Na skróty
JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) to format danych pozwalający na osadzenie fragmentów informacji strukturalnych w stronie internetowej. Używany jest przede wszystkim do oznaczania strukturyzowanych danych, umożliwiając wyszukiwarkom lepsze rozumienie zawartości witryny. Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak JSON-LD wpłynie na SEO i co warto dodatkowo o nim wiedzieć!
JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) to format danych służący do osadzania strukturyzowanych informacji w stronie internetowej, umożliwiający lepsze przedstawienie i powiązanie treści w sieci.
Zdj 1 Wygląd uporządkowanych danych.
Źródło: Serwis deweloperów Google.
Przykład uporządkowanych danych JSON-LD dotyczących książki:
Zdj 1. Uporządkowane dane dot. książki w sklepie internetowym.
Źródło: Opracowanie własne.
W powyższym przykładzie używamy schematu definiowanego przez http://schema.org do opisania książki. Definiujemy typ obiektu (Book), autora (jako obiekt typu Person) oraz kilka innych cech książki (np. tytuł, data publikacji i numer ISBN). JSON-LD umożliwia przedstawienie tych informacji w sposób strukturalny, ułatwiając wyszukiwarkom zrozumienie zawartości strony.
Przykład uporządkowanych danych JSON-LD dotyczących produktu:
Zdj 2. Uporządkowane dane dot. opisu produktu.
Źródło: Opracowanie własne.
W powyższym przykładzie, używając schematu dostępnego na schema.org, opisaliśmy produkt w kategorii telewizorów. Wyróżniliśmy główne cechy produktu (np. nazwa, opis, obrazek oraz informacje dotyczące ceny i dostępności). Uporządkowane dane pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć i przedstawić oferowany produkt użytkownikom.
Wdrożenie JSON-LD na stronę internetową wymaga kilku kroków:
JSON-LD jest niezbędnym narzędziem pod kątem nowoczesnych standardów pozycjonowania i UX (SXO), ułatwiając wyszukiwarkom zrozumienie zawartości strony. Stosując JSON-LD, strony staną się bardziej atrakcyjne (ze względu na rozbudowane fragmenty w wyszukiwarkach). Dzięki temu ich zawartość będzie lepiej interpretowana przez algorytmy – przyczyni się to do wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. JSON-LD wspiera również wyszukiwania głosowe, które według serwisu Webfx używa 55% osób korzystających z wyszukiwarek.
Aby sprawdzić poprawność wdrożenia JSON-LD w SEO, powinieneś zdecydować się na profesjonalny audyt SEO swojej witryny. Pozwoli on określić wady oraz zalety Twojej strony. Specjaliści Semcore wskażą również niezbędne elementy do poprawy działania serwisu.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat JSON-LD w SEO.
JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) to format danych służący do osadzania strukturyzowanych informacji na stronie internetowej, ułatwiający wyszukiwarkom zrozumienie zawartości Twojego serwisu.
Wdrożenie JSON-LD pomaga serwisom prezentować fragmenty rich snippets w wynikach wyszukiwania, zwiększając ich atrakcyjność i potencjalny ruch. Przekłada się to na trafniejsze kliknięcia, minimalizując wskaźnik odrzuceń, będący jednym z ponad 200 wskaźników rankingowych Google.
Kod JSON-LD należy umieścić w sekcji <head> strony, wykorzystując znacznik <script> z atrybutem type=”application/ld+json”.
W celu sprawdzenia poprawności JSON-LD, wykorzystaj Google’s Structured Data Testing Too. Dzięki temu zweryfikujesz poprawność formatowania i czytelność JSON-LD dla wyszukiwarek.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.