Sposoby płatności w e-commerce
3 min
3 min
Na skróty
Zarówno użytkownicy, jak i Google lubią różnorodność na stronie. Istnienie wielu metod płatności sprawia, że klienci mogą sami zadecydować, którą z nich wybiorą. To ma ogromne przełożenie na UX, ponieważ serwis dopasowany do wymagań User Experience odpowiada potrzebom odbiorców, w tym wypadku klientom Twojego sklepu. Jaki ma to wpływ na SEO? Ogromny! Jeśli będziesz mieć tylko jeden rodzaj płatności, to wiele osób nie tylko nie zdecyduje się na zakupy, ale porzuci koszyk i szybko wyjdzie ze sklepu internetowego, a dodatkowo nigdy do niego nie wróci. Spadnie ruch na Twojej stronie, a to już ma duże przełożenie na pozycję w wynikach wyszukiwania. To sygnał dla Google, że Twój sklep nie jest dostosowany do potrzeb użytkowników. Każdy lubi mieć różne sposoby płacenia w sklepie internetowym. Dowiedz się jakie istnieją i dlaczego warto o nie zadbać!
Zastanawiasz się, jakie rodzaje płatności w e-commerce funkcjonują? Jest ich naprawdę dużo. Może być to przelew tradycyjny, który występuje coraz rzadziej. W tym przypadku udostępnia się klientom blankiet, który mogą wykorzystać w placówce pocztowej. Część klientów, którzy nie ufają płatnościom internetowym, wybiera właśnie taki sposób. Są jednak także inne rodzaje. Istnieje wiele systemów obsługujących płatności w e-commerce. Należą do nich między innymi: PayPal, DotPay, Przelewy24 czy Payu. Istnieje ich wiele. Który wybrać? Najlepiej wszystkie! Im więcej, tym często lepiej. Twój potencjalny klient będzie mógł skorzystać z opcji, która najbardziej mu odpowiada. Ma to mnóstwo zalet i sprawia, że każda osoba odwiedzająca Twój sklep czuje, że dbasz o jej komfort. Każdy z serwisów pobiera odpowiednie prowizje za każdą transakcję. Warto mieć to na uwadze. Kolejnym sposobem, który staje się coraz bardziej popularny przy płatnościach online, ale nie tylko jest blik. Na czym to polega? Klient nie musi logować się do systemu internetowego swojego banku. Wystarczy, że otworzy aplikację w telefonie, przepisze kod i zatwierdzi. To szybka, bezpieczna i wygodna metoda, którą docenią wszyscy Twoi klienci. Większość szybkich płatności sprawia, że pieniądze trafiają od razu na Twoje konto, system rejestruje płatność i wysyłka może odbyć się niezwykle szybko. Brak konieczności logowania do rachunku to duże ułatwienie, szczególnie w sytuacji, gdy klient kupuje przez sklep korzystając ze swojego smartfona. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, w którym umożliwiasz opcje abonamentowe, to koniecznie zadbaj o to, aby była możliwość płatności kartą, która będzie pobierana co miesiąc automatycznie. Można to wykorzystać także przy jednorazowych, ale częstych płatnościach w danym sklepie. To niezwykle wygodne dla każdego klienta, ponieważ nie musi on niczego robić. Pieniądze pobierają się same, a on może korzystać ze swojego produktu czy usługi bez myślenia o płatnościach. Jak widzisz, są różnorodne sposoby płacenia w sklepie internetowym. Zadbaj o to, aby mieć w swoim e-biznesie przynajmniej trzy. Dzięki temu klienci będą chętniej kupować.
Już wspominaliśmy o UX. Jest niezwykle istotny w przypadku sklepów online. Każdy serwis powinien być jak najbardziej dostosowany do potrzeb użytkowników. Zarówno pod względem wizualnym, jak i funkcjonalności. Różne rodzaje płatności to właśnie szersze funkcjonalności sklepów. To tylko jedna z wielu składowych skutecznego UX. Co jeszcze się na to składa? Atrakcyjny wygląd sklepu, dostosowanie rozmiarów wszystkich elementów do różnej wielkości ekranów, wersja mobilna strony, ale również różne sposoby wysyłki produktów. To również kwestia, o którą musisz zadbać. Jeśli klient nie będzie mógł wybrać ulubionej firmy kurierskiej czy paczkomatów, to może porzucić koszyk bez płacenia.
Odroczone płatności mają i plusy i minusy. Jednym z plusów jest to, że możesz zwiększyć zyski. W jaki sposób? Czasem organizuje się promocje czasowe, większość sklepów z tego korzysta. Chociażby w święta czy podczas wyprzedaży magazynowych. Jednak terminy promocji nie zawsze pokrywają się z wypłatami klientów. Umożliwienie skorzystania z odroczonej płatności sprawi, że wiele osób zechce skorzystać z promocji, nawet nie mając wystarczających pieniędzy. Wiedzą bowiem, że niedługo dostaną wypłatę i opłacą zamówienie. Odroczenie zakupów najczęściej obejmuje 7 albo 14 dni. Wiele opcji umożliwia otrzymanie przez Ciebie pieniędzy od razu, przerzuca to często oczekiwanie na pieniądze ze sklepu online na serwis płatnościowy. Minusem takiej metody płatności jest dość duża prowizja (jest wyższa czasem dwukrotnie niż standardowa). To minus, ale staje się większy wtedy, gdy klient zwróci towar i będzie chciał otrzymać pieniądze.
Wiele metod płatności z pewnością zachęci klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Warto rozważyć wprowadzenie jak największej ich liczby. Jednak odroczona płatność powinna być wprowadzona tylko po uprzedniej analizie. Możesz też decydować się na to, aby uruchamiać ją wyłącznie na czas promocji.