UX

Czym są testy usability i czy warto je przeprowadzać?

5 min czytania
Czym są testy usability?

Czy Twoja strona internetowa jest w pełni gotowa? Zaprojektowano ją w taki sposób, aby była wydajna w każdym calu? Wszystkie elementy działają? Jeżeli nie masz pewności, skorzystaj z testów usability. Zadbaj także o pozycjonowanie, ponieważ nawet najlepsza strona nie będzie miała zysków, jeśli nie będzie widoczna w Google. Więcej o przeczytasz na tej podstronie.

Czym są testy usability i czy warto je przeprowadzać?

Czym jest test usability (test użyteczności)?

W języku polskim technikę tą nazywamy „testami użyteczności”. Zwykle przeprowadzają je specjaliści, którzy mają dostęp do profesjonalnego oprogramowania. Trudno przeprowadzić pełny test samodzielnie, wykrywając wszystkie błędy oraz niedociągnięcia. Technika ta wymaga nieco wiedzy o programowaniu, szczególnie jeżeli strona internetowa jest rozbudowana. Nie ma jednego, unikalnego schematu, który opisałby testy użyteczności stron internetowych w praktyce. Każda strona WWW wymaga indywidualnego podejścia – należy zidentyfikować obszary wymagające poprawy.

Tego rodzaju testy wykonuje się również w przypadku aplikacji oraz interfejsów, a nie tylko na witrynach. Jeżeli posiadasz e-commerce, brak przeprowadzonego badania pod kątem usability może doprowadzić do ogromnego spadku konwersji i serii niewykorzystanych korzyści. Dlaczego? O tym zaraz się dowiesz.

Czym są testy usability i czy warto je przeprowadzać?

Po co przeprowadza się test usability na stronach WWW?

Odpowiednio przeprowadzone testy użyteczności i naprawa błędów sprawiają, że strona internetowa staje się znacznie bardziej user friendly (przyjazna dla użytkownika). W efekcie możesz liczyć na wyższy poziom konwersji oraz wydłużenie czasu trwania sesji.

Mniejsza szansa na porzucanie koszyków

Po co przeprowadzać testy użyteczności na stronie WWW? W ramach całego procesu poznasz wszystkie błędy w obrębie witryny. Jeżeli niektóre niedociągnięcia mają miejsce w oknie, gdzie znajduje się koszyk z produktami (w e-commerce), możliwe, że użytkownicy nie finalizują zakupu właśnie z tego względu. Chcesz poznać praktyczne przykłady? Popularnymi błędami są niedziałające przyciski, długie ekrany ładowania, ciągłe przekierowania, czy źle zaprojektowany interfejs.

Zobacz  Czym są badania jakościowe w UX? Przykłady

Wyższa konwersja

Jeżeli wyeliminujesz błędy, korzystanie z witryny stanie się po prostu wygodniejsze. Dzięki testowaniu użyteczności możesz zwiększyć konwersję oraz dłuższy czas trwania sesji.

Pozytywny wpływ na UX

Brak błędów i niedociągnięć sprawia, że poprawie ulega user experience (doświadczenie użytkownika). Optymalne UX ma ogromny wpływ na konwersję i pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

Trapi Cię wysoki współczynnik odrzuceń? A może już na samym wstępnie użytkownik jest obrzucany dużą ilością wyskakujących okienek? Pozbądź się ich jak najszybciej. Usuń wszystkie elementy, które pod kątem użyteczności są nieprzyjazne dla użytkownika.

Zalety usability – testowanie użyteczności strony internetowej

Podczas testu użyteczności:

  • Poprawisz wizerunek swojej marki
  • Pozytywnie wpłyniesz na doznania użytkownika
  • Zweryfikujesz i naprawisz problemy
  • Zbudujesz przewagę nad konkurencją

Czym są testy usability i czy warto je przeprowadzać?

Zakończenie projektowania UX, czyli testy użyteczności

Skoro wyjaśniliśmy, czym użyteczność strony internetowej, warto wspomnieć, kiedy najlepiej skorzystać z takiego rozwiązania. Najczęściej technikę stosuje się bezpośrednio po zakończeniu projektowania UX oraz UI na stronie internetowej, czy w aplikacji. Dzięki temu administrator ma szansę skontrolować użyteczność produktu pod kątem wymagań użytkowników.

Jeżeli chcesz mieć (lub masz) sklep internetowy na platformie e-commerce, która daje ogromne możliwości – na przykład PrestaShop, Magento, czy WooCommerce – warto przeprowadzić testy użyteczności jeszcze przed oficjalnym startem witryny. Dlaczego? To po prostu spora oszczędność, szczególnie jeżeli nie jesteś programistą i konfigurację strony zlecasz komuś z zewnątrz. Po przeprowadzeniu testu usability uzyskasz listę błędów i niedociągnięć. Pokaż ją specjaliście i poproś o weryfikację oraz wdrożenie zmian. Usługa będzie znacznie tańsza gdy poprosisz o zbiorowe działanie, niż w przypadku naprawy błędów „po jednym” w przyszłości.

Co więcej, bez przeprowadzonego testu usability możesz ponieść koszt utraconych korzyści. Na przykład wtedy, gdy użytkownicy zaczną porzucać koszyki ze względu na błędy lub po prostu zamknął okienko przeglądarki podczas trwającego kilkanaście sekund ładowania.

Zobacz  SXO – największy gamechanger pozycjonowania

Masz już świadomość na temat tego, po co stosuje się test usability na stronach WWW. Musisz jeszcze zapoznać się ze skrótem SUS, szczególnie jeżeli usługę zlecisz profesjonalistom. Termin skrywa w sobie słowa System Usability Scale i oznacza Skalę Użyteczności Systemu. Firmy odpowiedzialne za przeprowadzanie testów użyteczności często wdrażają własne metody badania i indywidualne SUS. Zwykle celem tej techniki jest określenie trzech aspektów:

  • Skuteczności – czy użytkownicy mogą osiągać wyznaczony cel, na przykład zamawiać produkty?
  • Efektywność – czy osiąganie celu jest trudne i skomplikowane lub w jakikolwiek sposób utrudnione?
  • Satysfakcji – czy cały proces był zadowalający według użytkownika?

Oczywiście SUS może prezentować na wiele sposobów, a cały test użyteczności przeprowadzony przez dwóch specjalistów często wygląda inaczej. Przed rozpoczęciem współpracy z firmą przeprowadzającą testy warto zapoznać się z ich technikami oraz metodami. Czasami pod takim badaniem kryje się usługę zwana audytem UX.

FAQ: Czym są testy usability i po co je przeprowadzać na stronach WWW?

1. Czym są testy użyteczności (usability)?

Testy użyteczności jest analizą, w jakim stopniu użytkownik potrafi łatwo i efektywnie obsługiwać stronę internetową. Koncentrują się na ogólnej użyteczności produktu, czyli jak szybko i bezproblemowo użytkownik wykonuje określone zadania na stronie.

2. Po co przeprowadzać testy użyteczności na stronach WWW?

Celem przeprowadzania testów użyteczności jest identyfikacja barier i problemów, które mogą utrudniać użytkownikom korzystanie z witryny. Pozwala to ulepszać łatwość obsługi strony oraz zwiększać zadowolenie i efektywność użytkowników.

3. Na czym koncentrują się testy użyteczności?

Testy użyteczności koncentrują się przede wszystkim na takich aspektach, jak:

  • łatwość obsługi,
  • intuicyjność interfejsu,
  • szybkość wykonywania określonych zadań,
  • poziom satysfakcji użytkowników podczas korzystania z produktu.
Zobacz  Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

4. Co jest potrzebne do przeprowadzenia testów użyteczności?

Do przeprowadzenia testów użyteczności potrzebne są:

  • określone scenariusze do wykonywania zadań przez uczestników,
  • grupa reprezentatywnych użytkowników,
  • realistyczne środowisko testowe (może być to sala, laboratorium lub środowisko online),
  • narzędzia do zapisywania i monitorowania przebiegu testów.

5. Jakie są rodzaje testów użyteczności?

Najpopularniejsze typy to:

  • stacjonarne moderowane testy użyteczności (prowadzony przez specjalistę, który obserwuje i wspiera użytkownika na bieżąco),
  • niemoderowane zdalne testy użyteczności (użytkownik wykonuje zadania samodzielnie w dowolnym miejscu),
  • testy porównawcze (porównanie kilku wersji produktu lub kilku różnych stron internetowych pod kątem łatwości obsługi).

6. Jak wygląda proces przeprowadzania testów użyteczności?

Proces zwykle obejmuje:

  • sformułowanie celów i wyboru odpowiedniego typu testu,
  • opracowanie określonych zadań do wykonania,
  • rekrutację uczestników,
  • przeprowadzenie testów i analiza wyników,
  • wprowadzanie usprawnień na podstawie uzyskanych danych.

7. Jakie korzyści daje przeprowadzanie testów użyteczności?

Korzyści to m.in.:

  • poprawa łatwości obsługi strony,
  • zwiększenie satysfakcji użytkowników,
  • wykrycie i eliminacja błędów zanim trafią do masowej liczby odbiorców,
  • zwiększenie efektywności działań komercyjnych na stronie.

8. Kiedy warto zdecydować się na testy porównawcze?

Testy porównawcze warto przeprowadzać, gdy chcemy sprawdzić, która wersja strony lub produktu jest bardziej użyteczna – np. podczas redesignu witryny lub porównując się z konkurencją.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy