Agencje PR – czym się zajmują?
3 min
3 min
Na skróty
Public relations to budowanie i utrzymywanie wzajemnych relacji marketingowych pomiędzy kilkoma podmiotami. Obraz PR tworzy się m.in. poprzez przygotowanie pozytywnego wizerunku marki i kontakt z mediami. Za działania te odpowiadają często agencje PR. Jaki jest szczegółowy zakres ich działania i na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej agencji?
Zdj 1. Public relations to ważny element budowania wizerunku marki
Niekiedy PR utożsamiany jest z marketingiem, ale to błąd. Public relations to istotna część kampanii marketingowej. Może w znaczny sposób przyczynić się do realizacji celów promocyjnych określonej marki, jednak szeroki dialog z otoczeniem nie jest jedyną drogą do sukcesu. Ważnymi elementami marketingu jest też nowoczesna reklama oparta m.in. o pozycjonowanie i SEO.
Agencje PR to wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, które specjalizują się w przygotowaniu i obsłudze komunikacji zewnętrznej dla firm i instytucji. Co istotne, nie są agencjami marketingowymi i nie działają też jak agencja SEO. Skupiają się na procesach zewnętrznych i wewnętrznych w kreowaniu wskazanego wcześniej pozytywnego wizerunku marki, a szczególnie budowaniu relacji np. z partnerami biznesowymi czy mediami.
Do działań agencji PR możesz zaliczyć prowadzenie działalności komunikacyjnej zewnętrznej (np. przesyłanie press-kitów dla mediów, tworzenie newsletterów dla partnerów lub klientów przedsiębiorstwa) i wewnętrznej (składają się na to m.in. relacje wewnętrzne między pracownikami, oraz corporate identity, czyli zbudowanie tożsamości firmy).
Poza tym agencja zajmuje się też komunikowaniem działań przedsiębiorstwa na zróżnicowaną skalę, poszukiwaniem mediów partnerskich oraz działaniami doradczymi z zakresu public relations.
Agencje PR mają spełniać najważniejsze cele public relations. Co do nich należy?
Zdj 2. W skład PR wchodzi wiele zmiennych, które musi uwzględnić agencja
Agencje PR są istotne na wielu płaszczyznach prowadzenia działalności biznesowej, charytatywnej czy tworzeniu zaplecza w instytucjach samorządowych, publicznych czy politycznych. Dlaczego tak jest?
Przede wszystkim public relations jest istotny od samego początku prowadzenia danego biznesu. Kontakt z mediami, pracownikami czy klientami stanowi podstawę relacji w interesach. Może wpłynąć na rozwój handlu, znaczne zwiększenie świadomości marki i budowanie jej pozytywnego wizerunku. Dobra agencja PR zadba, aby wszystkie te aspekty były spełnione.
Współpraca z doświadczoną agencją PR może być kluczowa także w realizacji zadań czasowych (np. wdrożenie nowego produktu na rynek albo promocja akcji charytatywnej przedsiębiorstwa). Warto sięgnąć po działania specjalistów w trakcie tzw. kryzysów wizerunkowych. Doświadczeni „pijarowcy” poprowadzą komunikację w taki sposób, aby zniwelować wcześniejsze rysy na opinii przedsiębiorstwa związane np. z redukcją kadry pracowniczej, problemami finansowymi lub innymi elementami wpływającymi na wizerunek marki.
Niektóre działania PR można wykonywać samemu, ale do pewnego momentu. Rozwój przedsiębiorstwa, zwiększenie obrotów, zatrudnienia i liczby klientów sprawia, że żaden przedsiębiorca nie będzie w stanie samodzielnie zrealizować zadań profesjonalnego PR. Agencje PR są też rozwiązaniem tańszym niż budowanie własnego pionu komunikacyjnego, a przede wszystkim – są doświadczone w zakresie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Agencja PR to najczęściej zespół specjalistów dysponujący narzędziami analitycznymi, kontaktami w mediach oraz umiejętnościami radzenia sobie z kryzysami w relacjach z partnerami biznesowymi. Odpowiednio zgrany zespół ułatwia realizację celów wskazanych wyżej, a przedsiębiorca może skupić się na tworzeniu produktu o odpowiednio wysokiej jakości.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.