Caffeine a SEO
3 min
3 min
Na skróty
Zastanawiasz się, czym jest Caffeine? To aktualizacja systemu indeksowania Google wprowadzona w 2010 roku. Zmiana nie miała na celu wpływać na SEO, ale jak się okazało, po tym wydarzeniu pozycjonowanie nowych stron uległo delikatnej zmianie. Choć Google poinformowało o Caffeine w 2009 roku, aktualizacja finalnie pojawiła się w kolejnym roku kalendarzowym. Zmiana miała na celu przyspieszyć indeksowanie stron internetowych, aby cały proces był wydajniejszy i skuteczniejszy. Dzięki Google Caffeine przeszukiwanie witryn przez roboty oraz nanoszenie zmian w indeksie zostało znacznie skrócone. Zyskały na tym szczególnie te witryny, które regularnie aktualizują swoje treści.
Czym jest Google Caffeine w praktyce i co zmieniło w świecie SEO po tej aktualizacji? Zacznijmy od początku, aby kompleksowo wyjaśnić tę kwestię. Pozycjonowanie nowych stron nigdy nie było szczególnie proste. Choć w pewnym stopniu aktualizacja Google Caffeine w SEO ułatwiała to zadanie, ciągle algorytmy wyszukiwarki pozostają sceptyczne co do domen bez historii. Nie ma w tym nic dziwnego. Google chce promować wartościowe witryny, które niosą ze sobą konkretną wartość, a nowa domena to zawsze niepewność. Jednak przy odpowiednim podejściu możliwe jest osiągnięcie satysfakcjonujących wyników w stosunkowo krótkim czasie. Zacznijmy od tego, dlaczego SEO Caffeine ujrzało światło dzienne.
Aktualizacja nie było bezpośrednią zmianą w algorytmie, ale opierała się na wdrożeniu całkowicie nowego systemu indeksowania, który znamy do dziś. Mówiąc bardzo prosto i krótko, poprzedni system był po prostu przestarzały i nie spełniał oczekiwań. Na przestrzeni lat liczba stron internetowych drastycznie wzrosła – i ciągle wzrasta. Google potrzebowało czegoś świeżego, aby dać szansę mniejszym witrynom na wysokie miejsce w organicznych wynikach, przy równoczesnym zachowaniu wydajności. Wtedy pojawiło się Google Caffeine.
Zmiana systemu indeksowania nie została wdrożona po to, aby namieszać w wyszukiwarce. Cały proces miał być po prostu szybszy i wygodniejszy dla społeczności. Jak się jednak szybko okazało, wiele domen zyskało lub straciło pozycję w rankingach. Choć Google nie miało takiego zamiaru, to Google Caffeine namieszało w SEO. Zyskały przede wszystkim te witryny, które regularnie aktualizowały i dodawały wartościowe treści. Te były indeksowane szybko i miały szansę wyświetlić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, szczególnie jeśli był trend na konkretny temat. Sytuacja ta ma miejsce do dziś.
Przedstawiliśmy pokrótce czym jest Google Caffeine w SEO i dlaczego nowy system został wdrożony. Czy zmiana ta miała wpływ na pozycjonowanie nowych stron? Z pewnością tak. Zacznijmy od tego, jak wygląda SEO dla nowych stron. Prawdopodobnie najważniejszą kwestią jest optymalizacja – tytuły podstron, nagłówki, meta description, atrybuty alt grafik, usuwanie błędów, itp. Kolejnym etapem pozycjonowania będzie tworzenie treści. Google wielokrotnie powtarza, że liczy się jakość. Tworząc artykuły lub jakiegokolwiek innego rodzaju teksty, postaraj się maksymalnie wyczerpać temat. Dodatkowo pamiętaj, że typ treści ma znaczenie. Dla przykładu: evergreen content to tematy, które są ciągle popularne, na przykład „jak ugotować makaron” itp. Natomiast wdrożenie systemu Google Caffeine w SEO sprawiło, że nowe strony mogą szybciej i częściej wyświetlać się na treści typowo newsowe – ważna jest szybka publikacja, przy równoczesnym zachowaniu wysokiej jakości.
W kwestii SEO Google Caffeine generalnie nie wprowadziło więcej zmian. Ciągle poza contentem i optymalizacją ważną rolę odgrywają linki zewnętrzne. Powinny być pozyskiwane w sposób naturalny, a istotna jest jakość odnośników, a niekoniecznie ich ilość. Warto przygotować optymalne linkowanie wewnętrzne, aby wskazać, które podstrony są kluczowe w obrębie domeny. Aktualizacje na przestrzeni ostatnich lat sprawiły, że ważną częścią pozycjonowania jest także UX. Strony dopasowane do potrzeb użytkowników – wygodne i bezpieczne – zdecydowanie łatwiej wypozycjonować. Świetnym rozwiązaniem zarówno dla nowych, jak i długo istniejących stron jest między innymi strategia SXO. Model ten łączy SEO oraz UX, zapewniając wzrost widoczności, ruchu oraz konwersji. Rozwiązanie to genialnie sprawdza się zarówno w przypadku stron internetowych, jak i sklepów online.
System indeksowania, jaki znamy dzisiaj, w głównej mierze opiera się na Google Caffeine. Od czasu wdrożenia tej aktualizacji nanoszono tylko i wyłącznie mniejsze poprawki. Nowy system tak naprawdę zbudował grunt pod współczesną wyszukiwarkę. Gdy wdrożono Google Caffeine zarówno interfejs Google prezentował się inaczej, jak i wyniki wyszukiwania były wyświetlane w inny sposób. Dziś spore znaczenie ma lokalizacja urządzenia, z którego wysyłane jest zapytanie. Dodatkowo wprowadzono specjalne odpowiedzi na pytanie w formie answer boxów, czy featured snippets. Wyszukiwarkę wykorzystujemy z wielu urządzeń, a poza zadawaniem pytań tekstowych szukamy filmów, grafik, a także korzystamy z funkcji głosowej.