UX

Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

3 min czytania
Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

Jeszcze w 2014 roku Google podczas corocznej konferencji I/O ogłosił stworzenie Material Design. Była to odpowiedź na często spotykane w tamtym okresie nieprzyjazne dla użytkowników i chaotyczne style projektowania stron internetowych. Choć od tego czasu minęło już ponad 10 lat, Material Design ma wciąż ogromne znaczenie. Dowiedz się, co oznacza ten termin oraz jak można wdrożyć wytyczne Google, aby stworzyć angażującą witrynę.

Material Design — co to jest?

Material Design jest standardem projektowania oraz tworzenia stron internetowych, a także aplikacji mobilnych. Po jego wprowadzeniu szybko zdobył uznanie. Umożliwia on projektantom tworzenie witryn skoncentrowanych na rezultacie. To zestaw wytycznych, który definiuje zasady projektowania dotyczące między innymi:

  • siatek, 
  • koloru, 
  • obrazów, 
  • przestrzeni, 
  • skali,
  • typografii. 

Co ważne, Material Design nie tylko definiuje sposób projektowania stron internetowych. Dostarcza również gotowe narzędzia, aby pomóc projektantom i programistom w rozwoju. 

Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

Zdj. 1 Narzędzia dostępne na stronie internetowej m2.material.io

źródło: https://m2.material.io/resources

Material Design jest także wspierany przez system projektowy open-source (oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym) firmy Google. Najnowsza wersja tego systemu to Material 3. 

Zasady Material Design — materiał jako metafora, typografia, ruch

Pierwszą zasadą jest intuicyjność. Użytkownicy stron internetowych oraz aplikacji mobilnych powinni móc polegać na swoich naturalnych odruchach. Z tego powodu źródłem inspiracji Material Design jest świat fizyczny i jego tekstury, odbicie świateł, cienie. 

Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

Zdj. 2 Niebieski element po prawej stronie „prześwituje” zza nagłówka w menu głównym.

Zobacz  Hamburger menu – czym jest i jak zaprojektować?

źródło: https://mui.com/

Standard projektowania nawiązuje także do tradycyjnego druku. Istotna jest typografia, przestrzeń, skala, kolory i obrazy. Projektowanie oparte na druku nie tylko cieszy oko, ale wręcz zanurza użytkownika strony internetowej w doświadczeniu. Jego lepsze samopoczucie to również wyższa skuteczność oddziaływania witryny lub aplikacji.

Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

Zdj. 3 Strona marki Nike i spójność typografii — na zdjęciu wraz z widokiem rozszerzenia do przeglądarki WhatFont

źródło: https://www.nike.com/pl/

Ruch natomiast nadaje stronie osobowość. Służy on skupieniu uwagi i zachowaniu ciągłości. Przejścia powinny być jednocześnie wydajne i spójne. Animowane ikony mogą pomóc w koncentracji i płynnie doprowadzić użytkownika do najważniejszych informacji. 

Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

Zdj. 4 Przycisk z wezwaniem do działania (ang. Call to Action), który płynnie zmienia kolor po najechaniu na niego i sprawia wrażenie, jakby został fizycznie naciśnięty.

źródło: https://www.adidas.pl/

Wdrażanie Material Design — zasoby do nauki 

Material Design to także zestaw narzędzi udostępnionych przez Google. Projektanci stron internetowych mają dzięki niemu dostęp między innymi do:

  • czcionek Google,
  • zestawów ikon,
  • zestawów projektowych,
  • szablonów Material Design.

Dostępne są też rozwiązania, które ułatwiają nadanie witrynie lub aplikacji spójnej kolorystyki, kształtów i typografii. Na stronie material.io obecne jest całe kompendium wiedzy na temat wykorzystania omawianego standardu projektowania.

Co to jest Material Design i jak z niego korzystać?

Zdj. 5 Omówienie zasad wdrażania Material Design na stronie prowadzonej przez Google

źródło: https://m3.material.io/

Sporym ułatwieniem dla twórców stron internetowych mogą być również zestawy gotowych do wykorzystania elementów dostępnych na przykład we wtyczce Elementor, która jest przeznaczona do WordPressa

Zobacz  Jakie są trendy w projektowaniu stron internetowych? Design trends 2024

Pamiętaj, że wiele cennych informacji możesz otrzymać także na naszym blogu. Jako agencja SEO z wieloletnim doświadczeniem dzielimy się bowiem wiedzą z naszymi klientami i dbamy o ich rozwój. 

Przekonaj się na przykład, czym są i kiedy są wykorzystywane systemy designowe (UX design system). Zastosowanie naszych wskazówek z zakresu SXO (ang. Search Experience Optimization) może znacząco poprawić współczynnik konwersji na Twojej stronie internetowej — zwiększyć tym samym przychody na przykład Twojego sklepu.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i pasjonat marketingu internetowego, który swoją przygodę z tworzeniem treści rozpoczął w 2020 roku. Od początku skupił się na materiałach eksperckich związanych z SEO i tematyką techniczną, ze szczególnym naciskiem na rzetelny research i merytoryczną wartość tekstów. Tworzy zarówno artykuły blogowe, jak i rozbudowane opisy kategorii, konsekwentnie dbając o to, by każdy tekst kompleksowo wyczerpywał temat i był zoptymalizowany pod SEO oraz współczesne modele językowe.   Jego ambicją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień marketingowych na prosty, przystępny język — tak, aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w digitalu mogły z łatwością zrozumieć kluczowe mechanizmy i narzędzia branży. Fascynują go trendy związane z optymalizacją treści pod AI i rozwój technologii wspierających proces tworzenia contentu. W inspiracjach często wraca do twórczości Dariusza Puzyrkiewicza, ceniąc jego podejście do języka i komunikacji.   Poza pracą Paweł stawia na aktywność i regenerację. Latem rekreacyjnie biega i ćwiczy na siłowni, zimą morsuje, a na co dzień praktykuje medytację jako sposób na zachowanie równowagi. Interesuje się ASMR, high-endowym sprzętem audio, adaptogenami i mnemotechnikami, a od pewnego czasu zgłębia też tajniki języka czeskiego. W pracy motywuje go przede wszystkim satysfakcja klientów oraz realny wpływ jego treści na sukces stron internetowych.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy