Na czym polega efektywne pozycjonowanie stron?
4 min
4 min
Na skróty
Efektywne pozycjonowanie stron nie jest szybkie. To długi i skomplikowany proces, może trwać miesiąc, a nawet pół roku. Jeśli chcesz dowiedzieć się podstawowych zasad na temat pozycjonowania, to przeczytaj poniższy tekst, a jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to koniecznie przeczytaj tę podstronę o pozycjonowaniu.
Pozycjonowanie składa się z optymalizacji serwisu oraz tekstów, tworzonych z doborem odpowiednich słów kluczowych, link buildingu, contentu oraz własnych analiz, jak i weryfikacji działań konkurencji (wraz z raportowaniem). Poniżej omówimy kilka z ważniejszych działań, które zdecydowanie pomogą Ci w skutecznym pozycjonowaniu.
Zanim przejdziemy do pozycjonowania, powinniśmy najpierw przeprowadzić optymalizację strony internetowej. Pomoże nam w tym audyt SEO, który skupi się głównie na technicznych aspektach tj.: metadanych, indeksie strony, poprawności adresów URL, szybkości ładowania witryny, linkowaniu zewnętrznym, strukturze, a nawet i zawartości, która nada się do poprawy (teksty, opisy, obrazy).
Następnie, po przeprowadzonej analizie raportu, możemy przejść do wdrażania nowych wytycznych, które mają pomóc naszej stronie znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja tekstów to proces ciągły w skutecznym pozycjonowaniu i ważne jest zarówno dodawanie nowych tekstów, jak i uzupełnianie starych treści o nowe informacje, a także rozbudowywanie. W końcu wszystko się zmienia i coś, co było trendem miesiąc temu, teraz będzie już nieaktualne.
Content jest niezwykle ważny przy tworzeniu pozycji danej witryny w Google. Trzeba pamiętać, by używać słów kluczowych, jak i badać ich konkurencyjność w danym temacie. Są one istotne, ale ostatecznie same nie sprawią, że znajdziemy się w top wynikach, zwłaszcza przy dużej konkurencji firm, które korzystają nie tylko z narzędzi SEO, ale również z płatnych reklam. Google coraz większą uwagę zwraca na wartość treści, pisanie wyłącznie pod słowa kluczowe nie będzie odpowiednie. Im lepsze treści będą na stronie, tym bardziej docenią je klienci.
Link building pomaga nam w pozyskiwaniu ruchu na stronę z zewnętrznych serwerów. Zaplecze linkowe powinno być wysokiej jakości, by móc konkurować z innymi w obrębie tego samego tematu, bez tego, nawet ze świetnymi treściami, będzie trudno. Ważne są również odpowiednie proporcje między linkami nofollow i dofollow oraz weryfikacja witryn przekierowujących do danego serwisu.
Oscylując wokół tematu konkurencji, powinniśmy skupić się na analizie, mierzeniu i raportowaniu, by móc w późniejszym etapie skorzystać z pozyskanych nowych danych i efektywnie pozycjonować z ich wykorzystaniem stronę. Przydatna będzie analiza zawarta w audycie SEO przed rozpoczęciem pracy, ale niezwykle ważne jest mierzenie bieżących działań i efektów, by wiedzieć, jakie zmiany wprowadzić dla ulepszenia. Tobie, bądź klientowi zawsze będzie zależeć na większym ruchu, a więc systematyczne raportowanie wyników to składowa całego procesu. Dzięki temu wiesz, czy to, co zostało do tej pory wprowadzone, sprawdza się w witrynie.
Nie od dziś wiadomo, że aby uzyskać pierwsze pozytywne wyniki – potrzeba czasu (czasem pierwsze wyniki mogą pojawić się dopiero po pół roku), ale też i środków. Działania, które przyczyniają się do widoczności dzielimy na on-site i off-site. Wśród nich, dużym czynnikiem wpływającym na efektywne pozycjonowanie jest odbiór użytkownika. By był on przyjazny, by chciał zostać na dłużej w pierwszej kolejności strona powinna być szybka w ładowaniu oraz zoptymalizowana pod różne urządzenia – w końcu większość czasu korzystamy z telefonów. Wolne witryny nie są atrakcyjne, powodują, że po kilku sekundach osoba wychodzi ze strony, jeśli nie załaduje się ona w całości lub będzie się zacinać.
Kolejną kwestią jest wizualność, jak i dopasowanie fraz kluczowych do nagłówków. Jeśli artykuł podzielony jest na sekcje – łatwiej się go czyta i przyswaja. Tytuł powinien odpowiadać zapytaniu użytkownika, nagłówki h1-h6 zawierać frazy kluczowe, a przyjazny url będzie wpływał również na pozycjonowanie. Powinien być zgodny z tytułem strony i artykułu. Nie zapominajmy jednak o grafice – im mniejszy plik, tym lepiej dla ładowania strony.
Działania poza witryną w równym stopniu wpływają na pozycjonowanie, zwłaszcza dla odbiorców. Obecność w social mediach możemy zaliczyć do jednego z elementów off-site. Profile ułatwiają kontakt, jak i mogą dzielić się treściami, nakłaniać do odwiedzenia strony i ostatecznie przeczytania interesującego artykułu.
Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że to dzięki wyszukiwarkom użytkownicy docierają do witryny. Im wyżej w rankingu, tym większa szansa na to, że ktoś kliknie w Twoją stronę, a co za tym idzie – zyskasz nie tylko ruch na stronie. Wysoka pozycja to potencjalni klienci, ale także niwelowanie konkurencji. Pamiętaj, że SEO będzie w takim wypadku odpowiadało również za rozpoznawalność marki. Kolejne kliknięcia sprawią, że witryna stanie się popularna, a może nawet i ktoś ją poleci, co utworzy organiczny ruch. To właśnie on jest najbardziej istotny dla strony, która chce się wybić w wynikach wyszukiwania. Jest o wiele lepiej przyjmowany niż sponsorowane linki. Dlatego zanim zainwestujesz w drogą reklamę Google Ads, upewnij się, że zastosowałeś się do wytycznych SEO. Pozycjonowanie będzie na pewno tańszą metodą niż płatne reklamy, ale oczywiście z nich nie musisz rezygnować. Niech będą jednak dodatkiem do Twojej kampanii, a nie jedynym źródłem. Efektywne pozycjonowanie będzie dla Twojej strony długotrwałe, o ile będziesz dbać o systematyczne raportowanie i wdrażanie nowości. Praca nad witryną powinna być ciągła i aktualna, inaczej konkurencja szybko ją prześcignie.