Benchmarking – co to jest?
3 min
3 min
Na skróty
Jeśli prowadzisz działalność, Twoim celem jest z pewnością wyprzedzenie konkurencji i osiąganie lepszych wyników. Aby to osiągnąć, musisz stale udoskonalać swoją ofertę i śledzić poczynania innych firm. Pomoże Ci w tym benchmarking. Co to w zasadzie jest?
Pionierem benchmarkingu jest marka Xerox. Kiedy w latach 70. ubiegłego wieku firma straciła dużą część udziału w rynku na rzecz Canona, rozpoczęto przygotowywanie porównań, które miały na celu ustalenie, jak do tego doszło. Okazało się, że przyczynami takiej sytuacji były m.in. niska jakość produktów oraz przerost zatrudnienia. Po czasie firma usprawniła działalność i odzyskała większość rynku.
Zatem, co to jest benchmarking? W biznesie oznacza porównywanie się z najlepszymi konkurentami z intencją ustalenia celów strategicznych i znalezienia obszarów, w których można rozwinąć działalność. Chodzi tutaj o regularne, a nie jednorazowe, porównywanie Twojej oferty z liderami rynkowymi.
Czy benchmarking jest ważny i może być narzędziem wspomagającym podejmowanie kluczowych decyzji? Jedno z badań pokazuje, że dla zdecydowanej większości respondentów jest bardzo istotny.
Źródło: https://www.apqc.org/blog/what-benchmarking
Prawidłowo przeprowadzony benchmarking może przynieść wiele korzyści. Wspomniane powyżej badanie przeprowadzone przez APQC i IBM Institute for Business Value wykazało, że większość respondentów postrzega benchmarking jako bardzo ważne narzędzie zarządzania strategicznego organizacji.
Firmy przeprowadzają takie analizy w różnych celach, zazwyczaj wynikających z potrzeby porównania wydajności swoich produktów lub procesów do konkurencji. Po drugie, większość organizacji wykorzystuje benchmarking do identyfikacji miar czy wyznaczania celów.
Źródło: https://www.apqc.org/blog/what-benchmarking
Poprzez benchmarking możesz odnaleźć wzór przedsiębiorstwa czy produktu do naśladowania, co oczywiście nie oznacza kopiowania pomysłów. Dzięki niemu ustalisz słabe i mocne strony Twojej działalności, zyskasz przewagę konkurencyjną, określisz pozycję firmy na rynku czy też uzyskasz inspiracje do działania. Nie wystarczy, że raz wykonasz analizę porównawczą. Korzystaj z niej regularnie, a dzięki temu łatwiej Ci będzie utrzymać i polepszać pozycję rynkową.
Z benchmarkingu korzysta mnóstwo firm, a wśród nich znane marki. Oto kilka przykładów:
Można ich wyróżnić wiele, natomiast skupię się na kilku kluczowych.
Benchmarking strategiczny
To proces analizowania najlepszych praktyk odnoszących największe sukcesy firm oraz wdrażania wniosków z tych analiz. Możesz czerpać inspirację od przedsiębiorstw z różnych branż, nie tylko Twojej.
Benchmarking zewnętrzny
Benchmarking zewnętrzny, inaczej konkurencyjny, to podejście, w którym porównuje się pozycję w stosunku do innych firm.
Benchmarking wewnętrzny
Analiza obejmuje sprawdzenie wydajności jednego działu lub jednostki biznesowej w porównaniu z innymi w tej samej organizacji. Może to pomóc w zdefiniowaniu najbardziej wydajnych lub opłacalnych inicjatyw i zrozumieniu, które działy mogą wymagać dodatkowych zasobów lub wsparcia.
Międzynarodowy benchmarking
To podejście opiera się na zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu najlepszych praktyk i procesów stosowanych na świecie. Międzynarodowy benchmarking jest odpowiedni dla globalnych firm, które chcą stać się światowymi liderami w swojej branży.
Benchmarking funkcjonalny
Ten rodzaj analizy pozwala porównać, jak w różnych organizacjach korzysta się z tych samych możliwości. Pozwala to być na bieżąco z trendami. Przykładowo, możesz porównać wykorzystanie mediów społecznościowych przez restaurację z tym, jak używa ich marka modowa.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.