Kto zna wroga i zna siebie, nie będzie zagrożony choćby i w stu starciach – głosił Sun Zi, jeden z najpopularniejszych i największych starożytnych myślicieli Dalekiego Wschodu. Jest to koncepcja, która sprawdza się nie tylko w świecie wojny, ale i rywalizacji, także tej biznesowej. Obecnie dysponujemy licznymi narzędziami, które pozwalają nam lepiej zrozumieć nie tylko własne działania w zakresie przedsiębiorczości, ale i ruchy konkurencji. W rzeczywistości online niewątpliwie takim narzędziem staje się analityka SEO.
Analityka SEO – co to jest?
Zbieranie różnorodnych, cennych informacji związanych z ruchem i zachowaniami użytkowników na stronie internetowej oraz ich skrupulatna analiza, a następnie ukierunkowane przetwarzanie stanowią fundament działań związanych z analityką SEO. Dzięki niej jesteśmy w stanie ocenić między innymi to, kto odwiedza nasza witrynę, jak często to robi, w jaki sposób na nią trafia, ile czasu na niej spędza, co go interesuje. Na tej podstawie możemy sugerować zmiany, wdrażać nowe, celne rozwiązania optymalizacyjne oraz działania marketingowe, określone według indywidualnych celów biznesowych. Co więcej, mamy także możliwość precyzyjnego monitorowania oraz zbadania i porównania konkurujących z nami serwisów (np. w zakresie pozycji w wynikach wyszukiwania, ruchu generowanego na stronie, pozycjonowania słów kluczowych, profilu linków), a następnie wykorzystania tych danych oraz wyciągnięcia wniosków w zakresie przemyślanej rywalizacji, dostosowania oferty do aktualnej specyfiki rynku lub poszukiwania własnej niszy.
Google Analytics
Jeśli zaczniemy drążyć temat i szukać propozycji, narzędzi do analityki strony internetowej znajdziemy wiele, wśród nich choćby takie, jak Majestic, Senuto, Ahrefs, Ahrefs czy Hotjar, niemniej tym najpopularniejszym systemem jest wciąż Google Analytics, umożliwiający korzystanie z licznych, zaawansowanych funkcji. Prześwietla on dane z trzech głównych obszarów: Acquisition, Behavior, Conversion, czyli:
Pozyskiwanie: pozwala odpowiedzieć na pytania skąd, kiedy i w jakiej liczbie docierają do nas użytkownicy sieci. Możemy przekonać się, czy przyciągamy potencjalnych klientów np. poprzez kampanię AdWords, bezpośrednie wyszukiwanie serwisu, działania w mediach społecznościowych lub wewnętrzny mailing, a także określić liczbę wejść czy współczynnik odrzuceń.
Zachowanie: dzięki tym rodzajom raportów otrzymujemy dane na temat tego, jak użytkownicy reagują na stronę internetową i co na niej robią, np. czy szybko rezygnują i opuszczają serwis, czy skrupulatnie sprawdzają ofertę, które podstrony ich interesują, czy często powracają, itp. To, po co analityka przydaje się w tym przypadku, to np. prześwietlenie funkcjonalności i szybkości strony czy odnajdywanie newralgicznych tzw. wąskich gardeł.
Konwersja: pozwala ocenić na ile skutecznie realizujemy określone wcześniej cele biznesowe, zarówno w skali makro (sprzedaż, przesłane zapytanie, połączenia telefoniczne), jak i mikro (dodanie produktu/usług do koszyka, zapisanie się do newslettera czy pobranie oferty w formie pdf). Jest to świetne narzędzie, jeśli chcemy np. porównać kolejne miesiące lub dłuższe okresy sprzedaży, dzięki takim informacjom, jak np. ilość transakcji, ich poszczególna wartość czy ogólnie – średnia wartość zamówienia.
Badanie tych trzech głównych sekcji Google Analytics jest dobrą podstawą działań w zakresie analityki strony internetowej, niemniej warto pamiętać, że ilość niestandardowych raportów i funkcji jest bardzo szeroka. Zaawansowani użytkownicy mogą korzystać np. z dokładniejszej analizy konwersji dokonywanych na stronie – tzw. ścieżek wielokanałowych, eksploratora pojedynczego internauty lub konkretnej grupy odbiorców i wielu innych, przydatnych opcji.
Komu i po co analityka?
Jeśli wiemy, jak się nią posługiwać, analityka SEO może okazać się niezwykle cennym źródłem danych. Jest to narzędzie, które przyciąga uwagę nie tylko firm z branży e-commerce, ale i właścicieli różnorodnych blogów, tematycznych stron, portali czy serwisów informacyjnych. Pozyskiwanie dane mogą być wykorzystywane między innymi do analizowania: skuteczności podjętych inwestycji, strategii content marketingowych, kampanii w mediach społecznościowych, działań konkurencji w wybranej branży, a nawet usprawnień technicznych serwisu. Możemy badać zarówno bieżące działania, jak i oceniać skutki podjętych już decyzji, a także śmiało wybiegać w przyszłość, planując rozwój.
Główny cel analityki webowej koncentruje się na tym, aby zdobyć wiedzę, która pozwoli rozstrzygnąć o konkretnych rozwiązaniach optymalizacyjnych (np. nakładach na kampanie marketingowe, PR-owe czy rozwój serwisu), a także wpłynie na zwiększenie współczynnika konwersji i poprawę widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Bazując na konstruktywnych raportach, możemy więc drążyć pomysły, dopasowywać treści, generować zyski i poprawiać wydajność. Jest to bez wątpienia zadanie dla tych, którzy lubią stawiać pytania i bez wahania podążają w kierunku szeroko pojętych udoskonaleń.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.