Sposób, w jaki porządkujesz swoją stronę internetową (wszystkie podstrony i elementy w obrębie każdej z nich – etykietujesz je oraz organizujesz), to, w jaki sposób jej struktura pomaga użytkownikom (ale i indeksującym robotom) łatwo i szybko wyszukiwać i przeglądać treści, zarządzać nimi, a także odpowiednio je zrozumieć – a więc cały kształt, jaki nadajesz swojej witrynie, nazywamy architekturą informacji na stronie. Na co zwrócić uwagę, aby w pełni wykorzystać potencjał projektowania treści? Jak wiąże się to ze strategią SEO oraz UX czyli SXO?
Ważne aspekty dotyczące architektury informacji
Aby zaplanować oraz przygotować odpowiednią architekturę informacji w witrynie, powinieneś przede wszystkim zrozumieć współzależności pomiędzy trzema głównymi aspektami projektowania treści, które uznaje się za kluczowe, a są to:
Użytkownik – Twój docelowy odbiorca (jak najprecyzyjniej określony), jego oczekiwania, potrzeby, nawyki i dotychczasowe doświadczenia dotyczące przeglądania i korzystania z witryn, jego komfort (jaka forma przekazu treści dla docelowego odbiorcy będzie najatrakcyjniejsza i najwygodniejsza etc.), Twój modelowy klient – budowanie persony.
Zawartość strony – rodzaj i ilość contentu, jego objętość, jakość, złożoność (jak bardzo jest on czytelny i w pełni zrozumiały dla odbiorcy itp.), użyteczność, dostępność (czy użytkownik od razu wie, gdzie znajdują się najważniejsze treści? Itp.) i dalsza specyfika.
Kontekst – cele biznesowe (wzrost sprzedaży, wzrost zainteresowania ofertą, zwiększenie częstotliwości udostępniania contentu etc.) możliwości realizacyjne, dostępny budżet, zasoby, ewentualne ograniczenia, działania konkurencji etc.
Chodzi więc o umiejętną synchronizację różnych czynników, które odpowiednio zoptymalizowane pozwolą stworzyć intuicyjną i funkcjonalną oraz wartościową witrynę, z szansą na wyróżnienie się i przyciągnięcie sporej uwagi odbiorców.
Nie sposób opracować odpowiedniej architektury informacji bez powiązań ze strategią SEO. Co łączy te dwa obszary działań? Między innymi kwestie:
Udostępnianego contentu – skupienie na jego unikalności, użyteczności dla odbiorcy. Prezentowane treści powinny być w pełni zrozumiałe, bezbłędne oraz przyciągające uwagę, dopasowane pod względem stylistycznym do profilu Twoich docelowych odbiorców, wyczerpujące dany temat etc.
Fraz kluczowych – zwrócenie uwagi zarówno na specyfikę strony internetowej, jak i wyszukiwalność/popularność poszczególnych fraz, unikanie tych zbyt ogólnych lub przesadnie konkurencyjnych, wyeksploatowanych itd.
Nawigacji – kluczowa w kwestii tego, jak roboty indeksujące oraz użytkownicy orientują się na Twojej stronie, na ile jest ona intuicyjna i prosta w obsłudze. Dobierz rodzaj nawigacji tak, aby był dopasowany do tematyki witryny, ilości contentu, jego rodzaju itd.
Hierarchizacji oraz organizacji treści – każda z podstron powinna być odpowiednio wyróżniona tematycznie oraz przejrzyście rozplanowana. W komponowaniu treści pamiętaj o wykorzystywaniu tytułów, nagłówków hierarchicznych, nie powielaj kategorii, wpisów i innych elementów.
Adresów URL – każdy adres powinien mieć prawidłową strukturę i być poprawnie zoptymalizowany, uwzględniać frazy kluczowe, nie zawierać żadnych błędów itd.
Linkowania w obrębie witryny – bardzo ważne ze względu na to, aby roboty indeksujące oraz użytkownicy byli w stanie bezproblemowo odnaleźć poszczególne podstrony i uznać je za wartościowe. Bierz pod uwagę liczbę odnośników na każdej z podstron, ich atrybuty, dopasowanie do fraz kluczowych itp.
Sitemap, czyli mapa witryny – dzięki niej, nawet jeśli przebywający na stronie użytkownik się zgubi, szybko przeniesie się do docelowej podstrony, ważny element szczególnie w przypadku bardzo rozbudowanych stron internetowych.
Jak widać, w budowaniu skutecznej architektury informacji mnóstwo działań zazębia się ze strategię SEO, dlatego tak ważne jest umiejętnie łączenie celów. Jak wygląda to obecnie?
Współczesne metody architektury informacji
Obniżenie współczynnika odrzuceń, większy ruch na Twojej stronie internetowej, wzrost konwersji – to główne profity, jakie możesz uzyskać, dzięki skutecznej architekturze informacji w witrynie. Jeśli zależy Ci na osiągnięciu tego celu, weź pod uwagę współczesne, popularne metody. Co dzisiaj można uznać za trend? Twórcy witryny m.in.:
Starają się jak najlepiej zoptymalizowane user experience – skupiając się na maksymalnej intuicyjności witryny, dlatego też pamiętaj – nie pozwól użytkownikowi zastanawiać się lub popełniać błędy, niech każdy krok będzie prosty i oczywisty.
Projektują witrynę tak, aby prowadzić użytkownika ścieżką docelowej konwersji – zakup towaru lub usługi, zapis do newslettera, uzupełnienie formularza – cokolwiek jest konwersją, na której zależy właścicielowi strony, powinno być niemal automatycznym działaniem w obrębie dobrze zaprojektowanej witryny, a więc prowadź do celu!
Rozpoczynają projektowanie witryny od wersji mobilnej – znaczący wzrost liczny użytkowników, którzy przeglądają strony przy użyciu telefonów komórkowych lub tabletów sprawił, że obecnie twórcy witryn często rozpoczynają działania właśnie w ten sposób – nie ignoruj kwestii responsywności!
Decydują się na minimalistyczny design – rozbudowane witryny, z mnóstwem podstron, przeładowane treścią, ogólnikami, niezliczonymi frazami kluczowymi itd., to już relikt przeszłości, dzisiaj o wiele częściej spotykamy bardziej nietypowe, przyciągające uwagę projekty – nie bój się wypróbować czegoś innego.
Oczywiście modele porządkowania stron są dzisiaj bardzo różnorodne i zależne od wielu czynników, których nie sposób uwzględnić w jednym artykule, niemniej warto pamiętać, że zintensyfikowanie uwagi na tym temacie może okazać się bardzo ważne, jeśli nie najważniejsze w kwestii skuteczności i odpowiedniej użyteczności witryny.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.