Off-site SEO – co musisz wiedzieć?
4 min
4 min
Poprzez wyrażenie off-site SEO rozumiemy działania zorientowane na pozycjonowanie, które mają miejsce poza promowaną stroną internetową. To przede wszystkim linki zewnętrzne, odpowiadające za wiarygodność witryny. Ich obecność algorytm wyszukiwarki traktuje jako pewnego rodzaju rekomendacje. Czy off-site SEO jest ważniejsze niż działania on-site? Czy można pozycjonować stronę w oparciu o tylko jedną z tych dwóch technik?
Pod pojęciem off-site SEO kryje się kilka różnych działań, a każde z nich ma za zadanie pozytywnie wpłynąć na pozycję strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Najważniejsze z nich to:
Pozyskiwanie linków jest podstawowym działaniem off-site SEO. Algorytmy Google traktują je jako „polecenia”, dlatego wywierają wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Proces pozyskiwania odnośników nazywa się link buildingiem. Rozwiązanie to jest niezwykle czasochłonne, szczególnie gdy zależy nam na jakości pozyskanych odnośników i chcemy zrobić to całkowicie za darmo. Linki mogą znajdować się w tekstach artykułów, komentarzach, ukryte w obrazach i innych elementach na stronie. Mówiąc o odnośnikach warto także wspomnieć o anchorach. To fragment tekstu (zakotwiczenie), w którym się link. Zwykle tego rodzaju odnośnik wyświetla się na niebiesko. Anchory mają spore znaczenie w kontekście off-site SEO. Zamieszczenie linka z frazą kluczową na zewnętrznej stronie internetowej spowoduje, że promowana witryna ma szansę osiągnąć wyższą pozycję w wyszukiwarce.
Optymalizacja wizytówki Google umożliwia osiągnięcie lepszej widoczności przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Wyszukiwarka wykorzystuje geolokalizację, aby dopasować wyniki do potrzeb użytkownika. Jeśli będąc w Warszawie, wyszukasz w swoim smartfonie hasło „restauracja”, istnieje praktycznie zerowa szansa na to, że wyświetlone wyniki będą promować strony internetowe firm z Krakowa lub Gdańska. Wdrożenie i uzupełnienie wizytówki Google jest więc ważną częścią off-site SEO.
Wpisy gościnne pozwalają promować stronę internetową w sieci. Nawet tekst publikowany w zewnętrznym serwisie bez żadnego linka może pozytywnie wpłynąć na off-site SEO. Jak to możliwe? Jeżeli witryna jest odpowiednio pozycjonowana, artykuł będzie znajdować się na wysokim miejscu w wyszukiwarce. Użytkownicy po jego przeczytaniu przejdą na Twoją stronę, o ile tylko będę wiedzieć, jak to zrobić. Wpis gościnny może także zawierać w sobie link – wówczas mówimy o pozyskiwaniu odnośników, co bezpośrednio wpływa na off-site SEO.
Znaczenie przy pozycjonowaniu ma także wiek domeny (im starsza, tym lepsza) oraz branża serwisu. Jeśli Twoja witryna rywalizuje z dużymi markami inwestującymi w SEO, potrzebna będzie kompleksowa strategia off-site, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalistów, którzy przygotują odpowiednią strategię oraz ją wdrożą.
Największe błędy w off-site SEO popełniają osoby, które nie posiadają odpowiedniej wiedzy na temat pozycjonowania. Jeśli prowadzisz stronę internetową samodzielnie, możesz nieświadomie złamać wytyczne narzucone przez Google. Jak to możliwe? Wbrew pozorom stosowanie niedozwolonych technik (black hat SEO) jest niezwykle łatwe. Wielu przedsiębiorców nieświadomie łamie zasady narzucone przez wyszukiwarkę, sądząc, że ich działania przyniosą pozytywne efekty.
Kategorycznie unikaj pozyskiwania linków ze spamerskich miejsc. Nie wychodź z założenia, że „więcej znaczy lepiej”. Efektywniejszym rozwiązaniem jest pozyskanie jednego odnośnika z solidnej domeny, niż wygenerowanie dziesiątek bezwartościowych backlinków z miejsc o wątpliwej jakości. Błędem w off-site SEO jest również brak wizytówki Google. To szczególnie często spotykany problem osób, które działają przede wszystkim w sieci, a nie stacjonarnie.
Równie często osoby posiadające niewielką wiedzę na temat pozycjonowania sądzą, że najlepszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie wszystkich linków z anchorami zawierającymi frazy kluczowe. Tego rodzaju działanie jest nienaturalne i szybko zostanie wyłapane przez algorytm Pingwin (szczególnie, gdy mówimy o tysiącach pozyskanych linków). Wśród wszystkich odnośników anchory z frazami kluczowymi powinny stanowić kilkanaście, ewentualnie kilkadziesiąt procent.
W off-site SEO nie każdy link ma taką samą wartość, nawet wtedy, gdy mówimy o dwóch odnośnikach z dokładnie tej samej domeny. Dzieje się tak za sprawą atrybutów dofollow oraz nofollow. Linki dofollow przekazują dużą moc i mają spore znaczenie w kontekście pozycjonowania. Natomiast odnośniki nofollow nie przekazują żadnej mocy lub jej niewielką część (ciągle w sieci znajdują się spory na ten temat, a Google nie dało jednoznacznej odpowiedzi). Dlatego podczas pozycjonowania najlepiej stosować link building oparty na odnośnikach dofollow. Czy w takim razie nofollow nie mają znaczenia? A jednak ich obecność jest równie istotna! Brak linków nofollow może oznaczać sztuczne (nienaturalne) pozyskiwanie. Dlatego realizując link building najlepiej zachować równowagę pomiędzy nofollow i dofollow.
Bez dwóch zdań sporym błędem jest także ignorowanie kwestii off-site SEO, skupiając się tylko i wyłącznie na działaniach on-site. Musisz wiedzieć, że nawet najlepsza optymalizacja nie sprawi, że domena w konkurencyjnej branży będzie zawsze na najwyższych pozycjach. Stosowanie techniki off-site jest równie ważne co pozycjonowanie on-site.
Pozycjonowanie pod kątem off-site SEO możesz monitorować. W tym celu warto wykorzystać trzy narzędzia:
Każde oprogramowanie posiada odrębne funkcje przydatne podczas pozycjonowania. Choć wszystkie narzędzia są płatne, już na darmowej wersji jesteś w stanie co nieco dowiedzieć się o swojej stronie (lub domenie konkurencji). Z przedstawionych rozwiązań korzystają między innymi specjaliści SEO.
Takie narzędzie jak Ahrefs posiada wskaźnik Domain Rating, natomiast MajesticSEO słynie z Trust Flow. Obie te statystyki przydają się w off-site SEO, ponieważ mówią o jakości domeny pod kątem profilu linków. Wskaźniki te możesz wykorzystać na przykład do tego, aby zweryfikować, czy warto pozyskiwać odnośnik z konkretnej strony internetowej. Należy jednak zaznaczyć, że Domain Rating oraz Trust Flow są jedynie „pomocnikami”, a nie rozwiązaniem dedykowanym przez Google. To pomocne wskaźniki, ale podczas link buildingu należy brać pod uwagę także inne aspekty – między innymi ruch na stronie, czy to, na jakie słowa kluczowe domena wyświetla się w wyszukiwarce.