Jeżeli podejmujesz wyzwanie, jakim jest działalność biznesowa w internecie i myślisz, że Twój oryginalny pomysł, wyjątkowa usługa lub nietypowy produkt przyciągnie rzesze potencjalnych klientów już pierwszego dnia po uruchomieniu serwisu – cóż, możesz się srogo rozczarować. W dzisiejszej rzeczywistości przekonująca oferta to zaledwie kropla w morzu, jeśli chodzi o wyróżnienie się w branży e-commerce. O sukcesie firmy zadecyduje wiele czynników, w tym między innym płatne reklamy i pozycjonowanie – czy te działania mają coś wspólnego, wpływają na siebie? Czy należy je łączyć? A może wybrać tylko jedno z nich? Odpowiedź w dużej mierze zależna jest od indywidualnych strategii i celów biznesowych. Jedno jest pewne – bez stosowania sposobów na zwiększenie widoczności, klienci nie będą trafiali na Twoją stronę. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś o pozycjonowaniu, to koniecznie zapoznaj się z informacjami na tej podstronie.
SEO a Google Ads – czym są?
SEO to połączenie optymalizacji strony (różnorodnych zabiegów, które mają na celu odpowiednie dostosowanie witryny do aktualnych wytycznych Google) oraz link buildingu (pozyskiwania naturalnych, różnorodnych i wartościowych odnośników do strony z witryn i serwisów o odpowiednim autorytecie). Razem wpływają na widoczność strony, ruch w jej obrębie oraz współczynnik konwersji. Dobre pozycjonowanie sprawi więc, że Twoja wityna będzie wysoko w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi. Dzięki temu potencjalni klienci łatwiej trafią własnie na Twoją witrynę. Tak, mniej więcej, można zdefiniować SEO, a Google Ads? To z kolei płatne reklamy Google, które polegają na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki w oparciu o wybrane, popularne i powiązane z działalnością frazy kluczowe. Wykorzystując płatne reklamy Google możesz też sprawiać, że Twoje banery będą pojawiały się na różnych stronach powiązanych z Twoją grupą docelową. Płatne reklamy rozlicza się poprzez liczbę kliknięć. Jeśli wpisując konkretne zapytanie w wyszukiwarkę, klikacie najczęściej pierwsze wyświetlane odnośniki, z pewnością niejednokrotnie wybraliście w ten sposób promowaną witrynę.
Pozycjonowanie i płatne reklamy – zależności
Czy w przypadku SEO i Google Ads możemy mówić o pewnych zależnościach? Czy pozycjonowanie wpływa na reklamy? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta. Z jednej strony nie sposób porównać tych dwóch narzędzi. SEO opiera się na długoterminowych, strategicznych i wieloetapowych działaniach, stąd też efekty pojawiają się dopiero po dłuższym czasie. Kampania Google Ads działa niemal błyskawicznie, wystarczy szybka konfiguracja, określenie budżetu i link do serwisu jest już widoczny. Warto jednak skupić się na jednym istotnym aspekcie – w przypadku Google Ads płacimy za każde kliknięcie użytkownika. Jeśli chcesz ciągłych efektów z Google Ads, to będziesz inwestować w ten rodzaj reklamy cały czas. Warto więc inwestować w SEO i dbać o UX strony. Jeżeli potencjalny klient wejdzie na stronę, zauważy ciekawą grafikę, interesujące teksty, rozbudowaną ofertę – generalnie dobrze zoptymalizowaną witrynę, istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na zakup. Konkretnie chodzi o tzw. user experience, czyli szeroko pojęte doświadczenie użytkownika, co obecnie w przypadku profesjonalnych agencji stanowi element strategii SEO. Rozwijanie user experience, to praca nad interfejsem strony, intuicyjnością i wygodą użytkowania witryny, poprawną interakcją, wartościowym contentem czy odpowiednim systemem sprzedaży – wszystko to w znaczącym stopniu może wpłynąć na efektywność kampanii Google Ads. Wiele osób twierdzi, że płatne reklamy wpływają na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania. Pozycja uzależniona jest także od ruchu na stronie. Płatne reklamy sprowadzają ten ruch, a więc ten konkretny czynnik może mieć przełożenie na pozycję. Przynajmniej przez jakiś czas, jednak nie jest to pewne i stałe. Dlatego nie warto rezygnować z pozycjonowania podczas korzystania z Google Ads.
SEO czy Google Ads – co wybrać?
Jeśli jednak zastanawiasz się nad wybraniem wyłącznie jednego rozwiązania, pojawia się dylemat – SEO czy Google Ads. Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować ważne aspekty, takie jak:
– czas (czy zależy Ci na szybkich efektach, czy też nie ma to dużego znaczenia – działania pozycjonujące wymagają o wiele większego, co najmniej kilkumiesięcznego zaangażowania);
– budżet (kampania reklamowa może zadziałać krótkoterminowo nawet w oparciu o bardzo niewielkie, jednorazowe koszty, SEO wymaga większego, skrupulatnie opracowanego budżetu);
– rodzaj wyników (Google Ads co prawda oferuje ekspresowe wyniki, ale to efekty SEO mają szansę okazać się trwałe. Reklamy nie usprawnią działania serwisu, optymalizacja – owszem.);
– docelowy odbiorca (płatne reklamy i pozycjonowanie działają w oparciu o precyzyjnie określone grono odbiorców, niemniej Google Ads pozwala szybciej i dokładniej wyselekcjonować potencjalnych klientów, w oparciu o terytorialny zasięg reklamy czy godziny emisji);
– cel (korzyści długofalowe vs doraźne działanie, czy np. chodzi nam wyłącznie o konwersję, czy również o ruch na stronie itp.);
– zagrożenia (niepoprawny dobór słów kluczowych w kampanii Google Ads, duża konkurencja w staraniach o wysoką pozycję w wyszukiwarce w danej branży itp.);
– monitoring (agencje SEO mogą udostępniać swoim klientom np. comiesięczne raporty, w przypadku kampanii reklamowej mamy stały dostęp do panelu administracyjnego, a więc i do rezultatów konkretnych działań).
Decyzja należy do Ciebie
Jak widać, wybór nie jest ani łatwy, ani oczywisty. To, co powinno zwracać uwagę, to fakt, że główny cel obu rozwiązań opiera się na wzroście ruchu i sprzedaży, w efekcie zwiększeniu zysków. Być może, mając w pamięci zależność pomiędzy SEO i Google Ads, warto wziąć pod uwagę rozwiązanie mniej kategoryczne, czyli wypróbowanie modelu łączonego – skorzystanie zarówno z jednej, jak z i drugiej metody. Warto inwestować dwutorowo i ten sposób podwajać szanse na wyróżnienie się w branży i zwiększenie konkurencyjności.