Czym zajmuje się analityk internetowy?
3 min
3 min
Na skróty
Analityk internetowy to specjalizacja bardzo ciekawa i potrzebna dla spełnienia wielu celów w internecie. Analiza internetowa jest oczywiście pracą z danymi, a więc wiąże się z ich zdobywaniem, gromadzeniem danych, opracowaniem. Na ich podstawie można weryfikować skuteczność wielu działań, w tym związanych z SEO. Szukasz sprawdzonej wiedzy o pozycjonowaniu? Przejdź do tej podstrony.
Jeżeli chcesz wiedzieć, co dzieje się z Twoimi aplikacjami, stronami www, kampaniami reklamowymi oraz mieć informacje o działaniach użytkowników, o tym, co przynosi sukces, a co warto jeszcze poprawić – z pewnością powinieneś zwrócić się do analityka internetowego. Analitykami od internetu zostają więc zwykle osoby, które posiadają szerszą wiedzę o funkcjonowaniu sieci i możliwościach, jakie stwarzają pewne działania w przestrzeni wirtualnej. W dużym skrócie: analityk internetowy dostarcza danych swojej firmie, objaśnia ich znaczenie, jest w stanie ułożyć na ich podstawie trafne strategie, i proponuje ich wdrożenie. A więc analiza internetowa jest w pełni racjonalna, ponieważ opiera się na wiedzy, z której wyprowadzane są zalecenia dla dalszych działań.
Najlepsi analitycy internetowi nie tylko potrafią odczytać i sprawdzić dokładnie otrzymane z urządzeń pomiarowych dane, ale także weryfikują zdobyty zbiór informacji w kontekście działalności danej firmy, jej celów, a także w szerokim kontekście przestrzeni internetu. To specjaliści, którzy dobrze posługują się także logiką, matematyką i ogólną wiedzą dotyczącą działań wykonywanych przez użytkowników sieci i ich konsekwencjach. Analityka internetowa przynosi bowiem informacje o stanie faktycznym naszych witryn, usług internetowych, pozwala też na zaplanowanie ich rozwoju, wyznacza realne cele i sposoby ich osiągnięcia (np. zwiększenie ilości odwiedzin strony, ilości wypełnionych formularzy, skuteczność wspomagania witryny przez odesłania z mediów społecznościowych, itd.) Zatem każda firma, która poważnie myśli o obecności w internecie i czerpaniu z niej korzyści, z konieczności znajdzie czas i miejsce dla aktywności analityka internetowego. Po prostu nie można poruszać się w gęstym lesie internetu bez choćby drobnych wskazówek.
Usługa Google Analytics jest chyba najbardziej popularną i powszechną wśród analityków internetowych. Wystarcza do dokonywania wielu pomiarów ruchu w sieci, jednak narzędzi stosowanych przez analityków jest o wiele więcej. Przypatrzmy się na jej przykładzie temu, czym realnie zajmuje się analityk internetu. Gdy kod śledzący dla naszej witryny zaczyna działać i usługa jest w pełni skonfigurowana, analityk otrzymuje całe mnóstwo bezcennych danych. Dowiaduje się o kliknięciach w nasze treści, ilości odwiedzin, profilu standardowego użytkownika witryny, jego zachowaniach (np. czas spędzony na stronie i in.), miejscach, z których nastąpiło wejście na stronę, najpopularniejszych artykułach blogowych i statystykach dla nich, a także wielu innych podobnych rzeczach.
W ten sposób analityk internetowy poznaje użytkowników witryny – jest w stanie określić ich profil i na tej podstawie doradzić treści, które będą chętniej przeglądane. Niektóre dane mogą nawet dać informację o konieczności przebudowy witryny, tak aby częściej nawiązywać kontakt z potencjalnymi klientami. Dzięki Google Analytics będziemy wiedzieć też jakie artykuły na blogu najsilniej konwertują. A także: czy film z YouTube naprawdę przyciąga klientów, czy rozmieszczenie elementów na stronie sprzyja nawiązaniu kontaktu, czy potrzebujemy więcej linków zewnętrznych, itd. To naprawdę ogrom wiedzy, z którą analityk internetowy musi się uporać, określić główne trendy i utworzyć na ich bazie pełny raport, który będzie stanowić punkt wyjścia dla dalszego planowania strategii. Nie bez znaczenia – oprócz twardych kompetencji technicznych – będą też miękkie kompetencje komunikacyjne. Analiza internetowa musi bowiem zostać zakomunikowana przez analityka w przejrzysty sposób osobom upoważnionym do zarządzania kierunkiem rozwoju firmy. Celem jest takie przekazanie danych i wytycznych, aby skłonić osoby decyzyjne w firmie do podjęcia odpowiednich działań, które jasno wynikają z tabel, wykresów i twardych danych liczbowych.
Analityk internetowy to sygnalista i strateg – informuje i doradza. Dlatego też jego praca jest tak ważna, szczególnie w kontekście SEO. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat analityki dotyczącej pozycjonowania, to czytaj regularnie nasze wpisy. Zachęcamy również do kontaktu poprzez formularz wszystkich zainteresowanych zwiększeniem widoczności swojej strony w sieci.