Czy konkursy na Facebooku zwiększają sprzedaż?
3 min
3 min
Na skróty
Konkursy na Facebooku cieszą się ogromną popularnością ze względu na fakt, że z taką akcją zwykle związane są atrakcyjne nagrody. Dla użytkowników mediów społecznościowych to łakome kąski. I nie mówimy o ludzkiej zachłanności, ale po prostu o tym, że skoro istnieje perspektywa otrzymania czegoś „za darmo”, to dlaczego z niej nie skorzystać? Konkursy na Facebooku powstają przecież po to, aby z nich korzystać. Dlaczego różne marki decydują się na takie akcje? Czy to tylko i wyłącznie zagranie wizerunkowe? A może konkursy w mediach społecznościowych zwiększają sprzedaż?
Największą zaletą konkursów na Facebooku jest wzrost popularności marki. Nie od dziś wiadomo, że my, jako ludzie, uwielbiamy wygrywać. Nagroda wcale nie musi być szczególnie wyjątkowa, najważniejsze, że po prostu jest i można ją zdobyć. Skoro wśród użytkowników panuje takie przekonanie, to będą oni chętnie brać udział w konkursie. Twoją rolą, jako administratora, jest sprawienie, aby wzięcie udziału w akcji wiązało się ze wzrostem popularności i „automatycznym napędzaniem” całej akcji. Dość łatwo osiągnąć taki efekt, szczególnie że korzystają z tej techniki niemal wszystkie marki tworzące konkursy na Facebooku. Jak zwiększyć popularność akcji? Po prostu ustal zasady gry korzystne dla Ciebie. Oczywiście nie wykorzystujesz swoich odbiorców, tylko dajesz im nagrodę i zabawę konkursową, w zamian za polubienia, udostępnienia, czy promowanie całego wydarzenia wśród znajomych. Z pewnością kojarzysz hasła typu: „Polub i udostępnij, aby wziąć udział w naszym wydarzeniu!”. Ewentualnie konkurs na Facebooku może opierać się na oznaczeniu znajomych w komentarzach, co gigantycznie zwiększa zasięgi. W takiej sytuacji „zapisanie się” do akcji automatycznie oznacza wirusowe rozprzestrzenianie wśród użytkowników. W efekcie wydarzenie staje się viralem, a Twój brand zyskuje na rozpoznawalności. Pamiętaj jednak, że konkurs na Facebooku powinien być oryginalny i nietypowy. Wówczas masz większą szansę na dotarcie do wielu użytkowników.
Czy warto organizować konkurs na Facebooku? Taka akcja zwiększy sprzedaż? Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak. Kolejny raz jednak należy powtórzyć, że wydarzenie musi być atrakcyjne i przemyślanie przeprowadzone. Tylko wtedy zainteresujesz użytkowników. Konkurs na Facebooku powinien w bezpośredni sposób nawiązywać do asortymentu dostępnego w sklepie.
Wykaż się kreatywnością i zastanów się, w jaki sposób możesz zachęcić użytkowników do złożenia zamówienia. Możliwości jest wiele, a oto jedna z nich – wyobraź sobie, że wprowadzasz na rynek nową kolekcję (mebli, odzieży, kosmetyków, zegarków, czegokolwiek). Nagrodą konkursową może być ów produkt. Post informujący o całym wydarzeniu powinien w pewnym stopniu omawiać zalety konkretnego modelu, który jest do wygrania. Odpowiedni content marketing sprawi, że z pewnością wielu internautów od razu skorzysta z oferty, zamiast czekać na wyniki konkursowe.
Popularne są również akcje typu: dokonaj zakupu i podaj nam numer swojego zamówienia, a my wylosujemy kilka zwycięzców, aby wręczyć im dodatkowe nagrody. Ciekawa metoda na zwiększenie nie tylko zasięgów, ale i sprzedaży.
Portal OutGrow podaje, że w 2020 roku, średni wiek osób biorących udział w konkursach w mediach społecznościowych wynosił 30 lat, gdzie 68% uczestników stanowiły osoby dorosłe (źródło). Statystyka ta genialnie ukazuje, że osoby zainteresowane tego rodzaju wydarzeniami są w stanie dokonać zakupu samodzielnie, bez konieczności namawiania opiekunów lub rodziców. Co więcej, w dokładnie tym samym artykule dostępnym na OutGrow możemy spostrzec, że według przeprowadzonego badania, średnio 34% nowych klientów w e-commerce pochodzi właśnie z konkursów w social media. Wyniki te są wręcz imponujące.
Jednak najlepsze, a zarazem szczególnie zadziwiające dane, pozostawiamy na koniec: konkursy na Instagramie osiągają średnio 350% więcej polubień oraz 64 razy więcej komentarzy, niż zwykłe posty, publikowane na tych samych profilach.
Ponownie odpowiadając na pytanie, czy warto organizować konkursy na Facebooku? Tak, potwierdzają to omawiane wcześniej statystyki. Atutem takiej akcji jest nie tylko wzrost zasięgów, ale i sprzedaży. O czym pamiętać podczas organizacji wydarzenia? Przede wszystkim o atrakcyjnej nagrodzie. Może być to coś małego, ale musi zachęcić do wzięcia udziału w całej akcji. Nagroda w formie jednej pary sznurówek w sklepie obuwniczym chyba nie będzie zbyt dobrym rozwiązaniem, prawda?
Gdy zastanawiasz się, czy warto organizować konkurs na Facebooku, pamiętaj, że użytkownik podobnie będzie rozmyślać, czy branie w nim udziału to najlepszy pomysł. Internautów ogromnie zniechęcają skomplikowane procedury i długi czas oczekiwania. Dlatego postaraj się, aby zapisanie się do wydarzenia było jak najprostsze. Wyniki powinny pojawić się w stosunkowo krótkim czasie – na przykład w ciągu tygodnia lub dwóch. Okres ten wykorzystaj do promowania akcji. Nie wszyscy internauci zdecydują się brać udział w wydarzeniu od razu. Niektórzy muszą zobaczyć post kilka razy i dopiero pod wpływem znajomych dołączą do konkursu.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.