Architektura informacji to sztuka organizowania zawartości strony internetowej, dzięki której korzystanie z witryny przez użytkowników jest wygodne i przejrzyste. Poprawne zaprojektowanie układu i struktury sprawia, że internauci doskonale wiedzą, w jaki sposób mogą korzystać ze strony internetowej nawet wtedy, gdy odwiedzają ją po raz pierwszy. Całość opiera się na grupowaniu treści, tworzeniu interaktywnego interfejsu, przygotowania menu oraz nawigacji. Te strategie składają się na SXO. W architekturze informacji na stronie internetowej istotną rolę odgrywa przede wszystkim linkowanie wewnętrzne oraz układ treści.
Architektura informacji – na co wpływa?
Sposób, w jaki porządkujesz swoją stronę internetową (wszystkie podstrony i elementy w obrębie każdej z nich – etykietujesz je oraz organizujesz), to, w jaki sposób jej struktura pomaga użytkownikom (ale i indeksującym robotom) łatwo i szybko wyszukiwać i przeglądać treści, zarządzać nimi, a także odpowiednio je zrozumieć – a więc cały kształt, jaki nadajesz swojej witrynie, nazywamy architekturą informacji na stronie. Na co zwrócić uwagę, aby w pełni wykorzystać potencjał projektowania treści? Jak wiąże się to ze strategią SEO oraz UX czyli SXO?
Poprawnie przygotowana architektura informacji to synonim użyteczności i przejrzystości. Każdy internauta powinien bez żadnego problemu znaleźć na stronie dokładnie to, czego szuka. W przeciwnym wypadku szybko ją opuści i zapewne już do niej nie wróci. Budowa architektury informacyjnej jest ważną częścią UX (user experience). Jeżeli chcesz zadbać o doświadczenia użytkowników, postaraj się przygotować witrynę czytelną i użyteczną. O tym, jak to zrobić, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Jaką architekturę informacji zastosować? Odpowiedź jest prosta – jak najbardziej dopasowaną do potrzeb użytkowników. Element ten ma ogromny wpływ na wcześniej wspomniane UX oraz SEO. Pozycjonowanie strony internetowej z poprawnie zaprojektowaną architekturą jest znacznie prostsze, ze względu na intuicyjnie pogrupowane podstrony. Algorytm wyszukiwarki jest w stanie z łatwością określić, co przedstawia konkretny adres URL, więc będzie wyświetlany w organicznych wynikach wyszukiwania na zapytanie użytkownika. Zdecydowanie łatwiej jest wpłynąć na pozycję strony internetowej, której architektura informacji jest dopasowana do potrzeb odbiorców.
Zła architektura informacji – konsekwencje
Ogólnie można stwierdzić, że architektura informacji składa się z dwóch podstawowych elementów:
- Struktury strony (linkowanie wewnętrzne)
- Układu strony (menu nawigacyjne, treści, stopka)
O obie te kwestie należy odpowiednio zadbać, w przeciwnym wypadku strona może nie spełniać oczekiwań odbiorców. Warto wspomnieć, że błędnie zaprojektowana struktura wraz z układem powodują, że strategia SEO staje się mało efektywna. Dlaczego tak się dzieje? Choć pozycje strony internetowej wzrastają i witryna posiada ruch organiczny, to nie jest w stanie wygenerować konwersji, ponieważ użytkownicy szybko „ewakuują się”, ze względu na bardzo słabe UX. To proste – jeśli internauta nie może komfortowo korzystać ze strony internetowej, z pewnością ją zamknie, aby nie marnować swojego czasu. To poważny problem szczególnie w sklepach. Źle zaprojektowana architektura informacji w e-commerce sprawia, że sprzedaż nie wzrasta (lub wzrasta nieznacznie) mimo dużej poprawy widoczności. Na dodatek czas sesji jest krótki, a współczynnik odrzuceń wysoki. Jeżeli problemy z architekturą informacji mają miejsce w końcowych etapach ścieżki zakupowej, możesz spodziewać się wielu porzuconych koszyków.
Jak zadbać o architekturę informacji?
Chcesz poprawnie zaprojektować stronę? Zastanawiasz się jaka architektura informacji będzie odpowiednia? Przedstawiamy kilka porad, o których wiele osób zapomina. To informacje podstawowe, a zarazem najważniejsze w kontekście budowania układu oraz struktury.
- Menu nawigacyjne – absolutna podstawa, czyli poprawnie zaprojektowane menu. Dzięki niemu każdy użytkownik jest w stanie szybko znaleźć odpowiednią podstronę.
- Kategorie i podkategorie – to szczególnie ważny element w e-commerce. Tworzenie kategorii oraz podkategorii nie tylko usprawnia proces pozycjonowania, ale dodatkowo znacznie ułatwia znalezienie konkretnej grupy asortymentu.
- Stopka – zamieść tam podstawowe informacje, na przykład: godziny otwarcia, adres, adres e-mail, czy numer telefonu. Stopka musi wyświetlać się na każdej podstronie, bez żadnych wyjątków.
- Układ treści – nie zapomnij o odpowiednio zamieszczonej treści. Teksty nie mogą zasłaniać ważnych elementów, na przykład przycisków. Content powinien zawierać frazy kluczowe umieszczone w sposób naturalny i przyjazny dla oka. Pamiętaj także o nagłówkach i ich strukturze. W tekście nagłówek H1 powinien wystąpić tylko raz, a niższe stopnie mogą pojawić się wielokrotnie.
- Orphan pages – mianem orphan pages określa się podstrony niepodlinkowane wewnętrznie. Teoretycznie użytkownik nie jest w stanie ich wyświetlić, chyba że zna dokładny adres URL. Musisz ich unikać, ponieważ każda podstrona powinna być odpowiednio podlinkowana wewnątrz struktury.
- Linkowanie wewnętrzne – generuj linki wewnątrz strony do ważnych podstron. Unikaj spamu, całość powinna wyglądać naturalne.
- Sitemap – jeżeli wprowadzisz zmiany w architekturze, wygeneruj plik sitemap z mapą strony i dodaj go do Google Search Console.
O tym, jaka architektura informacji będzie właściwa dla Twojej strony internetowej podpowiedzą Ci specjaliści z zakresu UX oraz UI. Wówczas witryna będzie posiadać odpowiednio zaprojektowaną strukturę i przejrzysty układ. Pamiętaj także, że dobrym pomysłem jest pozycjonowanie strony przez wykwalifikowaną agencję. Specjaliści SEO bardzo często mają ogromną wiedzę na temat tego, w jaki sposób budować architekturę informacji, więc genialnie sprawdzą się w tej kwestii.
Ważne aspekty dotyczące architektury informacji
Aby zaplanować oraz przygotować odpowiednią architekturę informacji w witrynie, powinieneś przede wszystkim zrozumieć współzależności pomiędzy trzema głównymi aspektami projektowania treści, które uznaje się za kluczowe, a są to:
- Użytkownik – Twój docelowy odbiorca (jak najprecyzyjniej określony), jego oczekiwania, potrzeby, nawyki i dotychczasowe doświadczenia dotyczące przeglądania i korzystania z witryn, jego komfort (jaka forma przekazu treści dla docelowego odbiorcy będzie najatrakcyjniejsza i najwygodniejsza etc.), Twój modelowy klient – budowanie persony.
- Zawartość strony – rodzaj i ilość contentu, jego objętość, jakość, złożoność (jak bardzo jest on czytelny i w pełni zrozumiały dla odbiorcy itp.), użyteczność, dostępność (czy użytkownik od razu wie, gdzie znajdują się najważniejsze treści? Itp.) i dalsza specyfika.
- Kontekst – cele biznesowe (wzrost sprzedaży, wzrost zainteresowania ofertą, zwiększenie częstotliwości udostępniania contentu etc.) możliwości realizacyjne, dostępny budżet, zasoby, ewentualne ograniczenia, działania konkurencji etc.
Chodzi więc o umiejętną synchronizację różnych czynników, które odpowiednio zoptymalizowane pozwolą stworzyć intuicyjną i funkcjonalną oraz wartościową witrynę, z szansą na wyróżnienie się i przyciągnięcie sporej uwagi odbiorców.
Architektura informacji a SEO
Nie sposób opracować odpowiedniej architektury informacji bez powiązań ze strategią SEO. Co łączy te dwa obszary działań? Między innymi kwestie:
- Udostępnianego contentu – skupienie na jego unikalności, użyteczności dla odbiorcy. Prezentowane treści powinny być w pełni zrozumiałe, bezbłędne oraz przyciągające uwagę, dopasowane pod względem stylistycznym do profilu Twoich docelowych odbiorców, wyczerpujące dany temat etc.
- Fraz kluczowych – zwrócenie uwagi zarówno na specyfikę strony internetowej, jak i wyszukiwalność/popularność poszczególnych fraz, unikanie tych zbyt ogólnych lub przesadnie konkurencyjnych, wyeksploatowanych itd.
- Nawigacji – kluczowa w kwestii tego, jak roboty indeksujące oraz użytkownicy orientują się na Twojej stronie, na ile jest ona intuicyjna i prosta w obsłudze. Dobierz rodzaj nawigacji tak, aby był dopasowany do tematyki witryny, ilości contentu, jego rodzaju itd.
- Hierarchizacji oraz organizacji treści – każda z podstron powinna być odpowiednio wyróżniona tematycznie oraz przejrzyście rozplanowana. W komponowaniu treści pamiętaj o wykorzystywaniu tytułów, nagłówków hierarchicznych, nie powielaj kategorii, wpisów i innych elementów.
- Adresów URL – każdy adres powinien mieć prawidłową strukturę i być poprawnie zoptymalizowany, uwzględniać frazy kluczowe, nie zawierać żadnych błędów itd.
- Linkowania w obrębie witryny – bardzo ważne ze względu na to, aby roboty indeksujące oraz użytkownicy byli w stanie bezproblemowo odnaleźć poszczególne podstrony i uznać je za wartościowe. Bierz pod uwagę liczbę odnośników na każdej z podstron, ich atrybuty, dopasowanie do fraz kluczowych itp.
- Sitemap, czyli mapa witryny – dzięki niej, nawet jeśli przebywający na stronie użytkownik się zgubi, szybko przeniesie się do docelowej podstrony, ważny element szczególnie w przypadku bardzo rozbudowanych stron internetowych.
Jak widać, w budowaniu skutecznej architektury informacji mnóstwo działań zazębia się ze strategię SEO, dlatego tak ważne jest umiejętnie łączenie celów. Jak wygląda to obecnie?
Metody na projektowanie architektury informacji
Obniżenie współczynnika odrzuceń, większy ruch na Twojej stronie internetowej, wzrost konwersji – to główne profity, jakie możesz uzyskać, dzięki skutecznej architekturze informacji w witrynie. Jeśli zależy Ci na osiągnięciu tego celu, weź pod uwagę współczesne, popularne metody. Co dzisiaj można uznać za trend? Twórcy witryny m.in.:
- Starają się jak najlepiej zoptymalizowane user experience – skupiając się na maksymalnej intuicyjności witryny, dlatego też pamiętaj – nie pozwól użytkownikowi zastanawiać się lub popełniać błędy, niech każdy krok będzie prosty i oczywisty.
- Projektują witrynę tak, aby prowadzić użytkownika ścieżką docelowej konwersji – zakup towaru lub usługi, zapis do newslettera, uzupełnienie formularza – cokolwiek jest konwersją, na której zależy właścicielowi strony, powinno być niemal automatycznym działaniem w obrębie dobrze zaprojektowanej witryny, a więc prowadź do celu!
- Rozpoczynają projektowanie witryny od wersji mobilnej – znaczący wzrost liczny użytkowników, którzy przeglądają strony przy użyciu telefonów komórkowych lub tabletów sprawił, że obecnie twórcy witryn często rozpoczynają działania właśnie w ten sposób – nie ignoruj kwestii responsywności!
- Decydują się na minimalistyczny design – rozbudowane witryny, z mnóstwem podstron, przeładowane treścią, ogólnikami, niezliczonymi frazami kluczowymi itd., to już relikt przeszłości, dzisiaj o wiele częściej spotykamy bardziej nietypowe, przyciągające uwagę projekty – nie bój się wypróbować czegoś innego.
Oczywiście modele porządkowania stron są dzisiaj bardzo różnorodne i zależne od wielu czynników, których nie sposób uwzględnić w jednym artykule, niemniej warto pamiętać, że zintensyfikowanie uwagi na tym temacie może okazać się bardzo ważne, jeśli nie najważniejsze w kwestii skuteczności i odpowiedniej użyteczności witryny.
FAQ dotyczące architektury informacji
Czym jest architektura informacji witryny?
Architektura informacji witryny to sposób przedstawiania zawartości strony internetowej. Odpowiednie architektura pozwala użytkownikom wygodnie poruszać się po serwisie, jednocześnie bez przeszkód zapoznając się z udostępnioną treścią.
Jak zaprojektować architekturę informacji witryny?
Architektura informacji na stronie powinna być przejrzysta i spójna. Należy projektować ją z myślą o użytkownikach, którzy będą korzystać z serwisu internetowego. Źle opracowana architektura informacji może przyczyniać się do wysokiego współczynnika odrzuceń oraz krótkiego czasu trwania sesji.