Na skróty
Współpraca z agencją marketingową może odmienić wyniki Twojej firmy — pod warunkiem, że jej podstawą będzie dobra komunikacja. A ta jest w dużej mierze zasługą odpowiednio opracowanego briefu. Co powinno się w nim znaleźć i dlaczego jest on podstawą udanej współpracy? Na te pytania odpowiemy w poniższym tekście.
Brief to dokument streszczający wszystkie informacje, których agencja marketingowa (lub inny zleceniobiorca) może potrzebować do skutecznej realizacji zlecenia.
Może przybrać formę wielostronicowego PDF-a, prezentacji lub papierowego dokumentu — często jest przedstawiany na jednym z pierwszych spotkań klienta z agencją lub jako załącznik w wiadomości mailowej. Wszystko zależy od wybranej formy współpracy.
Brief pełni rolę przede wszystkim narzędzia komunikacyjnego. Powinien jak najdokładniej przedstawiać wizję projektu, jego cele oraz jasno sformułowane oczekiwania wobec mającej go zrealizować agencji. Wszystko po to, aby wykonawca miał na czym oprzeć swoje działania — i wiedział, jak klient definiuje „sukces projektu”.
Co ważne — dobrze opracowany brief jest podstawą komunikacji nie tylko pomiędzy klientem a agencją, ale także na linii agencja-podwykonawcy. Z naszego doświadczenia — jako agencja SXO — wiemy, że znaczenie briefu tylko rośnie wraz ze skalą projektu i liczbą zaangażowanych w niego specjalistów.
O tym, co powinno znaleźć się w briefe decyduje charakter zlecenia — nieco innych informacji będzie potrzebowała odpowiedzialna za działania SEO agencja marketingowa, a innych — software house. My skupimy się na pierwszym przykładzie.
Stałe elementy dobrego briefu marketingowego to:
To oczywiście nie wszystko — każda dodatkowa informacja, jaką zawrzesz w swoim briefie będzie dla agencji bardzo cenna. W świecie marketingu standardem jest np. dołączanie do briefu szczegółowych wytycznych dotyczących identyfikacji wizualnej oraz komunikacji werbalnej marki, czyli najważniejszych elementów składających się na jej wizerunek.
Jak czytamy w badaniu „Oczekiwania marketerów przy wyborze agencji reklamowej”, przeprowadzonym przez serwis brief4U, głównym problemem we współpracy z agencjami jest… niezrozumienie marki — wskazało na to aż sześciu na dziesięciu respondentów.
Dobrze opracowany brief marketingowy jest odpowiedzią na ten właśnie problem — i, tym samym, przekłada się na oszczędność czasu, racjonalne wykorzystanie środków i wzrost skuteczności działań. Zachęcamy więc, by przyłożyć do niego jak najwięcej uwagi — efekty będą wymierne.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.