Na skróty
Nie wszystkie teksty zawsze są zrozumiałe dla odbiorców. W wielu przypadkach treści naukowe, techniczne czy specjalistyczne, które adresowane są np. do klientów indywidualnych są trudne i mało intuicyjne. Aby potencjalny odbiorca mógł zrozumieć m.in. anglojęzyczną, techniczną instrukcję obsługi konieczne jest przepisanie jej w zrozumiałej formie. Tym zajmuje się technical writer. Co warto wiedzieć o pracy takiego copywritera?
Zdj 1. Technical writer ma jedno zadanie – przerobić teksty specjalistyczne na powszechnie zrozumiałe
Źródło: https://pixabay.com/photos/web-macbook-air-apple-graphics-1738168/
Copywriterzy dzielą się na różne specjalizacje. Część osób tworzy content na strony internetowe w postaci opisów produktów, usług czy kategorii. Niektórzy przygotowują storytelling polegający na tworzeniu opowieści o marce, inni piszą scenariusze do filmów reklamowych. Technical writer to jeden z najbardziej specjalistycznych form copywritingu.
Technical writer (zwany też niekiedy technical copywrtiterem) to osoba, która zajmuje się tworzeniem tekstów na bazie różnego rodzaju instrukcji obsługi, specyfikacji technicznej, anglojęzycznych poradników czy specyfikacji marketingowej. Tłumaczy on zawiłości eksperckie tych treści, wyjaśnia specjalistyczny język i stara się przełożyć wszystko w przystępnej i zrozumiałej dla ogółu odbiorców formie.
Jaki jest cel działania technical writera? Jego zadanie to przedstawienie informacji ze specyfikacji w takiej formie, aby odbiorca zrozumiał wszystkie niezbędne aspekty obsługi urządzenia czy dedykowanej aplikacji. Poza samym pisaniem copywrtiter techniczny wprowadza także poprawki gramatyczne, językowe, stylistyczne i ortograficzne do tekstów, które stworzyli wcześniej eksperci w danych branżach.
Teksty tech writerów mają dużą wartość SXO i wpływają na pozycjonowanie. Wyszukiwarka ocenia czy umieszczone na naszej stronie opisy, instrukcje czy wskazania są zrozumiałe dla potencjalnych odbiorców. Pamiętaj, że nie każdy rozumie język techniczny, którym posługujesz się w Twojej branży.
Po usługę technical writera powinieneś skorzystać wtedy, gdy tworzone przez Ciebie produkty lub usługi opisane są bardzo niezrozumiałym, technicznym i specjalistycznym językiem, który trzeba dopasować do odbiorców. Jakie są to głównie branże?
Technical writer będzie rozwiązaniem dla Ciebie zawsze wtedy, gdy chcesz przekształcić surową instrukcję obsługi w treść przyjazną dla klienta. Pamiętaj, że tech copy może sprawdzić również teksty, które są umieszczone u Ciebie na stronie (m.in. pod względem UX i SEO) oraz skontroluje treści takie jak opisy produktów czy kategorii pod kątem zwrotów prosprzedażowych.
Zdj 2. Prowadzisz specjalistyczny biznes? Pomyśl o zatrudnieniu lub wynajęciu technical writera
Źródło: https://pixabay.com/photos/drawing-plan-design-sketch-project-933207/
Przede wszystkim technical writer jest ukierunkowany na aspekty techniczne. Powinien mieć dużą wiedzę z określonej branży np. IT lub elektronika. Techniczny copywriter musi także mieć kompleksowe umiejętności posługiwania się językiem polskim, a także językiem obcym (np. językiem angielskim). Do częstego zadania copywriterów technicznych należy bowiem przełożenie anglojęzycznej instrukcji obsługi ze specyfikacji na polski, przyjazny dla klienta język.
Jak zostać technical writerem? Najlepiej połączyć studia językowe (filologię lub dziennikarstwo) z kierunkiem technicznym. Kandydaci do pracy powinni z jednej strony mieć zmysł techniczny i umiejętność wyłapywania najważniejszych informacji z treści specjalistycznych, które można przedstawić odbiorcy, a z drugiej muszą mieć umiejętności miękkie. Chodzi tu np. o skuteczne przedstawienie produktu, pokazanie jego walorów i korzyści z użytkowania w taki sposób, aby był on zrozumiały.
Poza tym technical writer powinien potrafić wcielić się w rolę odbiorcy, który kupuje produkt i nie za wiele z niego rozumie. Dzięki temu łatwiej będzie stworzyć przyjazną instrukcję obsługi, przydatną nie tylko dla specjalistów z danej dziedziny.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.