Wypozycjonowany sklep internetowy a bezpieczeństwo danych klientów
3 min
3 min
Na skróty
Prowadzenie biznesu e-commerce to nie tylko dbanie o relacje z konsumentami, tworzenie akcji marketingowych oraz ciągły rozwój. Równie ważną kwestią jest zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa danych wszystkich klientów. Im lepiej wypozycjonowany sklep internetowy, tym więcej klientów go odwiedza. W jaki sposób chronić stronę internetową oraz użytkowników?
Czy wiesz, jak założyć bezpieczny sklep? Najlepiej skorzystać z platformy sklepowej (oprogramowania), która pozwala wdrożyć wiele funkcji, modułów i wtyczek odpowiedzialnych za ochronę użytkowników. Świetnym tego przykładem jest między innymi PrestaShop. Możesz również pokusić się o założenie e-commerce poprzez WordPressa, przy wykorzystaniu wtyczki WooCommerce. Oczywiście przed podjęciem ostatecznej decyzji dokładnie zapoznaj się z różnymi oprogramowaniami, aby znaleźć to jedno najlepsze, dopasowane do Twoich wymagań.
Jak założyć bezpieczny sklep dzięki PrestaShop? Wystarczy wdrożyć nieco dedykowanych modułów, które oferuje oprogramowanie. Jakie? Między innymi reCaptcha, czy specjalne narzędzie określane mianem Protect My Shop znacznie poprawiające ochronę witryny. To jedno z najlepszych zabezpieczeń przed hakerami oraz złośliwym oprogramowaniem. Osoby z zewnątrz mogą wykraść dane użytkowników, aby wykorzystać je w przyszłości, z tego powodu warto wiedzieć jak założyć bezpieczny sklep. Decydując się na system PrestaShop dla własnego e-commerce, przejrzyj listę dedykowanych modułów odpowiedzialnych za ochronę witryny oraz użytkownika. Następnie wybierz te narzędzia, które dla Twojego sklepu będą przydatne.
Jeżeli nie chcesz skorzystać z PrestaShop, bowiem bardziej przekonuje Cię WooCommerce, Twoi użytkownicy również będą bezpieczni. Zarówno WordPress, jak i ta wtyczka dla sklepów internetowych, są ciągle aktualizowane, a dzięki temu, iż oprogramowanie to ma charakter open source, każdy internauta może samodzielnie analizować kod w poszukiwaniu luk oraz błędów. Właśnie dlatego wszystkie zagrożenia eliminowane są niemal błyskawicznie. Co więcej, WooCommerce umożliwia bardzo prostą konfigurację certyfikatu SSL, który odpowiada za bezpieczeństwo danych.
PrestaShop oraz WooCommerce to zaledwie dwa przykłady. Oprogramowań do zakładania sklepów internetowych jest znacznie więcej i wiele z nich robi wszystko, aby zagwarantować maksymalną ochronę. Ale czy to wystarcza? Czy Ty, jako administrator, możesz zadbać o bezpieczeństwo danych wszystkich użytkowników?
Wspomniano wcześniej, że WooCommerce pozwala na nieskomplikowaną konfigurację certyfikatu SSL. Co to dokładnie jest? Nie ma w tym nic trudnego. Certyfikat SSL odpowiada za bezpieczne szyfrowanie danych podczas dokonywania płatności przez użytkownika. To dlatego element ten jest szczególnie ważny w przypadku sklepów internetowych, gdzie często dochodzi do transakcji online. Certyfikat SSL dba o bezpieczeństwo danych, to ochrona informacji takich jak: hasła, adresy e-mail, dane osobowe, loginy, itp.
Strona internetowa posiadająca aktywny i poprawnie skonfigurowany certyfikat SSL jest przyjazna dla użytkownika oraz godna zaufania. Wówczas każdy internauta czuje się znacznie bezpieczniej. Jak sprawdzić, czy strona posiada certyfikat SSL? Gdy będziesz przeglądać witrynę, spójrz w kierunku paska z adresem URL. Zaraz przed nim powinna znajdować się kłódka. Gdy klikniesz w tę ikonę, dowiesz się do kiedy certyfikat SSL jest ważny oraz poznasz jego szczegóły. Jeżeli strona internetowa nie posiada zabezpieczeń, użytkownik zamiast kłódki zobaczy inną ikonę, na przykład wykrzyknik (zależnie od wersji używanej przeglądarki). Wdrożenie certyfikatu pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo danych i jest niemal obowiązkowym elementem każdej strony WWW. To potwierdzenie wiarygodności, odpowiedzialności oraz profesjonalizmu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak założyć bezpieczny sklep, najpierw poznaj propozycję różnych oprogramowań e-commerce, a następnie wykup domenę oraz certyfikat SSL. Wówczas użytkownicy będą chętnie korzystać z Twojej witryny, a informacje o nich będą w odpowiedni sposób chronione.
Nie możesz zapomnieć o regularnych aktualizacjach oprogramowania. Każda platforma co jakiś czas wymaga wdrożenia nowych funkcjonalności oraz poprawek. Bez względu na to, jaki system do swojego e-commerce wybierzesz, nie bagatelizuj kwestii aktualizacyjnych. Nowe patche mogą redukować luki związane z bezpieczeństwem, a jeśli Twoja strona internetowa nie będzie aktualna, narazisz się na atak złośliwego oprogramowania oraz hakerów. Wówczas prawdopodobnie żaden dodatek chroniący witrynę nie pomoże.
Zadbaj również o swój komputer, z którego logujesz się do panelu administracyjnego. Dlaczego? Jeżeli posiadasz złośliwe oprogramowanie, osoby z zewnątrz mogą przechwycić Twoje hasło, a następnie wykraść wszystkie dane. Pamiętaj o programie antywirusowym i nie pobieraj aplikacji z podejrzanych źródeł. Także oprogramowanie do zakładania oraz obsługi sklepu pozyskaj z oficjalnej strony internetowej. W przeciwnym wypadku możesz narazić się na próbę wyłudzenia Twojego hasła oraz danych wszystkich użytkowników.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.