Co zmieniło się w SEO wraz z aktualizacją BERT?
3 min
3 min
Na skróty
Algorytm BERT wywarł duży wpływ na całą branżę SEO. Eksperci uznali, że jest to najważniejsza aktualizacja Google od pięciu lat. Oficjalnie wpływa na 10% zapytań. To ogromna liczba, jeśli weźmiemy pod uwagę miliony wyszukiwań każdego dnia. Sprawdź, czym dokładnie jest aktualizacja BERT, jak wpłynie na SEO i jak możemy zoptymalizować strony internetowe pod jej kątem.
Oznacza dwukierunkowe reprezentacje enkoderów od transformatorów. To oparta na sieci neuronowej technika przetwarzania języka naturalnego (NLP). Pozwala Google przetwarzać słowa w zapytaniach, biorąc pod uwagę pozostałe wyrazy tworzące frazę. Kiedyś wyszukiwarka przetwarzała wyraz po wyrazie. Model BERT umożliwia wychwycenie kontekstu słowa zawartego w wyszukiwanym haśle. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej i szybciej znaleźć potrzebne informacje. Podstawowym celem aktualizacji Google są dłuższe, bardziej konwersacyjne zapytania.
Długość tekstu nie jest tak ważna, jak mogłoby się wydawać. Google zawsze przypominało, że powinniśmy pisać dla użytkowników, a nie wyszukiwarki. Jeśli nadal koncentrujesz się na gęstości słów kluczowych i ich rozmieszczeniu, nie zwracając przy tym uwagi na jakość i “naturalność” treści, najprawdopodobniej sporo stracisz na najnowszych aktualizacjach Google.
Pisz prosto, zwięźle i na temat. Unikaj kwiecistych, niepotrzebnych słów. Staraj się, by publikowane treści były ciekawe i przydatne dla czytelników. Obecnie najlepsze praktyki dotyczące słów kluczowych koncentrują się na łączeniu długich fraz z krótszymi słowami kluczowymi. BERT najprawdopodobniej wpłynie na ten trend, nadając priorytet konkretnym, konwersacyjnym zapytaniom
Twórz więc treści w konkretnym celu. Pisz naturalnie, zamiast koncentrować się na gęstości słów kluczowych. Przygotuj merytoryczne teksty, które rzeczywiście wnoszą wartość dla odbiorców.
Kiedy użytkownicy korzystają z Google, zwykle nie myślą o trafnych słowach kluczowych. Szukają odpowiedzi na pytania, przepisów, wskazówek i porad. Uwzględniając aktualizację BERT, staraj się więc zamieszczać słowa kluczowe z długiego ogona, które nie zakłócają przepływu treści.
Pamiętaj, że wspomniana aktualizacja nie dotyczy tego, w jaki sposób Google przetwarza treść na stronach internetowych. Ma na celu lepsze zrozumienie, czego dokładnie szuka użytkownik. Pisząc tekst, zastanów się, na jakie pytanie będzie odpowiadać. Aktualizacje Google pomogą witrynom, zawierającym wartościowe i ciekawe treści, łatwiej dotrzeć do odbiorców.
Aktualizacje Google koncentrują się na tym, by publikowane treści były trafne i przydatne dla czytelników. Jeśli więc piszesz teksty przede wszystkim dla użytkowników, a nie pod kątem wyszukiwarki, najprawdopodobniej nie musisz niczego zmieniać. Zasadniczo istnieją trzy typy wyszukiwania:
Jednym z kluczowych ulepszeń Google Bert jest to, że wyszukiwarka może teraz lepiej zrozumieć zapytania i ich kontekst w odniesieniu do konkretnego celu wyszukiwania.
Aktualizacja BERT otwiera nowe możliwości tworzenia konkretnych, wartościowych treści na dany temat lub odpowiedzi na pytanie. Skoncentruj się na danej tematyce niż określonym słowie kluczowym. W ten sposób pokażesz wyszukiwarce, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Zwróć uwagę na szeroką gamę słów kluczowych o długim ogonie, by przyciągnąć ruch wysokiej jakości.
Możesz na przykład podać przepis na wegańskie ciasto bezowe lub opublikować post, jak znaleźć najlepszą kawiarnię w mieście. W ten sposób dotrzesz do użytkowników, którzy szukają kawiarni w Twoim mieście. Możliwości są nieskończone. Najlepsze treści to takie, które odpowiadają i zaspokajają potrzeby użytkowników.
Kiedyś Google ignorował tzw. stop words, czyli zaimki, przyimki i spójniki. Aktualizacja BERT sprawi, że wyszukiwarka nie będzie już ich pomijać. Dzięki temu użytkownicy mogą zobaczyć trafniejsze wyniki wyszukiwania. Kładzie nacisk na kontekst, dzięki czemu Google lepiej teraz rozumie wyszukiwane hasła, szczególnie te złożone z wielu słów kluczowych.
Pamiętaj, że z czasem Google będzie udoskonalał aktualizację BERT. Dlatego już dziś skoncentruj się na tworzeniu oryginalnych treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników. Staraj się naturalnie wplatać słowa kluczowe. Unikaj nienaturalnych, krótkich fraz kluczowych. Nie przesadzaj też z liczbą słów kluczowych.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli koncentrujesz się na tworzeniu merytorycznych, interesujących treści, każda nowa aktualizacja Google powinna być mile widziana. Najlepsza strategia content marketingu pozostaje bez zmian. Publikuj wartościowe teksty, które będą odpowiadać na potrzeby użytkowników.
Aktualizacje Google skalują wyszukiwanie konwersacyjne. Zwracają przy tym uwagę na wyszukiwanie głosowe. Wirtualny asystent Google zaczyna odgrywa coraz ważniejszą rolę. Poza tym BERT kładzie również nacisk na międzynarodowe SEO. Wyszukiwarka stara się wyświetlić trafne wyniki dla różnych języków, nawet jeśli niekoniecznie rozumie cały język.