Czy Amazon ma realną szansę namieszać na polskim rynku i co na to Allegro?
4 min
4 min
Na skróty
Według SimilarWeb serwis Amazon wyprzedził już innych światowych graczy pod względem ilości wyświetleń strony internetowej. Zaraz za tym portalem, na drugim miejscu, plasuje się eBay, a podium zamyka AliExpress. Allegro w rankingu zajmuje miejsce dziesiąte, ale pamiętajmy, że polski portal działa aktualnie tylko w naszym kraju, a konkurencja znana jest w wielu miejscach na całym świecie.
Aktualnie Amazon nie jest dostępny w Polsce. Po wstukaniu w przeglądarkę internetową adresu amazon.pl użytkownik zostanie automatycznie przekierowany na wersję niemiecką, ale z tłumaczeniem treści na język polski. Warto jednak wspomnieć, iż przedsiębiorstwo to posiada kilka centrów dystrybucji na naszej ziemi – między innymi w Poznaniu, Sosnowcu, Wrocławiu, Kołbaskowiu pod Szczecinem oraz Pawlikowicach obok Łodzi. Czy Amazon będzie na polskim rynku w najbliższym czasie?
Sascha Stockem, CEO firmy Nethansa odpowiedzialnej za sprzedaż na Amazon, wskazał, iż w roku 2020 w Polsce możemy spodziewać się wdrożenia dedykowanej platformy sprzedażowej. Oznacza to nowe możliwości dla przedsiębiorców oraz… konkurencję dla serwisu Allegro. Wdrożenie Amazona na polski rynek to tylko kwestia czasu – tak twierdzi Sascha Stockem, który wywiadu udzielił dla Spider’s Web.
Warto wspomnieć, że Pocztex już od początku 2020 roku realizuje dostawy na terenie naszego kraju, a produkty można zamówić poprzez wykorzystanie niemieckiej strony internetowej serwisu Amazon. Ta amerykańska firma z miesiąca na miesiąc zaskakuje konsumentów, otwierając nowe oddziały oraz poszerzając swoją działalność. Niewykluczone, że w niedługim czasie Amazon zadebiutuje na polskim rynku. Kiedy dokładnie? Tego nie wiemy, pozostaje tylko czekać na oficjalne informacje.
Osoby, które chcą korzystać z Amazona, mogą zrobić to już teraz, otwierając niemiecką stronę. W tej wersji konsumenci mają dostęp do ponad 200 milionów różnych produktów (amerykański odpowiednik składa się aż z 600 milionów!). Mniej więcej połowa dostępnych produktów została przetłumaczona na język polski, co ułatwia zakupy osobom nieznającym języka niemieckiego. Amazon i Allegro to dwa ogromni gracze, choć ten pierwszy działa międzynarodowo (w Europie i Ameryce Północnej). Wstępnie wydawać by się mogło, że amerykańska firma, wkraczając na nasz rynek, pokona pomarańczowe logo popularnego portalu aukcyjnego, który tak dobrze znamy. Czy rzeczywiście tak będzie?
Choć jeszcze parę lat temu portal Allegro działał na terenie Czech oraz innych krajów ościennych, aktualnie przedsiębiorstwo ogranicza się tylko do Polski. Być może właśnie w tym tkwi tajemnica sukcesu tego portalu aukcyjnego. Jak będzie wyglądać sytuacja Allegro, gdy do gry wejdzie Amazon? Trudno przewidzieć przyszłość natomiast warto wspomnieć także o innym bardzo dużym graczu na rynku. To eBay.
Co eBay ma wspólnego z rywalizacją serwisów Amazon i Allegro? Bardzo dużo! Parę lat temu eksperci spoglądali na ten portal podobnie jak dziś na amerykańskiego Amazona. Mówiono, że jego wdrożenie do Polski wywoła spore zamieszanie, a Allegro odejdzie w zapomnienie, podobnie jak Facebook wyeliminował Naszą Klasę. eBay to gigant podobnie jak Amazon. Jego wejście na polski rynek jednak nie wywołało burzy, raczej sytuację tę można porównać do małego wiatru, a nie sztormu. Aktualnie serwis eBay stanowi około 1% transakcji w naszym kraju, biorąc pod uwagę wszystkie portale aukcyjne.
Prezes Allegro, Francois Nuyts, zapytany o porównanie usługi Smart z Amazon Prime wypowiedział się jasno:
„Nasza usługa jest zresztą czymś zupełnie innym, to raczej program lojalnościowy, w tym ujęciu nikt w Europie na podobny projekt nie wpadł. Nie jest to żadna kopia ani naśladownictwo. Allegro jest firmą z gruntu innowacyjną, poszukiwanie nowych rozwiązań jest wpisane w nasze DNA.”
Rozmowa pochodzi jeszcze z 2018 roku i jak widać, Allegro ciągle pozostaje przy swoim założeniu, bowiem mimo dwóch lat usługa Smart nieustannie jest dostępna, a z jej funkcji korzystają zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci. Obie marki podchodzą do siebie z dystansem oraz szacunkiem. Trudno znaleźć materiały prasowe, w których zarząd Amazonu lub Allegro odnosiłby się bezpośrednio do swojego konkurenta.
Czy będziemy świadkami zażartej walki między Amazon a Allegro? Tego nie wiemy, natomiast pewne jest, że Polacy przez lata obcowania z rodzimym portalem przyzwyczaili się do niego oraz mają ogromne zaufanie do pomarańczowego logo. Tak jak eBay nie zawojował polskiego rynku, tak i Amazon może nie być w stanie pokonać Allegro. Warto jednak wspomnieć, iż mimo braku oficjalnego wsparcia w Polsce, amerykański gigant już teraz stanowi od 3% do 7% wszystkich transakcji z portali aukcyjnych. To kilkakrotnie więcej niż eBay, który przecież w naszym kraju jest od lat.
Amazon chce podbić jak najwięcej, ale nie podjął otwartej „walki” z azjatyckim gigantem AliExpress. Jak wskazał sam Jeff Bezos, celem jego przedsiębiorstwa jest obsługa klientów z Ameryki oraz Europy. Choć AliExpress dostępne jest niemal na całym świecie, firma większość pakunków wysyła bezpośrednio z Chin, co znacznie wydłuża czas dostawy. Przez ten fakt, w Europie oraz Stanach Zjednoczonych AliExpress stanowi mniejszy udział w rynku portali aukcyjnych niż konkurencja.
Jak zakończy się wyścig o konsumentów między Amazon a Allegro? Przekonamy się na przestrzeni najbliższych miesięcy oraz lat. Obie firmy stawiają na innowacyjność oraz profesjonalne podejście do klienta. Atutem portalu Allegro jest ogromne doświadczenie na naszym rynku oraz dokładne poznanie potrzeb użytkowników. Amazon natomiast bezwzględnie dąży do swojego celu i to, że eBay poniósł u nas „małą porażkę”, nie oznacza, że firma Jeffa Bezosa jest bez szans. W 2019 roku Amazon został uznany za najbogatszą markę na całym świecie, pozostawiając za sobą takie przedsiębiorstwa jak Google, McDonald’s, Visa, Apple czy Microsoft.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.