Co to jest link popularity i jak to mierzyć podczas prac SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Ilość wskaźników mierzących efekty działań w SEO bywa przytłaczająca – można powiedzieć, że właściwie każdy element strony i Twoje działania będą miały wpływ na pozycjonowanie. Jednym z podstawowych parametrów dla każdego specjalisty będzie jednak link popularity. Co to jest, jak sprawdzić link popularity i dlaczego jest on tak ważny – o tym dowiesz się więcej z dzisiejszego wpisu!
Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak często Twoja witryna wyświetlana jest w wyszukiwarce Google, a także które linki zbierają największy ruch organiczny, to mamy dla Ciebie kilka odpowiedzi. Pora na dawkę informacji o zapomnianym wskaźniku, czyli właśnie tytułowym link popularity. Trzeba przyznać, że obecnie słyszy się o nim bardzo rzadko, ze względu na duże ilości zmian, jakie wprowadziło Google w search engine optimization. Zacznijmy jednak od najważniejszego: co to jest link popularity? Jest to wskaźnik popularności witryny internetowej, mierzony zarówno za pomocą ilości linków (zewnętrznych i wewnętrznych), które do niej prowadzą, jak i ich jakości. Dlatego link building należy do jednych z najważniejszych zadań pozycjonerów – zdobywanie wartościowych linków zdecydowanie ma pozytywny wpływ na wysokość pozycji strony, a także jej ocenę przez roboty indeksujące. W przypadku działań z linkami zawsze należy jednak pamiętać o tym, aby były one trafnie umieszczone, dopasowane do odbiorców strony internetowej i użyteczne. Te zasady dotyczą zarówno linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego: użytkownicy chętniej bowiem klikną w link, który będzie tematycznie dopasowany do treści artykułu, posta, czy nawet komentarza na forum. Pozostaje jednak kwestia: jak sprawdzić link popularity?
Search Console to jedno z darmowych narzędzi Google, dzięki któremu możesz monitorować wyniki Twoich działań SEO. Aby sprawdzić link popularity, potrzebny będzie Ci Raport Linki – w nim zawarte są informacje dotyczące tego, gdzie dodawane są źródła przekierowania, które z nich są najczęściej wybierane, a także jaki ruch organiczny one zdobywają. Warto jednak wiedzieć więcej na temat tego, w jaki sposób Google zbiera dane. Przede wszystkim – strony grupowane są według kanonicznych adresów URL, a więc tych uznawanych przez roboty za najbardziej reprezentatywne spośród zbioru duplikatów. Domeny TLD, czyli najwyższego poziomu, nie są uznawane za te same, dlatego w przypadku różnych wersji językowej jednej strony, adresy URL o innych sufiksach nie są liczone jako to samo źródło. Co ważne, pozostałe linki nie są dublowane – jeśli algorytm wychwyci, że prowadzą one w to samo miejsce, zostają one scalone. Przechodząc do kwestii jak sprawdzić link popularity, przyjrzyjmy się wskaźnikom, które zapewnia Raport Linki. Są to następujące informacje:
Lista linków przychodzących z konkretnych domen. Dzięki temu możesz sprawdzić czy do Twojej strony prowadzą wartościowe adresy, takie jak blogi czy portale tematyczne. Jeśli natomiast uznasz, że dana witryna może rozsyłać spam, a przez to negatywnie wpływać na jakość pozycjonowania, wyślij prośbę o usunięcie linku lub zrzeknij się go.
Najczęściej linkowane strony na Twojej witrynie. Wyświetlane domeny pokazują się jako adres domeny głównej. Ten wskaźnik pomoże Ci ocenić jakość Twoich działań i ich skuteczność.
Które linki najczęściej pojawiają się w danej witrynie. Wskaźnik zapewni Ci rozszerzenie informacji z pierwszego raportu, z konkretnymi linkami z najpopularniejszego źródła zewnętrznego.
Treści o największej wartości przekierowania. Wskaźnik ten pozwoli Ci sprawdzić, czy Twoja witryna jest odpowiednio opisywana, a także czy zamieszczony w sieci tekst nie jest spamem.
Najpopularniejsze podstrony z linkami w Twojej domenie. Linkowanie wewnętrzne to również ważny aspekt link popularity. Warto więc śledzić również wyniki we własnej domenie i obserwować, które strony są ciekawe dla odbiorców.
Usprawnienia związane z linkowaniem wewnętrznym. W zakładce najczęściej linkowane witryny możesz również sprawdzić jak duża ilość kliknięć jest potrzebna, aby użytkownik mógł trafić z podstrony X na podstronę Y – pamiętaj o tym, że powinien on móc to zrobić w jak najkrótszym czasie!
Jak najbardziej! Link popularity ma duży wpływ m.in. na SERP, czyli stronę wyników wyszukiwania Google. Im wyższa jakość linkowania, tym lepiej dla Twojej strony, poprawia to bowiem jej statystyki. Jednak aby zapewnić jak najlepsze efekty, adresy URL witryny muszą pojawiać się nie tylko w obrębie jednej domeny, ale kilku lub nawet kilkunastu. Warto również pamiętać o tym, że pozycjonowanie to kompleksowe działania. O ile wartościowy content z pewnością pozwoli Ci zdobyć organiczny ruch, należy również stworzyć okazję do tego, aby Klienci dowiedzieli się o Tobie z innych źródeł, nie tylko podczas wyszukiwania konkretnych fraz kluczowych w wyszukiwarce. Wiedząc więc już co to jest link popularity oraz jak sprawdzić efekty linkowania, możesz śmiało rozwijać te działania w swoich kampaniach SEO!