Na skróty
Architektura informacji to sztuka organizowania zawartości strony internetowej, dzięki której korzystanie z witryny przez użytkowników jest wygodne i przejrzyste. Poprawne zaprojektowanie układu i struktury sprawia, że internauci doskonale wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze strony internetowej nawet wtedy, gdy odwiedzają ją po raz pierwszy. Całość opiera się na grupowaniu treści, tworzeniu interaktywnego interfejsu, przygotowania menu oraz nawigacji. Te strategie składają się na SXO. W architekturze informacji na stronie internetowej istotną rolę odgrywa przede wszystkim linkowanie wewnętrzne oraz układ treści.
Sposób, w jaki porządkujesz swoją stronę internetową (wszystkie podstrony i elementy w obrębie każdej z nich – etykietujesz je oraz organizujesz), to, w jaki sposób jej struktura pomaga użytkownikom (ale i indeksującym robotom) łatwo i szybko wyszukiwać i przeglądać treści, zarządzać nimi, a także odpowiednio je zrozumieć – a więc cały kształt, jaki nadajesz swojej witrynie, nazywamy architekturą informacji na stronie. Na co zwrócić uwagę, aby w pełni wykorzystać potencjał projektowania treści? Jak wiąże się to ze strategią SEO oraz UX czyli SXO?
Poprawnie przygotowana architektura informacji to synonim użyteczności i przejrzystości. Każdy internauta powinien bez żadnego problemu znaleźć na stronie dokładnie to, czego szuka. W przeciwnym wypadku szybko ją opuści i zapewne już do niej nie wróci. Budowa architektury informacyjnej jest ważną częścią UX (user experience). Jeżeli chcesz zadbać o doświadczenia użytkowników, postaraj się przygotować witrynę czytelną i użyteczną. O tym, jak to zrobić, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Jaką architekturę informacji zastosować? Odpowiedź jest prosta – jak najbardziej dopasowaną do potrzeb użytkowników. Element ten ma ogromny wpływ na wcześniej wspomniane UX oraz SEO. Pozycjonowanie strony internetowej z poprawnie zaprojektowaną architekturą jest znacznie prostsze, ze względu na intuicyjnie pogrupowane podstrony. Algorytm wyszukiwarki jest w stanie z łatwością określić, co przedstawia konkretny adres URL, więc będzie wyświetlany w organicznych wynikach wyszukiwania na zapytanie użytkownika. Zdecydowanie łatwiej jest wpłynąć na pozycję strony internetowej, której architektura informacji jest dopasowana do potrzeb odbiorców.
Ogólnie można stwierdzić, że architektura informacji składa się z dwóch podstawowych elementów:
O obie te kwestie należy odpowiednio zadbać, w przeciwnym wypadku strona może nie spełniać oczekiwań odbiorców. Warto wspomnieć, że błędnie zaprojektowana struktura wraz z układem powodują, że strategia SEO staje się mało efektywna. Dlaczego tak się dzieje? Choć pozycje strony internetowej wzrastają i witryna posiada ruch organiczny, to nie jest w stanie wygenerować konwersji, ponieważ użytkownicy szybko „ewakuują się”, ze względu na bardzo słabe UX. To proste – jeśli internauta nie może komfortowo korzystać ze strony internetowej, z pewnością ją zamknie, aby nie marnować swojego czasu. To poważny problem szczególnie w sklepach. Źle zaprojektowana architektura informacji w e-commerce sprawia, że sprzedaż nie wzrasta (lub wzrasta nieznacznie) mimo dużej poprawy widoczności. Na dodatek czas sesji jest krótki, a współczynnik odrzuceń wysoki. Jeżeli problemy z architekturą informacji mają miejsce w końcowych etapach ścieżki zakupowej, możesz spodziewać się wielu porzuconych koszyków.
Chcesz poprawnie zaprojektować stronę? Zastanawiasz się jaka architektura informacji będzie odpowiednia? Przedstawiamy kilka porad, o których wiele osób zapomina. To informacje podstawowe, a zarazem najważniejsze w kontekście budowania układu oraz struktury.
O tym, jaka architektura informacji będzie właściwa dla Twojej strony internetowej podpowiedzą Ci specjaliści z zakresu UX oraz UI. Wówczas witryna będzie posiadać odpowiednio zaprojektowaną strukturę i przejrzysty układ. Pamiętaj także, że dobrym pomysłem jest pozycjonowanie strony przez wykwalifikowaną agencję. Specjaliści SEO bardzo często mają ogromną wiedzę na temat tego, w jaki sposób budować architekturę informacji, więc genialnie sprawdzą się w tej kwestii.
Aby zaplanować oraz przygotować odpowiednią architekturę informacji w witrynie, powinieneś przede wszystkim zrozumieć współzależności pomiędzy trzema głównymi aspektami projektowania treści, które uznaje się za kluczowe, a są to:
Chodzi więc o umiejętną synchronizację różnych czynników, które odpowiednio zoptymalizowane pozwolą stworzyć intuicyjną i funkcjonalną oraz wartościową witrynę, z szansą na wyróżnienie się i przyciągnięcie sporej uwagi odbiorców.
Nie sposób opracować odpowiedniej architektury informacji bez powiązań ze strategią SEO. Co łączy te dwa obszary działań? Między innymi kwestie:
Jak widać, w budowaniu skutecznej architektury informacji mnóstwo działań zazębia się ze strategię SEO, dlatego tak ważne jest umiejętnie łączenie celów. Jak wygląda to obecnie?
Obniżenie współczynnika odrzuceń, większy ruch na Twojej stronie internetowej, wzrost konwersji – to główne profity, jakie możesz uzyskać, dzięki skutecznej architekturze informacji w witrynie. Jeśli zależy Ci na osiągnięciu tego celu, weź pod uwagę współczesne, popularne metody. Co dzisiaj można uznać za trend? Twórcy witryny m.in.:
Oczywiście modele porządkowania stron są dzisiaj bardzo różnorodne i zależne od wielu czynników, których nie sposób uwzględnić w jednym artykule, niemniej warto pamiętać, że zintensyfikowanie uwagi na tym temacie może okazać się bardzo ważne, jeśli nie najważniejsze w kwestii skuteczności i odpowiedniej użyteczności witryny.
Architektura informacji witryny to sposób przedstawiania zawartości strony internetowej. Odpowiednie architektura pozwala użytkownikom wygodnie poruszać się po serwisie, jednocześnie bez przeszkód zapoznając się z udostępnioną treścią.
Architektura informacji na stronie powinna być przejrzysta i spójna. Należy projektować ją z myślą o użytkownikach, którzy będą korzystać z serwisu internetowego. Źle opracowana architektura informacji może przyczyniać się do wysokiego współczynnika odrzuceń oraz krótkiego czasu trwania sesji.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.