Audyt sklepu internetowego. Na czym polega?
4 min
4 min
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, z pewnością chcesz, aby witryna była wolna od błędów, a przy tym poprawnie zoptymalizowana. W jaki sposób wychwycić wszystkie niedociągnięcia, aby następnie im zaradzić? Czy audyt sklepu internetowego będzie pomocny? Na czym to dokładnie polega?
Zastanawiasz się, po co przeprowadzać audyt sklepu internetowego? Jeżeli chcesz sprzedawać, regularnie poszerzając grono klientów, Twoja witryna musi być odpowiednio zoptymalizowana. Audyt to raport, który tworzy się poprzez weryfikację zawartości sklepu lub strony internetowej. Działanie to ma na celu wychwycenie wszystkich błędów, niedociągnięć oraz niewykorzystanych możliwości. Bada się użyteczność, optymalizację i wiele innych ważnych elementów. Po co przeprowadza się audyt sklepu internetowego w praktyce? Jaki jest cel tego działania? To już zależy tylko od Ciebie. Jeżeli witryna e-commerce nigdy nie była audytowana, należy zrobić to jak najszybciej. Poprawki mogą mieć wpływ na użyteczność, SEO, konwersję oraz UX.
Przeprowadzenie kompleksowej analizy sklepu możesz wykonać samodzielnie lub zlecić profesjonalistom. Jeżeli nigdy tego nie robiłeś, prawdopodobnie zajmie Ci to odrobinę czasu i będzie wymagać kilku specjalistycznych narzędzi. Zależnie od tego, jak duża jest witryna, audytowanie może zająć od kilku do kilkudziesięciu godzin. Warto także dodać, iż firmy specjalizujące się w wykonywaniu takich usług posiadają odrębne techniki. Oznacza to, iż audyt sklepu może zostać przeprowadzony na wiele sposobów.
Po co potrzebny jest audyt sklepu internetowego? Niektórzy przedsiębiorcy przeprowadzają go, zanim witryna zacznie „sprzedawać”, aby od razu wyeliminować błędy. Inni decydują się na audytowanie w e-commerce dopiero wtedy, gdy mimo ruchu, nie dochodzi do sprzedaży. Powodów może być wiele, ale ogólnie cel jest ten sam. Audyt ma pozytywnie wpłynąć na sklep, redukując błędy i ulepszając witrynę.
Wiesz już, po co przeprowadza się audyt sklepu internetowego, ale jak zrobić to samodzielnie? W internecie znajdziesz wiele automatycznych aplikacji do generowania raportów online. Niestety, taki audyt jest niekompletny… to nawet mało powiedziane! Automatycznie generowane raporty są ogromnie „okrojone” i badają niewiele czynników. Zdecydowanie lepiej wykonać kompleksowy audyt tworzony ręcznie. Przedstawiamy podstawowe elementy, na które należy zwrócić uwagę. Dodatkowo wspominamy o ciekawych narzędziach do przeprowadzania audytu samodzielnie.
Jak zrobić audyt sklepu od podstaw? Może zacznij od tego, jak Twoja strona jest zoptymalizowana i w jaki sposób prezentuje się w wyszukiwarce? W tym celu wykorzystaj crawler Screaming Frog. Narzędzie należy pobrać – możesz zrobić to bezpłatnie, a następnie przeanalizujesz strukturę sklepu (500 adresów URL za darmo, większe ilości wymagają opłaty). Za pomocą Screaming Frog sprawdzisz, czy w obrębie witryny nie powtarzają się takie dane jak title (tytuł strony), czy meta description (opis strony). Nie musisz weryfikować ręcznie wszystkich podstron pojedynczo – narzędzie wyświetli listę, gdzie od razu zweryfikujesz zawartość. Analizie poddasz również nagłówki. Oprogramowanie wykorzystuje się to wielu audytów: UX, SEO, SXO. Jest niezwykle przydatne i posiada wiele ważnych funkcji.
Czy Twoja witryna ładuje się wystarczająco szybko? Jeżeli użytkownik musi zbyt długo czekać na zawartość sklepu internetowego, istnieje duże ryzyko, iż po prostu zamknie okienko przeglądarki, aby skorzystać z oferty konkurencji. Dodatkowo wydłużone ekrany ładowania negatywnie wpływają na SEO. Jak sprawdzić swoją stronę pod tym kątem? Wykorzystaj PageSpeed Insights od Google. Narzędzie nie tylko przedstawi Twój wynik, ale dodatkowo podpowie, co należy zmienić, aby osiągnąć lepsze statystyki.
Wiele osób zapomina o sprawdzeniu zawartości narzędzia Google Search Console. Znajduje się tam zakładka, gdzie system automatycznie weryfikuje błędy na stronie. Zapoznaj się ze wszystkimi informacjami i jak najszybciej wprowadź odpowiednie zmiany.
Audyt sklepu to również weryfikacja treści. Przekopiowane teksty pomiędzy produktami negatywnie wpływają na wizerunek marki oraz pozycję w wyszukiwarce (SEO). Jak szybko sprawdzić, czy content nie jest zduplikowany? Wykorzystaj narzędzie Siteliner lub Copyscape.
Jak zrobić audyt sklepu? To również porównanie z konkurencją! W tym celu możesz wykorzystać poprzednie narzędzia, aby zweryfikować prędkość ładowania, content i strukturę innych witryn. Ciekawą propozycją jest także oprogramowanie SEMSTORM i SEMrush. Oba narzędzia pozwolą Ci wizualizować pozycję i strategię konkurencji.
Jeśli interesuje Cię nieco bardziej zaawansowane badanie sklepu, warto wykonać (lub zamówić) audyt SXO bądź audyt UX. Wówczas witryna zostanie przeanalizowana również pod kątem użyteczności dla użytkowników (user friendly). W ramach takiego audytu stosuje się przeróżne techniki, natomiast kompleksowy raport z zakresu UX trudno wykonać samodzielnie. Zdecydowanie lepiej skorzystać z pomoc profesjonalistów. Niedrogie, a zarazem przydatne są zdalne testy użyteczności.
A może interesuje Cię pozycja w wyszukiwarce oraz to, jak prezentuje się konkurencja? Jak zrobić audyt sklepu pod kątem SEO? Takie badanie przeprowadza się przy wykorzystaniu wielu narzędzi, o których już wspomnieliśmy wcześniej. Dodatkowymi mogą być: Senuto, MajesticSEO oraz Ahrefs. Klasyczny audyt SEO poza badaniem sklepu on-site, dodatkowo skupia się na elementach off-site. Analizuje się między innymi linki przychodzące, profil linkowy, wzmianki w sieci, zaplecze. Jeżeli chcesz profesjonalnie podejść do swojej witryny, wykonując naprawdę kompleksowe i gruntowne badanie, ciekawą propozycją będzie audyt SXO. To połączenie działań SEO oraz UX. Tego rodzaju audyt wykonuje się zarówno dla sklepów, jak i tradycyjnych stron internetowych.
Student zarządzania na Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Interesuje się marketingiem internetowym z naciskiem na SEO i to właśnie związane z tym tematy najbardziej lubi tworzyć treści. Pisanie to dla niego pasja. Ceni dobrą książkę i wartościowy podcast.
Brak głosów - oceń jako pierwszy!