Figma to zaawansowane narzędzie do projektowania interfejsów użytkownika (UI) oraz doświadczeń internatów (UX). Działa w przeglądarce – w konsekwencji jest dostępne z każdego miejsca na świecie, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania. W odróżnieniu od tradycyjnych aplikacji desktopowych, Figma umożliwia współpracę zespołową w czasie rzeczywistym (ważny element w dynamicznych procesach projektowych).
Źródło: https://img.freepik.com/free-vector/gradient-ui-ux-elements-background_23-2149056159.jpg?t=st=1718000820~exp=1718004420~hmac=4bdb9ae40e730dae8bb6882ea75a63c686d684a92cd23f93d7ef794df3491ee3&w=900
Do czego służy Figma?
Figma oferuje szeroką gamę funkcji, które wspierają różne aspekty projektowania. Jest używana przede wszystkim do tworzenia prototypów, makiet oraz pełnych interfejsów aplikacji i stron internetowych.
Jej możliwości obejmują:
- tworzenie interaktywnych prototypów – pozwalających na symulację rzeczywistych interakcji użytkownika z produktem;
- współpracę w czasie rzeczywistym – umożliwiająca jednoczesne działanie wielu osób nad jednym projektem;
- zarządzanie komponentami i stylami – ułatwiające utrzymanie spójności wizualnej w całym projekcie.
Zdj 1. Figma – interfejs.
Źródło: www.figma.com/
Etapy projektowe, na których Figma jest użyteczna
Figma sprawdza się na wielu etapach procesu projektowego, począwszy od wstępnych koncepcji, aż po finalne implementacje.
1. Badania i analiza
Na początkowym etapie projektowania, zbierane są informacje o użytkownikach i ich potrzebach. Figma umożliwia tworzenie map myśli, schematów oraz diagramów, które pomagają w organizacji i wizualizacji danych badawczych. Integracja z narzędziami do zarządzania projektami pozwala dodatkowo na płynne przechodzenie od fazy analizy do projektowania.
2. Tworzenie koncepcji
Kiedy masz już jasne zrozumienie potrzeb użytkowników, przystępujesz do tworzenia wstępnych koncepcji. Figma umożliwia szybkie szkicowanie oraz tworzenie podstawowych makiet. Dzięki wbudowanym bibliotekom ikon i szablonów, proces ten jest szybki i efektywny.
3. Projektowanie makiet i prototypów
Figma jest niezwykle potężnym narzędziem do tworzenia szczegółowych makiet i interaktywnych prototypów. Dzięki funkcji “Smart Animate”, możesz tworzyć płynne animacje, aby przejść między różnymi stanami interfejsu. To narzędzie pozwala również na dodawanie interaktywnych elementów (np. formularze, przyciski czy menu nawigacyjne).
4. Testowanie użyteczności
Na etapie testowania, Figma pozwala na tworzenie interaktywnych prototypów, które można testować z użytkownikami. Możliwość udostępniania prototypów online ułatwia zbieranie opinii zwrotnych i wprowadzanie niezbędnych poprawek. Dzięki temu, projekt może być udoskonalany oraz dostosowywany do realnych potrzeb użytkowników.
Zdj 2. Testowanie użyteczności w rozwiązaniach Figma.
Źródło: www.figma.com
5. Implementacja
Podczas implementacji, Figma dostarcza narzędzia wspierające współpracę między projektantami a deweloperami. Funkcja „Design Handoff” pozwala na generowanie specyfikacji technicznych oraz zasobów, które deweloperzy mogą bezpośrednio wykorzystać w kodzie. Ułatwia to zachowanie spójności między projektem a jego finalną wersją.
Zalety korzystania z Figmy
Figma oferuje wiele korzyści, które czynią ją jednym z najbardziej popularnych narzędzi w branży projektowej. Do najważniejszych zalet należą:
- dostępność – działa w przeglądarce, oznaczając brak konieczności instalacji i łatwy dostęp z dowolnego miejsca;
- współpraca – umożliwia pracę wielu osób nad jednym projektem w czasie rzeczywistym;
- wszechstronność – wspiera wszystkie etapy projektowania, od koncepcji po implementację;
- integracje – łatwo integruje się z innymi narzędziami używanymi w procesie projektowym, np. Jira, Slack, czy Trello.
Zdj 3. Slack – platforma możliwa do zintegrowania z Figmą.
Źródło: www.slack.com
Przykłady zastosowań Figmy
Figma jest wykorzystywana przez różnorodne firmy i zespoły na całym świecie, od małych startupów po duże korporacje. Dzięki jej wszechstronności oraz elastyczności, znajduje zastosowanie w wielu branżach, w tym:
- E-commerce – tworzenie atrakcyjnych i funkcjonalnych interfejsów sklepów internetowych;
- Fintech – projektowanie aplikacji bankowych i finansowych, które muszą być zarówno bezpieczne, jak i intuicyjne;
- EduTech – rozwój platform edukacyjnych i aplikacji do zdalnego nauczania.
Podsumowanie
Figma to potężne narzędzie do projektowania interfejsów użytkownika, oferujące szeroką gamę funkcji i możliwości współpracy w czasie rzeczywistym. Okazuje się wyjątkowo przydatna na różnych etapach procesu projektowego, od wstępnych koncepcji po finalną implementację.
Wybór Figmy może znacząco usprawnić pracę zespołów projektowych, dzięki czemu projektowanie będzie bardziej efektywne i przyjemne.
Jeżeli interesuje Cię efektywne pozycjonowanie strony internetowej, zgłoś się do Semcore i wyprzedź konkurencję w ciągu kilku miesięcy od rozpoczęcia współpracy. Nasza strategia UX z pewnością pomoże Twojej firmie w swobodnym skalowaniu.