Analityka internetowa a SEO
3 min
3 min
Na skróty
Nie ważne czy prowadzimy bloga czy stronę internetową – najważniejszy jest ruch. Może być organiczny albo wytworzony przy pomocy reklam i innych narzędzi. Każde działanie może być wsparte SEO, poprzez pozycjonowanie Twoja witryna stać się bardziej widoczna w sieci i generować nowe kliknięcia. Bez tego, strona może zostać uznana za martwą i przestać pojawiać się wysoko wynikach wyszukiwania lub nawet lądować na ostatnich stronach. Dlatego powinniśmy monitorować widoczność naszej witryny, jest to właściwie podstawa, od której zaczyna się cały proces SEO. By dobrze zoptymalizować sklep internetowy czy bloga, musimy zacząć od analizy.
Zaczynając powinniśmy zadbać sobie pytanie na czym polega analityka internetowa? To zbieranie i analiza danych dotyczących ruchu, zachowań użytkownika na stronie i czynników wpływających na rozwój lub spadek witryny. Analityka internetowa daje rozwiązania, które mają na celu zoptymalizować stronę i przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji, a co za tym idzie – poprawić widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Dzięki dostępnym danym możemy szybko ocenić skuteczność prowadzonych działań (reklam, kampanii, wprowadzonych zmian) oraz usprawnić działanie strony WWW (działania SEO). Analityka internetowa wymaga czasu i wiedzy, a także odpowiednich narzędzi tj. Google Analytics.
Myśląc o każdym działaniu w obrębie naszej witryny, zastanawiamy się, jakie przyniesie nam korzyści. Analityka jest podstawą nie tylko działań SEO, ale także odpowiedniego kreowania reklam płatnych. Dobrze wykorzystana poprawi współczynnik konwersji, a na tym zależy najbardziej. Właściciel witryny dzięki niej:
Jak wyżej wspomnieliśmy, Google Analytics to świetne narzędzie i potężne źródło informacji. Dzięki wskaźnikom i sugestiom możemy spojrzeć na swoją stronę inaczej i zastosować propozycje optymalizacji SEO pod kątem wyszukiwarek. Przy analityce internetowej pod kątem SEO zwróć uwagę na kilka rzeczy:
ruch organiczny – czyli cały ruch bez płatnych reklam, który pochodzi z wyszukiwarki, ma znaczenie dla SEO. Obserwacja go przyczyni się do wyciągnięcia wniosków i zastosowania zmian, by poprawić widoczność bez konieczności wydawania pieniędzy na kampanię. Im lepsza widoczność, tym lepsza pozycja w wynikach, a to prowadzi do przyciągania coraz bardziej wartościowego ruchu, jak i klientów. W Google Analytics możesz monitorować ruch w organicznych wynikach wyszukiwania, zmieniać go sezonowo w zależności od panujących trendów oraz porównywać z poprzednimi okresami.
czas strony – to jeden z istotniejszych czynników, choć może nie dla wszystkich tak oczywisty. Użytkownik w ciągu kilku sekund decyduje czy chce wejść na daną stronę, a jeśli już się na niej znajdzie ważne, by była szybka i przejrzysta. Nie może ładować się nieskończoność, ponieważ klienci zazwyczaj są niecierpliwi i chcą, by wszystko działało sprawnie, zwłaszcza korzystając ze smartfonów. Ten czynnik rankingowy ustala pozycję, dlatego jeśli masz wolną witrynę – może ją obniżyć. Optymalizacja szybkości strony to priorytet SEO.
frazy – inaczej słowa kluczowe, które wpisujemy w wyszukiwarce, by znaleźć odpowiedni produkt czy informacje, które nas interesują. Zadbaj o odpowiednie hasła dla swojej witryny, aby odnosiły się do tego, co pokazujesz lub sprzedajesz. Błędne hasła mogą wpłynąć na niski czas pobytu użytkownika w witrynie, ale poprawne pokażą Twoją stronę o wiele wyżej w rankingu. Jest to czasochłonny proces, który trzeba na bieżąco analizować i aktualizować, ponieważ każdego dnia wszystko się zmienia. Dzięki analityce internetowej dowiesz się jednak, czego osoby na Twojej stronie poszukują, co ich do Ciebie przywiodło i na tej podstawie opracować treści.
Systematycznie. To powinien być nawyk wszystkich, którzy zajmują się poprawą widoczności strony i którym zależy na lepszym pozycjonowaniu. Jeśli nie mamy możliwości sprawdzania codziennie i monitorowania nowych danych, powinniśmy ustalić sobie umowny czas, po którym będziemy wracać do analiz: raz na tydzień, raz na dwa tygodnie lub raz na miesiąc. Im częściej to robimy, zwłaszcza w przypadku fraz czy słów kluczowych, tym szybsza i lepsza może być nasza reakcja. SEO i analityka internetowa jak widzimy idą w parze. Stała kontrola niesie ze sobą ogrom informacji, które SEO może wykorzystać przy pozycjonowaniu. Na rynku mamy wiele narzędzi, które pomogą nam w osiągnięciu tego, trzeba jednak pamiętać, że to nie jest jednorazowy proces i im więcej zmian pojawia się na rynku, tym więcej zmian powinniśmy wprowadzać, by być na bieżąco i łapać się na pierwsze strony wyszukiwarek.