Wszystkie wyniki wyszukiwania w Google dzielimy na te naturalne (czyli organiczne) oraz płatne. Praktycznie każda strona internetowa ma ma szansę na to, aby pojawić się w organicznych wynikach wyszukiwania. Za te drugie – reklamy Google Ads, musimy zapłacić. Czym różnią się obie te metody? Czy płatna reklama może mieć wpływ na pozycjonowanie organiczne?
Na skróty
Pozycjonowanie darmowe i płatne
Zacznijmy od omówienia, czym jest pozycjonowanie darmowe i płatne. Pozycjonowanie organiczne, czyli to darmowe, to nic innego jak popularne SEO. Optymalizacji podlega kod strony internetowej, struktura oraz treści na niej zawarte. W ramach pozycjonowania naturalnego budujemy również zaplecze linków. Wszystkie te działania w efekcie wypracowują stronie wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO to szereg działań, które zdecydowanie najlepiej zlecić agencji. Jeżeli bowiem zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa pojawiała się wysoko w wynikach na wiele fraz, prace nad tym wymagają poważnych zmian w kodzie, szczegółowych analiz. Jest to więc zadanie dla wyspecjalizowanych osób, które mają doświadczenie w analizie danych, w linkowaniu, budowaniu odpowiednich pod kątem SEO treści na stronę internetową. Cały proces zmian, które sprawią, że strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania jest bardzo skomplikowany. Wiele z tych zmian, które niezbędne są w ramach prac, jest dla zwykłego użytkownika niewidocznych. I są to chociażby zmiana tytułu strony, usuwanie wszystkich duplikatów wewnętrznych, czy też zmodyfikowanie opisu description. Oczywiście modyfikuje się też to, co widoczne dla użytkownika. Tutaj można np. dodać zupełnie nowe teksty na stronę, zmodyfikować tytuły, czy też stworzyć bloga. Możliwości jest naprawdę wiele, ale ważne jest, aby to specjalista dobrał optymalne rozwiązanie dla konkretnej witryny.
W przypadku pozycjonowania organicznego wszelkie działania muszą być prowadzone na bieżąco i nieustannie. Nie jest tak, że wykonamy optymalizację tylko raz, a strona już na zawsze będzie pojawiać się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. W grę wchodzą bowiem algorytmy Google, które stale są zmieniane i ulepszane. Dlatego właśnie prace w ramach SEO muszą być prowadzone nieustannie. Niezbędna jest ciągła analiza i monitorowanie strony, tak aby w razie konieczności szybko reagować na pojawiające się zmiany. Tylko w ten sposób Twoja strona stale będzie pojawia się w wyszukiwarce na odpowiednio wysokiej pozycji.
Po jakim czasie zobaczysz efekty?
Pozycjonowanie to żmudny proces, którego efekty widoczne będą dopiero po dłuższym czasie. Warto o tym pamiętać, szczególnie wtedy, kiedy prace nad SEO zlecasz agencji. Nie działa to w taki sposób, że jednego dnia wykonuje się pewne zadania w ramach optymalizacji, a kolejnego strona ma już doskonałe wyniki. Na efekty tych prac trzeba cierpliwie poczekać, ale z pewnością warto. Bo dzięki profesjonalnym działaniom SEO na Twoją stronę dotrze wielu użytkowników.
Google Ads, a pozycja Google
Powiedzieliśmy wiele o pozycjonowaniu organicznym. Czym więc jest pozycjonowanie płatne? Aby link do Twojej strony wyświetlał się w czołówce listy wyszukiwanych stron, możesz skorzystać z płatnej reklamy Google Ads, dawniej popularne AdWords. Jest to nic innego jak system reklamowy wyświetlający linki sponsorowane. Google Ads, a pozycja Google to działania, które również trzeba odpowiednio zoptymalizować. Wybieramy więc słowa kluczowe, po wpisaniu których użytkownik zobaczy sponsorowany link do Twojej strony. Trzeba tutaj jednak pamiętać, że im większa konkurencja na dane frazy, tym droższa będzie Twoja reklama. Najpopularniejszy model rozliczania reklam Google to CPC, czyli Cost Per Click, co oznacza nic innego, jak koszt za każde kliknięcie.
Jak długo trzeba czekać na efekty płatnej reklamy?
Pozycjonowanie darmowe i płatne będzie się różnić czasem jaki potrzebny jest, aby Twoja strona pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Korzystając z reklamy Google Ads, nie ma konieczności ingerowania w treści strony, ani w jej kod. Kampania ADS pozwala na to, aby niemalże natychmiast strona pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Oczywiście przy takim wyniku zawsze użytkownik zobaczy informację, że jest to reklama.
Czy reklama płatna może wpłynąć na pozycjonowanie organiczne?
Istnieją pojedyncze przypadki, gdzie reklama Google Ads może w niewielkim stopniu mieć wpływ na pozycjonowanie organiczne. Mamy z tym do czynienia, kiedy dan firma staje się powszechna, jest o niej głośno w danym czasie. Użytkownicy internetu o niej rozmawiają i linkują do serwisu w wielu miejscach. Poprawienie pozycji takiej strony internetowej nie jest więc skutkiem płatnej reklamy Google Ads, a zupełnie innym czynnikiem – płatnym pozycjonowaniem. Może się to zbiegać w czasie z wykupieniem płatnej reklamy przez daną markę i wiele osób może odnieść mylne wrażenie, że pozycjonowanie darmowe i płatne są ze sobą powiązane.
Pozycjonowanie organiczne – jak o nie dbać?
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to cel każdego ebiznesu, ale też właścicieli blogów czy innych portali. Pozycjonowanie organiczne jest kluczem do tego, aby zyskać wielu nowych odwiedzających. Znalezienie się w Top10 wyszukiwań Google na konkretne frazy nie jest jednak łatwym zadaniem – wymaga wiele pracy optymalizacyjnej, tworzenia contentu pod konkretne frazy oraz ciągłej technicznej pracy SEO. Jeśli masz podstawową wiedzę na temat pozycjonowania, to łatwiej będzie Ci współpracować z agencją, która zadba kompleksowo o pozycjonowanie organiczne Twojej strony. Możesz również uczyć się SEO, jednak lepiej robić to na stronie testowej, ucząc się stopniowo tworzenia odpowiednich nagłówków, meta opisów, przekierowań. Dzięki temu Twój biznes nie odczuje negatywnych skutków Twoich błędów, a Ty stopniowo będziesz zyskiwać większą wiedzę na temat SEO.
Warto pamiętać o tym, że obie te formy marketingu internetowego to szereg zalet. Przede wszystkim zwiększają znacząco ruch na stronie internetowej i gwarantują długotrwałe efekty. Pozycjonowanie darmowe i płatne to doskonały sposób na budowanie zaufania do Twojej marki. Warto łączyć ze sobą obie formy reklamy, ale zdecydowanie odradza się rezygnowanie z pozycjonowania darmowego, ponieważ nie da się go zbudować szybko (w odróżnieniu od reklam Google Ads). Ma ono jednak ogromny wpływ na popularność danej strony oraz konwersję.