Google Analytics 4 to skuteczne narzędzie, które pozwala na przedstawienie różnego rodzaju przydatnych danych, niezbędnych w działaniach marketingowych i pozycjonowaniu stron. Wśród różnych, przedstawionych użytkownikowi informacji jest tzw. współczynnik odrzuceń. W jaki sposób badać tę zmienną za pomocą GA4? Czy dane zbierane przez należące do Google narzędzie analityczne odpowiadają faktycznemu stanowi?
Zdj 1. Google Analytics 4 umożliwia badanie współczynnika odrzuceń
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/analytics-google-analytics-1925495/
Pozycjonerzy, którzy pracują nad SEO witryny starają się, aby przyciągnąć na stronę jak największą liczbę unikalnych użytkowników. Sama strona internetowa musi być z kolei zrealizowana tak, aby zainteresować użytkownika i zatrzymać go na dłużej. W celu weryfikacji, czy użytkownicy chętnie przeglądają zasoby serwisu wykorzystuje się współczynnik odrzuceń, czyli bounce rate.
Co to jest współczynnik odrzuceń? Jak go interpretować?
Bounce rate GA4 lub po polsku współczynnik odrzuceń to element, który wskazuje na to, jak często użytkownicy opuszczają witrynę po wejściu na jedną stronę. Wytłumaczymy to pojęcie na przykładzie. Wyobraź sobie, że użytkownik wchodzi na stronę internetową przez pozycjonowanie Google, szukając określonego produktu (np. akumulatora do wkrętarki).
Po wyszukaniu tego wkrętarki i zapoznaniu się z jej opisem użytkownik nie podejmuje żadnych działań. Wychodzi ze strony internetowej (nie jest zainteresowany zakupem, ani innymi produktami) wpływając negatywnie na parametr współczynnika odrzuceń. Jeżeli użytkownik zakupi produkt lub przejdzie na inne podstrony, przeszukując zasoby witryny, wpłynie on pozytywnie na bounce rate.
W praktyce współczynnik odrzuceń powinien być możliwie jak najniższy. Im wyższa jego wartość, tym więcej użytkowników opuszcza witrynę po odwiedzeniu jednej z podstron. Niski bounce rate może świadczyć o zainteresowaniu zasobami strony.
Zdj 2. Schemat obliczania współczynnika odrzuceń
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/Bounce_Rate
W jaki sposób dodać współczynnik odrzuceń w GA4?
Do badania współczynnika odrzuceń służy narzędzie Google Analytics 4. Gdzie znajdziesz informacje o bounce rate w GA4? Należy dodać ten wskaźnik do raportów narzędzia analitycznego. Najlepiej zrób to zaraz po przygotowaniu witryny i skonfigurowaniu GA4, aby system kompleksowo zliczał te parametry.
- Wejdź w sekcję Raporty i wybierz raport
- Możesz zdefiniować nowy raport (np. Ruch na stronie) i edytuj go (edytuj raport, przycisk z ołówkiem w prawym, górnym rogu)
- Znajdź opcję Metryki lub Dane i Dodaj metrykę
- Wyszukaj z listy danych Współczynnik odrzuceń. Zapisz raport.
Po zdefiniowaniu raportu, parametr pojawi się w GA4 i będziesz mógł analizować zebrane tam informacje.
Współczynnik odrzuceń GA4 – w jaki sposób badać ten parametr?
Jeżeli już zdefiniujesz raport, możesz badać współczynnik odrzuceń w GA4. Jak interpretować dane, które pojawią się w systemie? Google Analytics pokaże procentowy zakres użytkowników, którzy zdecydowali się opuścić stronę po otwarciu jednej podstrony w pojedynczej sesji.
Procentowy wskaźnik nie powinien być wyższy niż 60-70 proc. To oznacza problem z zainteresowaniem użytkowników i należy działać, aby ich ponownie przyciągnąć. Możesz to zrobić poprzez implementowanie interesujących linków, programy promujące większą liczbę kupowanych produktów lub sugerowanie podstron, które mogą być ciekawe dla konkretnego użytkownika.
Wskaźnik możesz uznać za dobry, jeżeli oscyluje w granicach 20 do 40 proc. W przypadku 40 do 60 proc. jest on uznawany za średni i można go poprawić. Natomiast jeżeli parametr jest niższy niż 20 proc. sprawdź konfigurację GA4. Oznacza to, że najpewniej nieprawidłowo zdefiniowałeś dane i pojawił się błąd.
Czy dane w GA4 dot. bounce rate są realistyczne?
Informacje, które przekazuje Google Analytics 4 oparte są na realnych statystykach Twojej witryny internetowej. Zbierane dane przetwarzane są przez narzędzie, aby w prawidłowy sposób przedstawić je w raporcie. System nie analizuje zewnętrznych informacji. To sprawia, że bounce rate GA4 jest w pełni realistyczny.
Dzięki temu możesz kontrolować, jak maleje lub rośnie współczynnik odrzuceń i reagować na te dane, zmieniając strategię podejścia do klienta (lub innego użytkownika).

swój potencjał z

marketing działa.
