Czym jest KPI w kontekście SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Zastanawiasz się, co to KPI? Za tym skrótem stoją słowa Key Performance Indicators oznaczające Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Z ich pomocą marketerzy mogą określić skuteczność kampanii reklamowej, a specjaliści SEO badają wydajność strategii pozycjonowania. Jakie dokładnie wskaźniki biorą udział w analizie? To zależy przede wszystkim od tego, jakie dane chcemy zbadać. Z innych KPI korzysta się w SEO, a odrębne wskaźniki sprawdzają się podczas monitorowania na przykład mediów społecznościowych.
Odpowiadając na pytanie co to KPI, należy przede wszystkim wspomnieć, że wskaźniki te zależne są od celów strategicznych firmy. Czasami działania marketingowe mają za zadanie budować rozpoznawalność, a celem innych jest stymulowanie sprzedaży. Badanie efektywności będzie więc wyglądać w obu przypadkach inaczej, a do przeprowadzenia analizy wykorzystuje się inne wskaźniki. Oto kilka bardzo popularnych KPI:
Sprzedaż – to, jaki przychód firma wygenerowała w danym okresie, może posłużyć za wskaźnik efektywności. Analiza sprzedaży była, jest i będzie ważnym elementem w każdym przedsiębiorstwie, zarówno małym jak i dużym.
Współczynnik reklamacji lub ich liczba – czy produkty, które wytwarzasz, nie są wadliwe? Jak prezentuje się struktura reklamacji? Ten KPI może wskazać to, w jakim kierunku zmierza firma zajmująca się produkcją. Raczej nie stosuje się tego wskaźnika w dropshippingu.
Czas realizacji zamówienia – wniosek jest krótki i prosty. Im szybciej, tym lepiej. Wydłużony czas oczekiwania na wysyłkę nie jest dobrym znakiem. Współcześni użytkownicy dokonujący zakupów online chcą zamówiony produkt otrzymać jak najszybciej.
Liczba reakcji w social media i zasięgi – media społecznościowe pomagają budować rozpoznawalność. Czasami wspomagają sprzedaż poprzez kampanie reklamowe. W kontekście social media, KPI może kryć się pod postacią liczby polubień i udostępnień, czy widoczności konkretnego posta.
No dobra, ale co to KPI w kontekście SEO? Podczas pozycjonowania strony internetowej specjaliści analizują wiele różnych danych. Kilka z nich jest naprawdę kluczowych i pomagają określić efektywność strategii SEO. Na co zwrócić szczególną uwagę? Wszystkie dane potrzebne do weryfikacji KPI dostępne są w Google Analytics, więc nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi.
Ruch organiczny na stronie – ile osób odwiedza witrynę z organicznych wyników wyszukiwania? Dane wypada porównać z poprzednim okresem, aby spostrzec różnice. Głównym celem SEO jest polepszenie pozycji fraz kluczowych w wyszukiwarce. Głównym efektem tego działania powinien być wzmożony ruch organiczny. To kluczowy wskaźnik skuteczności pozycjonowania.
Średni czas sesji – gdy SEO zacznie działać i użytkownicy będą odwiedzać stronę internetową, należy monitorować, ile czasu na niej spędzają. Średni czas sesji to kolejny kluczowy wskaźnik. Niskie wartości oznaczają, że z jakiegoś powodu internauci szybko „ewakuują” się z witryny, zamiast ją przeglądać. Pamiętaj, dzieje się tak nie bez powodu. Należy znaleźć problem i jak najszybciej go rozwiązać. Czas trwania sesji ma także wpływ na SEO. Algorytm Google promuje witryny, na których użytkownicy chętnie spędzają swój czas.
Współczynnik odrzuceń – poprzez współczynnik odrzuceń weryfikuje się, ile statystycznie użytkowników zamyka stronę bez jakiejkolwiek interakcji. Im ta liczba jest większa, tym gorzej. Pamiętajmy, że strony internetowe inwestują w SEO z jakiegoś powodu – zwykle jest to cel zarobkowy, a witryna ma pomagać go osiągnąć. Niestety, współczynnik odrzuceń w niektórych sytuacjach może mieć małe znaczenie. Wyobraź sobie klasyczną stronę wizytówkę firmy świadczącej usługi lokalnie. Jeżeli numer telefonu będzie znajdować się już na głównej podstronie, użytkownik wykona połączenie, po czym zamknie okno przeglądarki. Choć firma pozyska klienta, współczynnik odrzuceń wzrośnie.
Strony na wizytę – ile średnio podstron uruchamiają użytkownicy w czasie jednej wizyty? Dla niektórych działalności statystyka ta ma ogromne znaczenie i stanowi kluczowy wskaźnik efektywności.
Odpowiedzieliśmy na pytanie co to KPI. Na dodatek znasz już różne współczynniki powszechnie wykorzystywane w marketingu, także podczas pozycjonowania strony internetowej. Wypada wspomnieć, że choć SEO głównie skupia się na poprawie pozycji fraz kluczowych, to ten czynnik bardzo rzadko jest używany podczas badania efektywności. Oczywiście poprawa widoczności strony internetowej jest kluczowa – nie ulega to wątpliwości. Natomiast właściciele stron internetowych oczekują, że wysoka pozycja fraz pozytywnie wpłynie na ruch/sprzedaż/konwersję. To jest priorytet. Świetnie ukazuje to polityka sklepów internetowych. Przedsiębiorcy w e-commerce inwestujący w SEO chcą maksymalizacji sprzedaży, a nie tylko wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google. Reasumując: ranking fraz kluczowych jest ważny, ale nie kluczowy. Najważniejszy jest EFEKT wysokiej pozycji w wyszukiwarce!
Aktualnie specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem – na przykład agencje SEO – łączą kilka usług, aby pozwolić rozwijać się zarówno małym, jak i dużym biznesom. Wiele firm oferuje działania SEM (reklamy PPC+SEO). Wówczas biznes jest promowany w internecie na kilka sposobów, co sprzyja rozpoznawalności. Natomiast jednym z najbardziej innowacyjnych strategii aktualnie jest SXO (SEO+UX). To przyszłość w marketingu online, dzięki której optymalizowana jest konwersja, pozyskuje się ruch oraz zwiększa widoczność w sieci. Pamiętaj, że mierniki efektywności przydają się w każdej branży. Dzięki nim łatwiej modyfikować strategię i działania marketingowe, aby osiągać jak najwyższą skuteczność. Dodatkowo analiza KPI pozwala dostrzec błędy, które negatywnie wpływają na biznes.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.