Q-commerce – co to jest i jak działa?
2 min
2 min
Na skróty
Jednym słowem, szybki handel polega na dostarczaniu zakupów w mniej niż 30 minut. Firmy prowadzą własne małe magazyny (tzw. ciemne sklepy) w centrach miast i zatrudniają ludzi dostarczających artykuły spożywcze lub inne produkty codziennego użytku jak chemię domową czy kosmetyki.
Quick commerce (lub q-commerce) to nowa generacja e-commerce, a jak sama nazwa wskazuje, chodzi o szybkość. Tradycyjny handel e-commerce zrewolucjonizował krajobraz dostaw dzięki zamawianiu online, ale nawet dziś czas dostawy wynosi średnio od 3 do 5 dni roboczych.
Q-commerce dostarcza klientom niewielkie ilości towarów niemal natychmiast, zawsze i wszędzie, gdzie ich potrzebują. Są firmy, które dostarczają artykuły gospodarstwa domowego pod drzwi klientów w mniej niż pół godziny, a w wielu przypadkach znacznie szybciej. Zamiast co tydzień wybierać się na zakupy spożywcze, możesz swobodnie kupić je dzięki q-commerce wygodnie i szybko.
Model biznesowy q-commerce różni się od innych modeli biznesowych, zapewniając następujące funkcje:
Przeczytaj także: SEO
Sposób działania startupu quick commerce różni się od tradycyjnego biznesu e-commerce. Skoncentruj się tylko na przedmiotach o wysokim popycie, zamiast prowadzić spis wszelkiego rodzaju produktów, startupy q-commerce umieszczają w swoich aplikacjach tylko najbardziej poszukiwane produkty. Należą do nich ważne artykuły spożywcze i inne produkty, które klienci zamawiają częściej, jeśli nie codziennie. Ta strategia zmniejsza koszty magazynowania i przechowywania oraz umożliwia firmie wynajmowanie bardziej kompaktowych powierzchni w miastach zamiast znacznie większych magazynów poza miastami.
Na przykład indyjski start-up q-commerce Blinkit koncentruje się na swoich zasobach tylko na 2000 pozycji o wysokim popycie, wśród nich można znaleźć między innymi pieczywo, popularne owoce i warzywa i produkty spożywcze oraz kosmetyczne, które są często używane, takie jak przyprawy, pieluszki dla dzieci, czy przekąski.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne
Startupy Q-commerce stosują „strategię mikro-magazynów”, w której wybierają popularne dzielnice w miastach o dużej obecności w Internecie i wynajmują, dzierżawią lub kupują mikro-magazyny, które nazywają „sklepami w chmurze” lub „ciemnymi sklepami”. Te sklepy w chmurze są centrami realizacji z wysoce strategicznymi strategiami zarządzania SKU, zlokalizowanymi w samym sercu miasta, dzięki czemu partnerzy lub pracownicy mogą łatwo odebrać przedmioty i dostarczyć je w ciągu kilku minut. Ta strategia pozwala firmom q-commerce zaoszczędzić czas i pieniądze wydawane na podróże do i z magazynów na obrzeżach miast, gdzie musiałyby poświęcić więcej czasu na realizację dostaw.
Inną opcją Q-commerce, którą wykorzystuje, chociażby GLOVO jest dokonywanie zakupów w najpopularniejszych sieciach sklepów, przez co można oferować nieograniczony asortyment ulubionych produktów konsumentów i dostarczanie ich w jak najkrótszym czasie.