Jeśli internet to Twój żywioł, bacznie śledzisz rozwój witryn internetowych, interesuje Cię ich różnorodność oraz regularnie sprawdzasz newsy firmy Google, być może istnieje Twoja praca marzeń – praca pozycjonera. Zanim jednak zdecydujesz się wziąć udział w konkretnej rekrutacji, warto zapoznać się z szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi tego stanowiska, poznać dokładny zakres obowiązków, ścieżkę kariery czy szanse na rozwój w tym zawodzie. Dzięki temu Twoja decyzja będzie poparta rzetelną wiedzą, co z pewnością ograniczy ewentualne rozczarowania i zwiększy szanse na sukces podczas starania się o tę posadę.
Obowiązki pozycjonera
Zacznijmy od definicji. Ujmując to najprościej, pozycjoner (Specjalista ds. SEO, SEO Specjalist) to osoba, która poprzez różnorodne działania, dba o to, aby dana strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki Google. W tym celu zajmuje się między innymi:
- Audytem strony internetowej
To pierwszy etap działań SEO. Wiedza i umiejętności pozycjonera pozwalają na skrupulatną ocenę jakości danej strony, ewentualnych błędów, określenie koniecznych zmian i wprowadzenie nowych rozwiązań. Wnioski z audytu mają wpłynąć na poprawę wydajności i zwiększenie efektów pozycjonowania.
- Analizą konkurencji
Przy budowaniu strategii SEO to drugi z najważniejszych obowiązków pozycjonera. Musi on sprawdzić, jak duża jest konkurencyjność branżowych witryn, jak wyglądają ich metody SEO, jaka jest ich skuteczność, jak można z nimi rywalizować itp.
- Przygotowaniem biblioteki słów kluczowych
Zadanie opiera się na skrupulatnej analizie tego, w jaki sposób, za pomocą jakich słów użytkownicy wyszukują dane usługi czy produkty. Pod uwagę powinno brać się między innymi konkurencyjność fraz.
- Optymalizacją strony
Wszystko, co doprowadzi jej usprawnienia – zwiększonej szybkości, dostosowania do urządzeń mobilnych, wygodnego i intuicyjnego użytkowania itp. Regularne działania, które pozycjoner częściowo zleca programistom lub wykonuje samodzielnie.
- Link buildingiem
Jest z najbardziej odpowiedzialnych obowiązków pozycjonera, które polega na stworzeniu licznych, naturalnych wartościowych i różnorodnych linków zewnętrznych oraz wewnętrznych.
- Treścią strony
Chodzi nie tylko o teksty, ale i materiały multimedialne, które powinny być unikalne, wartościowe, intersujące jak również odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wytycznych Google.
- Stronami zapleczowymi
Mowa o stronach, blogach czy serwisach, które stanowią tzw. zaplecze SEO, ponieważ pozwalają skutecznie rozwijać link building poprzez mocne i naturalne odnośniki. Pozycjoner dba o ich rozwój, m.in. zlecając i udostępniając tematyczny i wartościowy kontent, dodając linki, przedłużając domeny.
- Monitoringiem i raportowaniem
Pozycjoner odpowiada również za śledzeniu efektywności działań pozycjonujących m.in. przy wykorzystaniu narzędzia Google Analytics, a także wprowadzanie ewentualnych poprawek. Jego zadaniem jest również raportowanie klientom kolejnych zmian i wyników strategii SEO.
Praca pozycjonera – jak zacząć?
Jak widać obszar obowiązków pozycjonera może być bardzo szeroki. Oczywiście wiele zależy od konkretnej agencji, niemniej z pewnością, aby zwiększyć swoje szanse w tym zawodzie warto zadać o wiedzę i umiejętności w zakresie: Google Analytics, podstaw HTML, CSS, Google Search Console, WordPress, Plannera słów kluczowych, a także innych przydatnych narzędzi, jak np. Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog. Jeśli nie czujesz się jeszcze pewnie i dopiero aspirujesz do miana Specjalisty ds. SEO, być może dobrym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na praktyki czy też staż w prestiżowej agencji. Istnieje również możliwość podjęcia prób freelancerskich. Pozwoli to na głębsze zapoznanie się z branżą, zyskanie niezwykle ważnego doświadczenia, zdobycie cennych kontaktów i przede wszystkim stanie się to okazją do sprawdzenia, czy na pewno jest to Twój zawód marzeń. W etapie przygotowań warto również przejrzeć profesjonalne kursy czy szkolenia, zasięgnąć informacji na tematycznych forach, wybrać pomocne lektury oraz śledzić wszelkie artykuły na temat aktualnych trendów SEO.
Specjalista ds. SEO – czy ten zawód ma przyszłość?
Trudno przewidzieć przyszłość, niemniej praca pozycjonera jest obecnie z pewnością jedną z atrakcyjniejszych ścieżek zawodowych. Nie tylko pozwala na zdobycie kompleksowej wiedzy i różnorodnych umiejętności w zakresie rozwoju strony internetowej, ale poprzez liczne modyfikacje, zmiany w algorytmie Google, nowe trendy etc., wymaga ciągłego rozwoju, dzięki czemu trudno uznać ją za rutynową. Wraz ze wzrostem doświadczenia, kolejnymi sukcesami i nowymi zdolnościami zwiększają się także szanse na awans i adekwatne do niego wynagrodzenie oraz dodatkowe profity. Osiągając poziom ekspercki w branży, można także spróbować własnych sił i zdecydować się na założenie firmy.
Liczba stron i serwisów w sieci wciąż dynamicznie wzrasta, obecnie coraz więcej firm decyduje się sprzedawać swoje produkty lub usługi w sieci, a w takich przypadkach pozycjoner jest postacią niezbędną do osiągnięcia sukcesu biznesowego. Zdolny i nakierowany na rozwój Specjalista ds. SEO nie będzie więc raczej narzekać na trudności ze znalezieniem pracy.
Czy specjalista SEO może zostać zastąpiony przez komputer?
Sztuczna inteligencja rozwija się i staje się coraz bardziej zaawansowana. Powoli zastępuje wiele procesów i zadań, które kiedyś należały do codziennych obowiązków zawodowych wielu ludzi. Algorytmy i programy wyręczają nas w wielu rzeczach, ułatwiają i systematyzują także pracę dotyczącą marketingu online. Można podać za przykład choćby systemy do automatyzacji mailingu. Istnieje także lista zawodów, które są najbardziej zagrożone i istnieje możliwość zastąpienia ich programami komputerowymi. Jednak praca pozycjonera wygląda zupełnie inaczej. Polega posiadaniu umiejętności, których na ten moment komputery nie są w stanie posiąść. Wiele zmian na stronach należy wprowadzić ręcznie, jest mnóstwo niestandardowych działań, których nie da się zamknąć w algorytmie. Programy i narzędzia komputerowe pomagają pozycjonerom w automatyzacji działań, ale choćby jakość treści na stronie najlepiej jest w stanie ocenić człowiek. Analiza danych musi przebiegać w umyśle człowieka, komputery pomagają jedynie te dane zebrać.