Czy warto wybierać marketing sieciowy?
4 min
4 min
Na skróty
Nazwa Multi-Level Marketing dla niektórych być może brzmi tajemniczo, ale jeśli powiążemy ją z firmą, która od lat korzysta z tej formy marketingu, wiele się wyjaśni. Znane i popularne przedsiębiorstwo z branży kosmetycznej – Avon już dawno odkryła potencjał MLT – na czym on polega? W skrócie chodzi o budowanie wielopoziomowej struktury sprzedażowej (produktów lub usług), która bazuje na bezpośrednim kontakcie, wzajemnych poleceniach oraz profitach dla jej uczestników w formie wynagrodzenia prowizyjnego, rabatów itp. W ten sposób każdy z klientów może zmienić się w przedstawiciela danej firmy, partnera biznesowego. Dlaczego marketing sieciowy może okazać się atrakcyjnym rozwiązaniem i jak wdrożyć go, jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie go w swojej firmie?
Wartościowy personal brand, czyli przemyślana i konsekwentna marka osobista uczestników to klucz do sukcesu w Multi-Level Marketingu. To, jak postrzegają nas inne osoby, nasza reputacja, nasz wizerunek jest kluczowe w zbudowaniu wielopoziomowej sieci sprzedażowej. Jeśli się nad tym zastanowimy, to zupełnie naturalne, częściej przecież decydujemy się na zakup danego produktu, jeśli rekomendacja pochodzi od osoby wiarygodnej, z pewnym autorytetem, eksperta w danej dziedzinie czy osoby głębiej zainteresowanej tematem. Każda osoba, która angażuje się w tają formę promocji, może zarabiać zarówno poprzez samodzielną sprzedaż, jak i prowizje od sprzedaży pochodzącej od pozyskanych wcześniej, innych dystrybutorów. Aby do tego doszło, w obu przypadkach konieczne są odpowiednie umiejętności perswazyjne. Jeśli cała struktura ma działać sprawnie i stopniowo się rozwijać, przynosząc profity firmie, należy zwrócić uwagę na przyciąganie uwagi takich osób, które dobrze czują się w skórze lidera, w relacjach międzyludzkich, mają wizję i siłę przebicia, charyzmę, są nastawione na realizację określonych celów i odnoszenie sukcesów.
Łatwo dostrzec, że takie rozwiązanie wymaga odpowiedniego zaangażowania, w związku z tym, dlaczego marketing sieciowy warto byłby takiej inwestycji? Dlatego, że choć oczywiście nie jest opcja pozbawiona wad, ma ona liczne zalety, na które warto zwrócić uwagę, jak np.:
Marketing sieciowy może kojarzyć się z lokalnością, bezpośrednim kontaktem etc., zresztą bardzo słusznie, daje on jednak także możliwość osiągnięcia przedsiębiorczego sukcesu na międzynarodową skalę. Uczestnikami sieci mogą być kolejni partnerzy biznesowi (np. mniejsze firmy działające w obrębie branży), ambasadorzy marki, którzy stopniowo rozwijają sprzedaż w różnych krajach, dbają o odpowiedni wizerunek, konkurencyjność itd. z racji własnych profitów. Brzmi nierealnie? Jeśli tak, nie powinno. Jeśli przyjrzymy się wspomnianej już firmie Avon, możemy szybko zmienić swoje podejście. To przedsiębiorstwo, które powstało – uwaga – w 1886 roku w Stanach Zjednoczonych, działa dzisiaj w 135 krajach, a jego sprzedaż w 2005 roku przekroczyła 8 miliardów dolarów. Podobna ekspansja dotyczy innych firm, Amway – ponad 100 rynków na całym świecie, Herballife – ponad 90, Oriflame – ponad 60 itd. Oczywiście stworzenie globalnej marki w ramach MLT wymaga odpowiedniego czasu, zaangażowania i energii, a także, a może przede wszystkim produktów czy usług, które mają międzynarodowy potencjał – są w stanie przyciągnąć uwagę klientów o różnych upodobaniach, potrzebach czy zwyczajach konsumenckich. Mimo wszystko ta międzynarodowa skala sprzedaży wydaje się być o wiele bardziej osiągalna, jeśli porównamy ją z przygotowaniami w zakresie tradycyjnej logistyki i dystrybucji (hurtownie, sklepy, magazyny, akwizytorzy itd.), wydatkami na reklamę w danym kraju itp. Nie chodzi tylko o ułatwienia, ale i o dynamikę MLT – rozwój marki, jej rozpoznawalność postępuje znacznie szybciej z racji marketingu wirusowego, kooperacji, nadzoru uczestników sieci itp. Indywidualne działania firmy w zakresie ekspansji na nowe rynki to już projekt wieloetapowy, wymagający przemyślanej strategii i dużego budżetu, nie wspominając o wiele groźniejszym widmie porażki.
Jak w takim razie wdrożyć marketing sieciowy i sprawdzić, czy dana marka ma możliwość odniesienia międzynarodowego sukcesu? W budowaniu struktury MLT warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii, czyli:
Marketing wielopoziomowy zniechęca wielu przedsiębiorców, po pierwsze z racji krążących mitów (takich, jak np. uznawanie MLT za rodzaj piramidy finansowej), po drugie, dlatego, że wiele osób nie wierzy w budowanie konkurencyjności w dzisiejszych realiach w oparciu o taki model, a także obawia się problemów prawnych, w o których wiele się słyszy czy też ograniczonych możliwości kontrolowania własnej marki. Warto jednak pamiętać, że są takie sektory, jak choćby branża kosmetyczna, branża welness czy też branża farmaceutyczna, które niezmiennie bardzo dobrze sprawdzają się w sprzedaży bezpośredniej, a w połączeniu ze znalezieniem odpowiedniej niszy, konkurencyjnymi cenami i sprawną strukturą handlową są w stanie pozwolić na osiągnięcie biznesowego sukcesu.