strategii pozwala pozytywnie wpłynąć na konwersję i jest niezwykle przydatne w sklepach internetowych. Na czym to polega? Wyobraź sobie, że użytkownik odwiedza Twoją witrynę, ale nic nie kupuje. Wdrożenie strategii remarketingowej sprawi, że taka osoba zostanie „oznaczona”, a następnie przez określony czas reklamy dotyczące Twojej strony będą wyświetlać się internaucie w różnych miejscach.
Bardzo ważna porada z zakresu SEM dla początkujących. Jeżeli skupiasz się na pozycjonowaniu i prowadzisz strategię SEO samodzielnie, unikaj niedozwolonych zagrywek (Black Hat). Choć efekty takich technik mogą być zaskakująco pozytywne na początku, to z czasem narazisz się na filtr od Google i Twoja witryna całkowicie zniknie z wyników wyszukiwania. Jakie działania zaliczamy do Black Hat SEO? Na przykład kopiowanie treści, tworzenie spamerskiego contentu pod frazy kluczowe, czy pozyskiwanie dużej ilości linków w bardzo krótkim czasie.
Nie zastanawiaj się dłużej, czym jest SEM, tylko pomyśl, w jaki sposób przygotujesz własną strategię marketingową. Łączenie SEO oraz PPC daje sporo pozytywnych efektów. To rozwiązanie, z którego korzystają największe strony i sklepy internetowe. Największe zalety SEM to:
Nie ma znaczenia, w jakiej konkretnie branży działasz. SEM to strategia sprawdzająca się w przypadku praktycznie każdej strony internetowej. Efekty SEO oraz PPC chwalą także posiadacze sklepów internetowych.