API w Google Analytics
5 min
5 min
Na skróty
Rozwinięciem skrótu API są słowa Application Programming Interface, które możemy przetłumaczyć jako „programistyczny interfejs aplikacji”. To jedna z najbardziej zaawansowanych metod dostępu do danych w Google Analytics, przeznaczona przede wszystkim dla programistów oraz osób obeznanych w IT. Dzięki API możliwe jest tworzenie niestandardowych analiz za pomocą narzędzi zewnętrznych, aby wyświetlać złożone dane zebrane przez Google Analytics. Google API integruje różne aplikacje, aby te ściśle ze sobą współpracowały.
Jeżeli masz własną stronę internetową, prawdopodobnie jest ona podłączona do Google Analytics. To bardzo przydatne narzędzie, prawda? Z jego pomocą możesz analizować przeróżne aspekty własnego biznesu – konwersję, ruch, sposób pozyskania użytkowników, czy efektywność kampanii reklamowych. Prawdopodobnie pierwszy kontakt z Google Analytics był dla Ciebie szokiem. Wstępnie narzędzie to wydaje się być bardzo rozbudowane i daje spore możliwości. Z GA korzystają nie tylko sklepy internetowe, ale także strony wizytówki, blogi, fora, czy serwisy informacyjne, a nawet portale społecznościowe. Dzięki Analytics możesz nieco lepiej poznać użytkowników odwiedzających witrynę. Dowiesz się, skąd pochodzą, z jakich urządzeń korzystają, a także jak do Ciebie trafili. Google Analytics daje sporo możliwości, prawda? A co, jeżeli powiem Ci, że narzędzie to może być jeszcze bardziej rozbudowane i wygodniejsze za sprawę zewnętrznych aplikacji?
Właśnie w tym momencie przydatne staje się Google API. Jeżeli nie jesteś osobą obeznaną z IT, pojęcie to może być dla Ciebie obce. Interfejsy API Google Analytics są stosowane w różnych sytuacjach. Przede wszystkim przydają się w marketingu internetowym, podczas analizy zachowań użytkowników. Bardzo często z niestandardowych danych wyświetlanych dzięki Google API korzysta się podczas pozycjonowania stron internetowych (SEO), a także w momencie analizy efektywności kampanii reklamowych, aby poprawić skuteczność działań. Wszystkie szczegóły dotyczące Google API przedstawione są na developers.google.com.
Choć podstawowe dane wyświetlane przez Google Analytics są bardzo przydatne, bardzo często chcielibyśmy przeanalizować je pod innym kątem, lub pozyskać więcej informacji o użytkownikach oraz ich zachowaniach. W takich sytuacjach wykorzystuje się Google API. Aplikacja współdziałająca z GA może być przygotowana przez programistę lub „zakupiona” od zewnętrznego dostawcy. Takie narzędzia mogą na przykład zbierać dane historyczne oraz te aktualne „na żywo”, a następnie za pomocą intuicyjnych grafik przedstawiać wszystkie informacje. Przy wykorzystaniu API Google Analytics możliwe jest tworzenie obszernych i niezwykle rozbudowanych interfejsów zewnętrznych – przy okazji wielu jednocześnie, aby analizować dane wielowymiarowo.
Zwykle tego typu rozwiązania stosuje się w branżach o wysokiej konkurencyjności, gdzie na marketing online przeznacza się ogromne środki. W takich sytuacjach każdy błąd może wiele kosztować, więc należy odpowiednio analizować wszystkie dane. Natomiast małe strony internetowe, na przykład zarządzane przez jednego administratora, zwykle nie wymagają używania Google API. Wystarczy zwykły panel i podstawowe dane z Google Analytics. Oczywiście zaawansowane interfejsy mogą być wykorzystywane w każdym biznesie online, jednak to rozwiązanie szczególnie przydatne w przypadku dużych marek mających spory udział w rynku. Z Google API często korzysta się w branży finansowej, przemysłowej czy informatycznej.
Dane pozyskiwane przez Google Analytics mogą posłużyć do przygotowania kokpitów menedżerskich za pomocą API. W takich sytuacjach GA łączy się z zewnętrzną aplikacją, aby administrator mógł wygodniej analizować wszystkie dane. Świetnym tego przykładem jest oprogramowanie Geckboard. Za pomocą narzędzia możesz przeglądać dane z GA, a także Facebooka.
Dane zbierane przez Google Analytics mogą także trafić do arkusza kalkulacyjnego. To rozwiązanie idealne dla osób, które chcą wypróbować możliwości Google API, ale nie posiadają żadnej wiedzy z zakresu programowania. Dane z GA do Excela przeniesiesz za pomocą oprogramowania Shufflepoint. Choć to prostsze niż pisanie aplikacji, to ciągle wymaga nieco wiedzy z zakresu IT. Zanim zdecydujesz się na to rozwiązanie, dokładnie zbadaj jak działa Shufflepoint. Jeżeli chcesz poznać alternatywne rozwiązania, sprawdź także narzędzie Analytics Canvas.
Dane przedstawiane przez zewnętrzne aplikacje mogą być zdecydowanie bardziej rozbudowane i lepiej ukazane niż w klasycznym panelu Google Analytics. Dzięki temu możliwe jest dokładne przeanalizowanie ścieżki zakupowej, konwersji, efektywności kampanii reklamowych, czy działań SEO. Wówczas zdecydowanie łatwiej podjąć kolejne kroki, aby zmaksymalizować korzyści płynące z pozycjonowania, czy Google Ads. Co więcej, dzięki Google API marketingowcy mogą dopasować ofertę do wymagań konsumentów, aby generować jak największe korzyści.
Duże firmy często posiadają swój CRM, który zbiera przeróżne dane. Aby pobrać niestandardowy raport, można zintegrować narzędzie z Google Analytics. Jeżeli nie ma na rynku oprogramowania, które mogłoby to umożliwić, pozostaje przygotowanie aplikacji za pomocą Google API w języku Java, PHP lub Python. Jeżeli nie wiesz jak tego dokonać, przyda Ci się programista posiadający doświadczenie w branży.
Jak już wspomniano wcześniej, API Google Analytics doskonale sprawdza się podczas pozycjonowania stron, szczególnie jeżeli mówimy o konkurencyjnych branżach oraz dużych budżetach. Za pomocą kompleksowej analizy danych możliwe jest przygotowanie efektywnej strategii, która przyniesie oczekiwany efekt. Co więcej, weryfikując zachowania użytkowników, ich preferencje oraz potrzeby, zdecydowanie łatwiej narzucać ewentualne poprawki realizując marketing internetowy. Pozycjonowanie to proces długofalowy, a podczas działań SEO niezwykle ważna jest analiza danych. Google API pozwala maksymalizować konwersję oraz minimalizować współczynnik odrzuceń. To rozwiązanie przydatne nie tylko w SEO, ale także przy wyświetlaniu reklam Google Ads.
Z interfejsów Google API korzysta wiele agencji oraz duże przedsiębiorstwa e-commerce. W przypadku SEO za pomocą odpowiednich aplikacji możliwe jest analizowanie linków, śledzenie pozycji, widoczności, a także ruchu organicznego. Ciekawą aplikacją integrującą przeróżne narzędzia, w tym Google Analytics jest na przykład cognitiveSEO.
Musisz wiedzieć, że API Google Analytics dzieli się na trzy podstawowe interfejsy. Warto nieco lepiej się z nimi zapoznać, szczególnie jeżeli chcesz samodzielnie zająć się tym zagadnieniem. Jakie dokładnie interfejsy rozróżniamy?
API gromadzenia danych – ten wariant pozwala dostosować kod śledzenia, w taki sposób, aby wyjść poza schemat standardowego śledzenia. Jak to działa w praktyce? Kod może zbierać dane na przykład o transakcjach klientów, którzy dokonali zakupów w sklepie internetowym. Programiści mogą ustalić indywidualne definicje typów użytkowników, co ułatwia analizę danych oraz weryfikację zachowań internautów.
API zarządzania – przydatne rozwiązanie, gdy dostęp do danych ma otrzymać kilku administratorów. API zarządzania pozwala w inteligentny sposób modyfikować widoki dla poszczególnych kont. Ten interfejs może być dodatkowo zintegrowany z API eksportu, aby pozyskiwać dane z różnych niestandardowych raportów.
API eksportu danych – umożliwia tworzenie aplikacji z użyciem danych Analytics. Narzędzia mogą pozyskiwać dane z raportów, aby lepiej zobrazować zebrane informacje.
Pamiętaj, że interfejsy API Google Analytics to skomplikowane narzędzia, które wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej. Jeżeli nie posiadasz wiedzy z zakresu programowania, niestety, ale samodzielnie prawdopodobnie nie uda Ci się odpowiednio skonfigurować aplikacji. W takim przypadku zdecydowanie lepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy posiadają wiedzę na ten temat. Bardzo często z API korzystają agencje działające w SEO oraz SEM, aby zapewnić jak najefektywniejszą pracę.
Chcesz wygenerować klucz Google API, aby zaimplementować panel Google Maps na Twojej stronie internetowej? Postępuj zgodnie z następującymi krokami:
🠮 Otwórz stronę: https://developers.google.com/maps/documentation/javascript/get-api-key
🠮 Wybierz “GET STARTED”
🠮 Wybierz “MAPS”, utwórz nowy projekt lub wybierz jeden z istniejących
🠮 Postępuj zgodnie z kolejnymi instrukcjami
🠮 Wygenerowany klucz skopiuj i przejdź do Panelu Administracyjnego swojego systemu CMS
🠮 Zaimplementuj Google API Key, aby na stronie wyświetliła się Mapa Google
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.