UX

Czym są testy usability i czy warto je przeprowadzać?

4 min czytania
Czym są testy usability?

Czy Twoja strona internetowa jest w pełni gotowa? Zaprojektowano ją w taki sposób, aby była wydajna w każdym calu? Wszystkie elementy działają? Jeżeli nie masz pewności, skorzystaj z testów usability. Zadbaj także o pozycjonowanie, ponieważ nawet najlepsza strona nie będzie miała zysków, jeśli nie będzie widoczna w Google. Więcej o SEO przeczytasz na tej podstronie.

Czym jest test usability?

Nie masz żadnej wiedzy o przedstawionym temacie? Chcesz wiedzieć, czym jest test usability? W języku polskim technikę tą nazywamy „testami użyteczności”. Zwykle przeprowadzają je specjaliści, którzy mają dostęp do profesjonalnego oprogramowania. Trudno przeprowadzić pełny test samodzielnie, wykrywając wszystkie błędy oraz niedociągnięcia. Technika ta wymaga nieco wiedzy o programowaniu, szczególnie jeżeli strona internetowa jest rozbudowana. Czym jest test usability? Nie ma jednego, unikalnego schematu, który opisałby zastosowanie tej techniki w praktyce. Każda strona WWW wymaga indywidualnego podejścia oraz specjalnej strategii.

Tego rodzaju testy wykonuje się również w przypadku aplikacji oraz interfejsów, a nie tylko na witrynach. Jeżeli posiadasz e-commerce, brak przeprowadzonego badania pod kątem usability może doprowadzić do ogromnego spadku konwersji i serii niewykorzystanych korzyści. Dlaczego? O tym zaraz się dowiesz.

Czym są testy usability?

Po co przeprowadza się test usability na stronach WWW?

Wiesz już, czym jest test usability. Odpowiednio przeprowadzone badania i naprawa błędów sprawiają, że strona internetowa staje się znacznie bardziej user friendly (przyjazna dla użytkownika). W efekcie możesz liczyć na wyższy poziom konwersji oraz wydłużenie czasu trwania sesji.

Zobacz  Waga Behavior Flow Report dla SEO i UX

Mniejsza szansa na porzucanie koszyków

Po co przeprowadza się test usability na stronie WWW? W ramach całego procesu poznasz wszystkie błędy w obrębie witryny. Jeżeli niektóre niedociągnięcia mają miejsce w oknie, gdzie znajduje się koszyk z produktami (w e-commerce), możliwe, że użytkownicy nie finalizują zakupu właśnie z tego względu. Chcesz poznać praktyczne przykłady? Popularnymi błędami są niedziałające przyciski, długie ekrany ładowania, ciągłe przekierowania, czy źle zaprojektowany interfejs.

Wyższa konwersja

Jeżeli wyeliminujesz błędy, korzystanie z witryny stanie się po prostu wygodniejsze. Po co przeprowadza się test usability na stronie WWW? Przy sprzyjających warunkach, możesz liczyć na zwiększoną konwersję oraz dłuższy czas trwania sesji.

Pozytywny wpływ na UX

Brak błędów i niedociągnięć sprawia, że poprawie ulega user experience (doświadczenie użytkownika). Optymalne UX ma ogromny wpływ na konwersję i pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

Trapi Cię wysoki współczynnik odrzuceń? A może już na samym wstępnie użytkownik jest obrzucany dużą ilością wyskakujących okienek? Pozbądź się ich jak najszybciej. Usuń wszystkie elementy, które pod kątem użyteczności są nieprzyjazne dla użytkownika.

Zalety testów usability

Po co są potrzebne testy usability na WWW? Dzięki nim:

  • Poprawisz wizerunek swojej marki
  • Pozytywnie wpłyniesz na doznania użytkownika
  • Zweryfikujesz i naprawisz problemy
  • Zbudujesz przewagę nad konkurencją

Czym są testy usability?

Zakończenie projektowania UX, czyli testy użyteczności

Skoro wyjaśniliśmy, czym jest test usability, warto wspomnieć, kiedy najlepiej skorzystać z takiego rozwiązania. Najczęściej technikę stosuje się bezpośrednio po zakończeniu projektowania UX oraz UI na stronie internetowej, czy w aplikacji. Dzięki temu administrator ma szansę skontrolować użyteczność pod kątem wymagań użytkowników.

Zobacz  Dlaczego warto nawiązać współpracę z agencją SXO?

Jeżeli chcesz mieć (lub masz) sklep internetowy na platformie e-commerce, która daje ogromne możliwości – na przykład PrestaShop, Magento, czy WooCommerce – warto przeprowadzić testy użyteczności jeszcze przed oficjalnym startem witryny. Dlaczego? To po prostu spora oszczędność, szczególnie jeżeli nie jesteś programistą i konfigurację strony zlecasz komuś z zewnątrz. Po przeprowadzeniu testu usability uzyskasz listę błędów i niedociągnięć. Pokaż ją specjaliście i poproś o weryfikację oraz wdrożenie zmian. Usługa będzie znacznie tańsza gdy poprosisz o zbiorowe działanie, niż w przypadku naprawy błędów „po jednym” w przyszłości.

Co więcej, bez przeprowadzonego testu usability możesz ponieść koszt utraconych korzyści. Na przykład wtedy, gdy użytkownicy zaczną porzucać koszyki ze względu na błędy lub po prostu zamknął okienko przeglądarki podczas trwającego kilkanaście sekund ładowania.

Masz już świadomość na temat tego, po co stosuje się test usability na stronach WWW. Musisz jeszcze zapoznać się ze skrótem SUS, szczególnie jeżeli usługę zlecisz profesjonalistom. Termin skrywa w sobie słowa System Usability Scale i oznacza Skalę Użyteczności Systemu. Firmy odpowiedzialne za przeprowadzanie testów użyteczności często wdrażają własne metody badania i indywidualne SUS. Zwykle celem tej techniki jest określenie trzech aspektów:

Skuteczności – czy użytkownicy mogą osiągać wyznaczony cel, na przykład zamawiać produkty?

Efektywność – czy osiąganie celu jest trudne i skomplikowane lub w jakikolwiek sposób utrudnione?

Satysfakcji – czy cały proces był zadowalający według użytkownika?

Zobacz  Jak SEO+UX wpisuje się w model sprzedaży AIDA? Poznaj SXO

Oczywiście SUS może prezentować na wiele sposobów, a cały test użyteczności przeprowadzony przez dwóch specjalistów często wygląda inaczej. Przed rozpoczęciem współpracy z firmą przeprowadzającą testy warto zapoznać się z ich technikami oraz metodami. Czasami pod takim badaniem kryje się usługę zwana audytem UX.

Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy