Czym jest techniczne SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie bez technicznego SEO jest praktycznie niemożliwe. Osoba zajmująca się tego rodzaju kwestiami powinna dogłębnie znać architekturę strony oraz jej układ. Można śmiało stwierdzić, że za techniczne SEO odpowiadają osoby łączące funkcje Front-End Developera oraz specjalisty od pozycjonowania. Zjawisko to doskonale ukazuje, jak skomplikowane jest SEO, szczególnie w kontekście rozbudowanych stron internetowych. Trudno oczekiwać od jednego pracownika, aby kompleksowo zajął się witryną. Dlatego w agencjach SEO tworzone są różne stanowiska, gdzie każda osoba wyróżnia się indywidualnymi umiejętnościami. Co dokładnie powinien umieć specjalista od technicznego SEO?
Pozycjonowanie jest procesem wieloetapowym, który składa się z kilku fundamentalnych elementów – optymalizacji, linkowania i contentu – dlatego w SEO wyróżniamy różne stanowiska. Każdy pracownik pełni bardzo ważną rolę, a brak jednego ogniwa może spowodować niepowodzenie pozycjonowania. Warto jednak zaznaczyć, że przedstawione przez nas stanowiska są dość uniwersalne i ogólne. Tak naprawdę każda agencja może nadać poszczególnym pracownikom inne tytuły. Również należy pamiętać o wewnętrznej strukturze organizacji – nie firmy działające w SEO korzystają z takiego samego sposobu pracy.
SEO Manager lub Head of SEO – kierownik działu SEO, który weryfikuje pracę zespołu, zarządza projektem i przygotowuje strategię działania. W niektórych organizacjach Head of SEO oraz SEO Manager są osobnymi stanowiskami. Sytuacja ta jest szczególnie popularna w dużych agencjach, gdzie znajduje się wielu pracowników odpowiedzialnych za pozycjonowanie, więc nad ich pracą czuwa doświadczone kierownictwo. SEO Manager oraz Head of SEO zwykle podejmują kluczowe decyzje, które mogą rzutować na efektywność pozycjonowania.
Specjalista SEO – ogólne określenie osoby zajmującej się pozycjonowaniem. Bardzo często pracownik odpowiada jednocześnie za optymalizację, audyt, raportowanie, a także pozyskiwaniem linków zewnętrznych. Według badania Senuto z 2020 roku mniej więcej połowa specjalistów SEO posiada umiejętności techniczne z zakresu podstawowego programowania dzięki znajomości JavaScript lub PHP. Ważne jest także sprawne posługiwanie się HTML oraz CSS.
Specjalista ds. contentu SEO lub Copywriter SEO – osoba odpowiedzialna za przygotowywanie merytorycznej treści zgodnej z zasadami SEO. Zwykle specjaliści pracujący z contentem opierają się na wytycznych przygotowanych przez specjalistów odpowiedzialnych za audyt SEO oraz opracowywanie strategii pozycjonowania.
Koordynator działu SEO – mniej popularne stanowisko. Osoba określana mianem koordynatora działu SEO ma za zadanie upłynnić pracę i proces pozycjonowania. Bardzo często pracownik jest więc „łącznikiem” pomiędzy web developerami, specjalistami SEO, copywriterami oraz osobami odpowiedzialnymi za marketing i reklamę.
Specjalista ds. link buildingu – pracownik odpowiedzialny za pozyskiwanie linków, a niejednokrotnie także budowanie zaplecza SEO, czy przechwytywanie domen. Stanowisko to jest mało popularne. Bardzo często zadania specjalisty ds. link buildingu trafiają do specjalistów SEO.
SEO Web Developer – osoba, której zadaniem jest nanoszenie optymalizacyjnych zmian oraz rozwój stron internetowych, sklepów i aplikacji pod kątem pozycjonowanie. Takiego specjalistę możemy zaliczyć to technicznego SEO, które wymaga umiejętności programowania.
Specjalista SXO – połączenie umiejętności SEO oraz UX w jednym. SXO jest innowacyjną strategią łączącą pozycjonowanie z dopasowaniem strony internetowej do wymagań użytkowników. Na tym stanowisku ważne jest nie tylko pozycjonowanie, ale także dokładne zapoznanie z tematem user experience. Zależnie od miejsca pracy, zdarza się, że specjaliści SXO powinni znać HTML, CSS oraz podstawy języków programowania.
Rozmyślasz nad tym, czym tak dokładniej jest to pozycjonowanie techniczne? Jak łatwo wywnioskować, to dział SEO odpowiedzialny za kwestie techniczne, przede wszystkim związane z optymalizacją strony internetowej. Wbrew pozorom, pozycjonowanie to nie tylko budowa wartościowego contentu, czy pozyskiwanie linków. Równie istotną kwestię stanowi techniczne SEO, czyli optymalizacja, usuwanie błędów, UX, czy redukcja czasu ładowania. Niejednokrotnie pozycjoner odpowiedzialny za te kwestie analizuje masę danych w Google Analytics, czy Search Console, aby jak najlepiej zorganizować swoje działania. Warto dodać, że na przestrzeni ostatnich lat pozycjonowanie techniczne jeszcze bardziej zyskało na znaczeniu. Strony ze słabym UX oraz długim czasem ładowania mają małe szanse na wyświetlanie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Co więcej, techniczne SEO odpowiada także za optymalizację strony na urządzenia mobilne, z których każdego dnia korzysta wielu użytkowników internetu.
Każda agencja SEO ma prawo wymagać od pozycjonera technicznego innych umiejętności. Istnieje jednak kilka szczególnie popularnych kwestii, których opanowanie jest niemal obowiązkiem na tym stanowisku. Przede wszystkim przydaje się znajomość:
Co powinien potrafić specjalista od technicznego SEO? Na co dzień – między innymi w agencji – pracownik może spodziewać się instalacji certyfikatów SSL, ustawienie przekierowań między stronami, optymalizacji i redukcji czasu ładowania, czy nawet dostosowywania witryn do potrzeb urządzeń mobilnych. Pozycjoner techniczny dodatkowo szuka błędów na stronie i odpowiada za ich redukowanie. Do podstawowych obowiązków należy także kontrola indeksowania, a czasami nawet usuwanie filtra lub bana nałożonego przez Google na konkretną domenę. W kontekście efektów pozycjonowania praca techniczna pod kątem SEO jest niezwykle ważna. Nawet najmniejsze strony internetowe potrzebują odpowiedniej optymalizacji. Jej brak znacznie utrudnia uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Czy pozycjonowanie techniczne przydaje się tylko w agencji SEO? Generalnie trudno znaleźć inne miejsce pracy. Jednak w optymistycznym scenariuszu osoba odpowiedzialna za kwestie techniczne w SEO może starać się o posadę w firmach, gdzie projektuje się strony internetowe. Wiedza z zakresu HTML, CSS oraz języków programowania znacznie skraca drogę do stanowiska Front-End Developera.
Po założeniu działalności gospodarczej pozycjoner techniczny może spróbować swoich sił jako freelancer. To szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku osób, które potrafią nie tylko optymalizować witryny, ale dodatkowo są w stanie pozyskiwać wartościowe linki, tworzyć audyty, strategie oraz raporty ze swoich planów i działań. Wówczas do współpracy przyda się także solidny copywriter ze znajomością zasad SEO.
Czy łatwo zostać technicznym specjalistą SEO? To zależy od tego, jak szybko jesteś w stanie uczyć się o marketingu online. Przydatne będą umiejętności, o których wspominaliśmy już wcześniej. W przypadku, gdy nie masz absolutnie żadnego doświadczenia z pozycjonowaniem, najlepiej będzie zacząć swoją przygodę od stażu lub stanowiska juniora SEO. Wówczas poznasz wszystkie tajniki pracy od środka i zaczniesz uczyć się od najlepszych. W internecie dostępne są również kursy z zakresu pozycjonowania – pod kątem technicznym możesz także przejrzeć poradniki dotyczące tworzenia stron i sklepów internetowych.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.