Jak wygląda dostawa w twoim sklepie? Inspiracje
3 min
3 min
Na skróty
Każdy sklep internetowy działa na zasadzie wysyłki produktów do klienta. Proces logistyczny może wyglądać różnorako, natomiast najważniejszą kwestią jest dostosowanie się do wymagań konsumenta. Jakie rodzaje dostawy funkcjonują w Twoim e-commerce? Czy zaspokajasz potrzeby klientów? Dowiedz się więcej na temat tego, jakie dostawy wyróżnia się w sklepach internetowych.
Aktualnie na rynku nie brakuje firm kurierskich. Najpopularniejsze z nich według UKE to DPD, DHL, Pocztex, GLS, oraz UPS. Każda z nich działa na podobnych zasadach, dlatego osoby dokonujące zakupów online, bardzo rzadko mają preferencje co do tego, jaki konkretnie przewoźnik będzie obsługiwać zamówienie. Najważniejszą kwestią jest czas realizacji dostawy oraz bezpieczeństwo pakunku. Istotną rolę odgrywa również cena przewozu. Jakie dostawy ze sklepu internetowego można wyróżnić? Na tapet weźmiemy transport drobnicowy, pomijając przewóz załadowanych palet, gabarytów, towarów niestandardowych, i tym podobnych. Poznaj podstawowe rodzaje dostaw e-commerce.
Niezwykle popularnym i renomowanym rodzajem dostawy e-commerce jest door to door, czyli od drzwi do drzwi. Ten model logistyczny opiera się na transporcie towarów prosto ze sklepu do domu klienta. Jeżeli zdarza Ci się zamawiać produkty online, prawdopodobnie choć raz zdarzyło Ci się skorzystać z takiego rozwiązania. Oczywiście model door to door mocno ewoluował. Początkowo nazywano tak transport bezpośredni, gdzie towar z miejsca nadania do punktu docelowego docierał bez żadnych przeładunków. Aktualnie to rodzaj dostawy e-commerce, który po prostu opiera się na dostarczeniu pakunku ze sklepu do domu, natomiast klient nie wnika w to, gdzie i ile razy doszło do konsolidacji, lub przeładowania towarów. Kupujący w tym modelu płaci z góry (przed rozpoczęciem procesu transportu) bądź podczas odbioru produktów (za pobraniem).
Niektóre firmy przewozowe umożliwiają nadawanie paczek do specjalnych paczkomatów. To nowoczesny rodzaj dostawy e-commerce chętnie wykorzystywany przez użytkowników. Jak działa taki model logistyczny? Wbrew pozorom, to bardzo proste. Klient dodaje produkty do koszyka i przeglądając jakie dostawy oferuje sklep internetowy, wybiera paczkomat. Następnie należy wykonać płatność i wystarczy poczekać (zwykle 2-3 dni robocze) na paczkę. Jak ją odebrać? Podczas wypełniania specjalnego formularza konsument musi podać adres najbliższego paczkomatu. Znajdują się one nawet w małych miastach, co niezwykle ułatwia klientom odbiór ładunków. Odbiorca paczki podchodzi do paczkomatu, podaje kod, jaki otrzymał SMS-em i gotowe. Towary odebrane. To proste, szybkie i stosunkowo niedrogie. Co więcej, ten rodzaj dostawy e-commerce jest chętnie wykorzystywany przez osoby, których często nie ma w domu i osobisty odbiór towarów jest utrudniony. Po ładunki do paczkomatu możesz wybrać się o dowolnej porze dnia i nocy, przez całą dobę.
Jakie jeszcze dostawy może realizować sklep internetowy? Jeżeli posiadasz własny e-commerce oraz biuro lub magazyn, zaproponuj klientom odbiór w punkcie (siedzibie). Wówczas konsument zamówi towar, aby następnie odebrać go pod Twoim adresem. Model ten nie jest dostępny w przypadku sklepów działających na zasadzie dropshippingu, gdzie produkty dostarczane są do konsumenta bezpośrednio od hurtownika lub producenta.
Zastanawiasz się, jakie formy dostawy powinien obsługiwać Twój sklep internetowy? Tak naprawdę im więcej, tym lepiej. Wówczas istnieje większa szansa, że potencjalny klient chętnie skorzysta z Twojej oferty. Najmniej priorytetową formą będzie odbiór w punkcie (siedzibie), natomiast bardzo ważnym modele logistycznym jest dostawa door to door. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, wzbogać swoją propozycję o dostawę do paczkomatu.
Dodatkowo zapoznaj się z ofertą różnych przewoźników, aby Twoi klienci mogli cieszyć się swoimi produktami w jak najkrótszym czasie. Transport towarów w przypadku e-commerce gra ogromnie ważną rolę. Dodatkowo dostawa powinna być niedroga, bowiem zbyt wygórowane kwoty za realizację przewozu mogą zniechęcić do złożenia zamówienia. Zwróć także uwagę na jakość usług firm przewozowych. Opinie różnych przedsiębiorców na ten temat bez żadnych problemów znajdziesz w internecie.
Skoro wiesz już, jakie dostawy w sklepie internetowym wyróżniamy, warto dodać, że realizację zamówienia możesz umilić swojemu klientowi. W jaki sposób? Prostym sposobem jest dodanie do paczki nieco słodkości – lizak, cukierki lub inne łakocie będą doskonałym rozwiązaniem. W przypadku większych zamówień możesz pokusić się o wręczenie gadżetów. W ten sposób nie tylko kreujesz pozytywny wizerunek firmy, ale i zaskoczysz konsumenta miłym podarunkiem. Pamiętaj również o karteczce z podziękowaniami, możesz dorzucić wizytówkę lub małą ulotkę.
Rozważ również wdrożenie darmowej dostawy. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na bezpłatną realizację zamówienia w każdym przypadku, poinformuj klienta, że przesyłki są darmowe od konkretnej kwoty. Takie podejście nie tylko zachęca do robienia większych zakupów, ale dodatkowo jest miłe.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.