Czym są linki dofollow i dlaczego warto je pozyskiwać?
3 min
3 min
Na skróty
Pozyskiwanie linków do strony internetowej to jedna z podstawowych czynności, jakie wykonuje się w ramach działań SEO oraz UX (SXO). Jednym z najbardziej popularnych pojęć w tym kontekście są linki dofollow. Odnośnik dofollow to rodzaj hiperłącza, który przekazuje “juice” SEO (czyli wartość dla wyszukiwarek internetowych). Oznacza to, że jeśli dana strona posiada link dofollow prowadzący do Twojej strony, wyszukiwarki przyznają jej większą wartość, co może przyczynić się do osiągnięcia wyższej pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czym są linki dofollow oraz dlaczego warto je pozyskiwać – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł! Miłej lektury.
Linki dofollow to odnośniki, które przekazują wartość SEO na stronę docelową. Oznacza to, że jeśli strona “A” umieszcza link do strony “B”, to strona “B” staje się bardziej wartościowa dla robotów Google (tzw. crawlerów), ponieważ wyszukiwarki traktują ten link jako “głos” za wartością strony “B”.
W przeciwieństwie do linków dofollow, linki nofollow nie przekazują wartości SEO na stronę docelową. Oznacza to, że linki nofollow nie wpływają na pozycjonowanie strony docelowej w wynikach wyszukiwania.
Linki dofollow i nofollow są określane przez atrybut “rel” w kodzie HTML. Linki dofollow mają atrybut “rel” ustawiony na wartość “follow”, a linki nofollow mają atrybut “rel” ustawiony na wartość “nofollow”.
Link dofollow to określenie potoczne. W rzeczywistości te odnośniki mają atrybut “follow”. Jeżeli natomiast mówimy o “dofollow” – jest to branżowe określenie, które każdy stosuje, chociaż tak naprawdę są to linki “follow”.
Pozyskiwanie linków dofollow jest bardzo istotne, ponieważ wyszukiwarki internetowe traktują je jako wskazanie wartości danej strony internetowej. Im więcej jakościowych linków prowadzących do witryny, tym większa szansa na uzyskanie wyższej pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zwiększa się również widoczność Twojego serwisu w Internecie, co skutkuje wyższym odsetkiem odwiedzających. Każdy link dofollow powinien pochodzić z wartościowych i wiarygodnych źródeł – tylko takie wpłyną pozytywnie na SEO. W przeciwnym razie pozycja Twojej witryny może się obniżyć (np. jeśli odnośniki pochodzą z podejrzanych lub spamerskich serwisów).
Spośród najpopularniejszych sposobów na pozyskiwanie jakościowych odnośników z atrybutem “follow” możemy wymienić m.in.:
Możesz także zdecydować się na relinkowanie, czyli weryfikację odnośników, które ma konkurencja i zdobywanie podobnych linków. Cały proces możesz sobie ułatwić, wykorzystując narzędzie Majestic SEO.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.