Biznes

Benchmarking – co to jest?

3 min czytania
Benchmarking – co to jest?

Jeśli prowadzisz działalność, Twoim celem jest z pewnością wyprzedzenie konkurencji i osiąganie lepszych wyników. Aby to osiągnąć, musisz stale udoskonalać swoją ofertę i śledzić poczynania innych firm. Pomoże Ci w tym benchmarking. Co to w zasadzie jest?

Benchmarking – co to?

Pionierem benchmarkingu jest marka Xerox. Kiedy w latach 70. ubiegłego wieku firma straciła dużą część udziału w rynku na rzecz Canona, rozpoczęto przygotowywanie porównań, które miały na celu ustalenie, jak do tego doszło. Okazało się, że przyczynami takiej sytuacji były m.in. niska jakość produktów oraz przerost zatrudnienia. Po czasie firma usprawniła działalność i odzyskała większość rynku. 

Zatem, co to jest benchmarking? W biznesie oznacza porównywanie się z najlepszymi konkurentami z intencją ustalenia celów strategicznych i znalezienia obszarów, w których można rozwinąć działalność. Chodzi tutaj o regularne, a nie jednorazowe, porównywanie Twojej oferty z liderami rynkowymi. 

Czy benchmarking jest ważny i może być narzędziem wspomagającym podejmowanie kluczowych decyzji? Jedno z badań pokazuje, że dla zdecydowanej większości respondentów jest bardzo istotny. 

Benchmarking – co to jest?

Źródło: https://www.apqc.org/blog/what-benchmarking

Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk

Prawidłowo przeprowadzony benchmarking może przynieść wiele korzyści. Wspomniane powyżej badanie przeprowadzone przez APQC i IBM Institute for Business Value wykazało, że większość respondentów postrzega benchmarking jako bardzo ważne narzędzie zarządzania strategicznego organizacji.

Firmy przeprowadzają takie analizy w różnych celach, zazwyczaj wynikających z potrzeby porównania wydajności swoich produktów lub procesów do konkurencji. Po drugie, większość organizacji wykorzystuje benchmarking do identyfikacji miar czy wyznaczania celów.

Zobacz  Pozycjonowanie – dlaczego warto inwestować w SEO?

Benchmarking – co to jest?

Źródło: https://www.apqc.org/blog/what-benchmarking

Poprzez benchmarking możesz odnaleźć wzór przedsiębiorstwa czy produktu do naśladowania, co oczywiście nie oznacza kopiowania pomysłów. Dzięki niemu ustalisz słabe i mocne strony Twojej działalności, zyskasz przewagę konkurencyjną, określisz pozycję firmy na rynku czy też uzyskasz inspiracje do działania. Nie wystarczy, że raz wykonasz analizę porównawczą. Korzystaj z niej regularnie, a dzięki temu łatwiej Ci będzie utrzymać i polepszać pozycję rynkową. 

Benchmarking – przykłady

Z benchmarkingu korzysta mnóstwo firm, a wśród nich znane marki. Oto kilka przykładów:

  • McDonald’s – firma przeprowadziła szczegółowe badanie profili swoich stałych klientów w Hiszpanii. Pozwoliło im to ocenić wydajność swoich restauracji, a także preferencje konsumentów.
  • Starbucks – ta znana marka przeprowadziła analizę porównawczą, ale w stosunku do firmy z innej branży – Toyoty. Na tej podstawie Starbucks usprawnił proces kompletacji zamówień.
  • Tacoronte Cosmetics – dzięki analizie Chiqui Chic, marka poprawiła m.in. dystrybucję produktów i obsługę klienta.

Benchmarking – rodzaje

Można ich wyróżnić wiele, natomiast skupię się na kilku kluczowych. 

Benchmarking strategiczny

To proces analizowania najlepszych praktyk odnoszących największe sukcesy firm oraz wdrażania wniosków z tych analiz. Możesz czerpać inspirację od przedsiębiorstw z różnych branż, nie tylko Twojej. 

Benchmarking zewnętrzny

Benchmarking zewnętrzny, inaczej konkurencyjny, to podejście, w którym porównuje się pozycję w stosunku do innych firm.  

Benchmarking wewnętrzny

Analiza obejmuje sprawdzenie wydajności jednego działu lub jednostki biznesowej w porównaniu z innymi w tej samej organizacji. Może to pomóc w zdefiniowaniu najbardziej wydajnych lub opłacalnych inicjatyw i zrozumieniu, które działy mogą wymagać dodatkowych zasobów lub wsparcia. 

Zobacz  Living lab jako laboratorium innowacji – o współtworzeniu rozwiązań z użytkownikami w realnym środowisku

Międzynarodowy benchmarking

To podejście opiera się na zidentyfikowaniu i przeanalizowaniu najlepszych praktyk i procesów stosowanych na świecie. Międzynarodowy benchmarking jest odpowiedni dla globalnych firm, które chcą stać się światowymi liderami w swojej branży.

Benchmarking funkcjonalny

Ten rodzaj analizy pozwala porównać, jak w różnych organizacjach korzysta się z tych samych możliwości. Pozwala to być na bieżąco z trendami. Przykładowo, możesz porównać wykorzystanie mediów społecznościowych przez restaurację z tym, jak używa ich marka modowa. 

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Przedsiębiorca i copywriter związany z branżą SEO od 2004 roku, co czyni go jednym z najbardziej doświadczonych twórców w tym zestawieniu. Od 15 lat tworzy artykuły blogowe, treści sprzedażowe oraz eksperckie materiały w tematyce finansów, nieruchomości, ubezpieczeń i marketingu online. Jego styl cechuje maksymalna konkretność — wierzy, że najlepszy tekst to taki, który w jak najmniejszej liczbie znaków dostarcza jak najwięcej informacji. Stawia na merytorykę, fakty i praktyczne wskazówki, opierając swoje treści na źródłach rządowych, badaniach i analizach branżowych. Aktualności i trendy traktuje jako narzędzie do bieżącego udoskonalania contentu i dopasowywania go do potrzeb użytkowników. Po pracy Szymon pozostaje aktywny — gra w piłkę nożną i angażuje się w pomoc dzieciom. Motywuje go działanie według planu, realizowanie celów i satysfakcja z dobrze wykonanej pracy. To twórca, który patrzy na content nie tylko jak na tekst, ale jak na narzędzie, które ma realny wpływ na decyzje i wiedzę odbiorców.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 1 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy