Rich snippets – jak wyglądają?
4 min
4 min
Na skróty
Rich snippets umożliwiają wyróżnienie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Są bardziej merytoryczne, niż standardowe treści, zawierając przy tym dodatkowe informacje związane z m.in. ocenami, opiniami, zdjęciami, adresami oraz godzinami otwarcia. Za ich pomocą użytkownicy łatwiej znajdą interesujące ich informacje – w tym przypadku istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo na to, że użytkownik po wejściu zostanie na Twojej stronie i dokona makro- lub mikro konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisania się do newslettera). Jeżeli chcesz poznać szczegóły na temat rich snippets i wpływu rozszerzonych wyników na SEO – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł!
Rich snippets to wyróżnione wyniki wyszukiwania w Google prezentujące wzbogacony opis strony internetowej. Są elementami wyświetlanymi po standardowych wynikach organicznych zawierającymi dodatkowe informacje, m.in.:
Pozwalają wyróżnić także nawigację strony (breadcrumbs), datę stworzenia publikacji lub organizacji danego wydarzenia.
Obecnie internauci są “zalewani” bardzo atrakcyjnymi wizualnie wynikami wyszukiwania z Map Google czy też Google Shopping. Wpływ na decyzje zakupowe konsumentów mają też obrazki, filmy oraz inne atrakcyjne formy wyświetlania contentu. W konsekwencji tradycyjne wyniki wyszukiwania są coraz mniej angażujące. Aby wyróżnić się na tle konkurencji i wypracować solidną przewagę konkurencyjną, warto postawić na wyniki rozszerzone umożliwiające dokładniejsze przedstawienie użytkownikom zawartości treści, minimalizując współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate). W jaki sposób? To bardzo proste – rich snippets zmniejszają liczbę nietrafnych kliknięć i umożliwiają pozyskiwanie wyłącznie zdecydowanych klientów.
Spośród 5 najpopularniejszych form rich snippets możemy wyróżnić m.in.:
Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Breadcrumbs (tzw. nawigacja okruszkowa) powinna znaleźć się w strategii rich snippets każdej witryny. To bardzo pomocne rozwiązanie pod kątem nawigacji dla użytkowników. Ułatwia również zrozumienie struktury serwisu dla crawlerów (robotów wyszukiwarek).
Popularne gwiazdki (inaczej rating stars) ułatwiają potencjalnym klientom podjęcie właściwej decyzji dot. zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Bardzo dobre rozwiązanie zarówno w szeroko pojętej branży e-commerce, ale także w przypadku branż typowo usługowych.
Karuzela wyników wyszukiwania jest bardzo często spotykanym fragmentem wyników rozszerzonych – szczególnie w celu doinformowania się na temat konkretnych wydarzeń ze świata sportu (i nie tylko).
Rich snippets to duże ułatwienie. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą dowiedzieć się najważniejszych informacji (np. na temat pieczenia ciasta) nie wchodząc na stronę internetową.
Sekcja najczęstszych pytań i odpowiedzi rozwiązuje najważniejsze problemy internautów w bardzo skondensowanej formie. Rich snippets w postaci FAQ jest bardzo przydatne w każdej branży – niezależnie od specjalizacji. Dzięki temu można rozwinąć długi ogon słów kluczowych ułatwiający pozycjonowanie strony. Co ciekawe – wyrażenia long tail SEO są o 5% bardziej skuteczne niż ogólne frazy (wyróżniają się wyższym współczynnikiem “zamknięcia” sprzedaży).
Chcesz poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania? Wykorzystanie rich snippets jest doskonałym rozwiązaniem strategicznym spełniającym standardy nowoczesnego podejścia SXO (ang. Search Experience Optimization). Spośród najpopularniejszych praktyk umożliwiających tworzenie rozszerzonych wyników wyszukiwania możemy wyróżnić poniższe wskazówki:
Aby wyszukiwarka Google mogła poprawnie zinterpretować rich snippets, wykorzystaj odpowiednie tagi strukturalne (np. schema.org lub JSON-LD). Pomagają one wyszukiwarkom zrozumieć strukturę Twojej strony i wyświetlić odpowiedni fragment w wynikach wyszukiwania (np. FAQ lub karuzelę).
Treści zawarte w rich snippets powinny być użyteczne, merytoryczne i łatwe do odczytania oraz zrozumienia dla użytkowników. Wykorzystuj wypunktowania (dotyczy to przede wszystkim przepisów kulinarnych), wyboldowania i wyjustowania. Zdecyduj się na zawarcie ceny, referencji, opinii oraz innych istotnych szczegółów dot. danego produktu lub usługi.
Pozostałe wytyczne Google znajdziesz w sekcji dedykowanej aktualizacji Helpful Content: developers.google.com/helpful-content-update.
Jeżeli dana treść nie jest wiecznie żywa (w stylu evergreen content), powinieneś ją na bieżąco aktualizować – tylko wtedy spełni wymagania internautów i wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Twojego serwisu w wyszukiwarkach.
Chcesz wiedzieć, czy Twoja strona została prawidłowo zoptymalizowana pod kątem SXO oraz najnowszych wytycznych obejmujących rich snippets? Zainwestuj w audyt SEO i poznaj wady oraz zalety swojego serwisu. Specjaliści Semcore podpowiedzą również, jakie elementy należy wdrożyć, aby poprawić widoczność Twojego serwisu w Google (oraz innych wyszukiwarkach).
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.