Dużo linków słabej jakości czy mało wysokiej? Jak rozkładać budżet na off-site SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Pozyskiwanie backlinków to bardzo skuteczna strategia SEO, która pozwala na polepszenie widoczności strony oraz zwiększenie na niej ruchu. Czy oznacza to, że im więcej linków prowadzących do witryny, tym ma się ona lepiej? Niekoniecznie! Algorytmy wyszukiwarek potrafią odróżnić czy dany odsyłacz pochodzi z dobrego, czy złego źródła. Te, które nie spełniają standardów Google, nie przyczynią się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwań. Dowiedz się o tym, co powinieneś wiedzieć o backlinkach, zanim zaczniesz je pozyskiwać.
Google nieustannie ulepsza i aktualizuje algorytmy, według których umiejscawia strony w rankingu wyszukiwań. Oznacza to, że nie wszystkie strategie dotyczące backlinkowania, które da się znaleźć w poradnikach, będą aktualne. Niektóre z nich są przestarzałe, inne z kolei przez Google uważane są za techniki Black Hat SEO. Te ostatnie są niedozwolone i karane przez wyszukiwarki. Skutkiem może być obniżenie pozycji strony lub całkowite wyłączenie jej z rankingu. Z tego powodu trzeba przyłożyć szczególną uwagę do tego, w jaki sposób pozyskuje się linki, by pomóc witrynie, a nie jej zaszkodzić. Poniższych praktyk należy się wystrzegać:
Jedną z niedozwolonych metod backlinkowania są farmy linków. Polegają one na utworzeniu sieci słabej jakości witryn, które połączone są ze sobą siecią odsyłaczy. Sposób ten stawia na ilość ponad jakość. Odkąd algorytmy Google zostały usprawnione i badają wartość linków prowadzących do strony, ta spamująca technika straciła rację bytu. Wykrycie posługiwania się nią, skutkuje karą w postaci nałożenia filtrów na stronę, które sprawiają, że jej widoczność zostanie drastycznie ograniczona. Jest to jeden z przykładów nieetycznego Black Hat SEO.
Alogrytm o nazwie Pingwin zmienił bardzo dużo w kwestii SEO. Popularne niegdyś wymienianie linków, dziś obarczone jest ryzykiem. Polega ono na zawieraniu umowy pomiędzy dwiema stronami, o wzajemne podlinkowywanie się. O ile proces ten przebiega naturalnie i nie jest nadmiernie eksploatowany, nie zaszkodzi to pozycji witryny, a wręcz przeciwnie. Jednakże należy wystrzegać się dużej liczby kiepskiej jakości dwukierunkowych odsyłaczy, pochodzących ze stron o niskiej reputacji lub o zupełnie odmiennej tematyce. S uznawane za nadużycie. Takie działania są sprzeczne z wytycznymi administracji Google i skutkują utratą reputacji i gorszą pozycją.
Przeglądając internet bardzo łatwo natrafić na oferty kupowania linków. Jest to również przestarzała technika, która nie znajduje aprobaty Google. W większości przypadków strony, na których te mają być umieszczone, cechują się one bardzo marną jakością i nienaturalnym wstawieniem linku w tekst. Bardzo łatwo wykryć botom tego rodzaju nadużycia i nałożyć kary na korzystającą z nich witrynę. Jest to zatem działanie niekorzystne zarówno pod kątem pozycjonowania jak i finansowym.
Nie należy również używać zautomatyzowanych programów lub usług tworzących backlinki. Wartość linków tworzonych przez tego rodzaju oprogramowanie jest bardzo słaba. Brakuje im ludzkiej ingerencji, więc nie będą ani odpowiednio dobrane do strony, ani przyjazne dla użytkowników. Po wykryciu korzystania z tego rodzaju praktyk, co nie jest trudne, Google nakłada na witrynę karę.
Podstawowa wiedza na temat backlinków wystarczy, żeby wiedzieć, że ich siła nie tkwi w liczbie. Dlatego w off-site SEO, należy inwestować z głową. Oznacza to staranną pracę, która zapewni pozyskanie wartościowych linków. Windują one widoczność strony w naturalny i zgodny z polityką Google sposób.
Działania tego rodzaju nie wymagają dużego budżetu. Polegają głównie na tworzeniu wartościowego contentu, który stanie się furtką do budowania sieci linków. Merytoryczne i fachowe treści są najlepszą metodą na ściągnięcie uwagi użytkowników i dalsze rozpowszechnianie odsyłaczy prowadzących do strony.
Warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO. Wydatek ten pozwoli na stałą kontrolę jakości linków i da gwarancję, że strona nie straci na pozycji, przez niedopatrzenia w tej kwestii. Specjaliści z tej dziedziny dbają też o to, by dopasowywać off-site SEO do standardów nowych aktualizacji algorytmów. Jest to zdecydowanie pewniejsza inwestycja, niżeli kupowanie linków, które prędzej czy później zostanie wykryte i zaskutkuje utratą pozycji w rankingu, zaufania do strony i pieniędzy.
Dziedzina off-site SEO jest bardzo rozległa. Ogólne założenia mówią o tym, że są to działania pozycjonujące wykonywane poza daną stroną i jest to prawda. Istnieje jednak wiele metod, z których korzysta się przy stosowaniu tej strategii. Wartość linków może się od siebie znacząco różnić, w zależności od sposobu w jaki zostały pozyskane. Poniżej prezentujemy te najskuteczniejsze rodzaje, o których warto wiedzieć, planując zewnętrzne SEO dla swojej witryny.
Tego rodzaju backlinki mają bardzo dużą skuteczność. Odwołują się do contentu na danej stronie, bo powstają kiedy ten jest cytowany przez inne witryny. Tego rodzaju odsyłacze zazwyczaj cechują się wysoką wartością. Przez promowanie zawartości z cytowanej witryny pomagają też w tworzeniu jej eksperckiego wizerunku.
Warto rozejrzeć się za blogami i portalami, które poruszają się tej samej tematyce. Tworzenie na nich gościnnych treści jest bardzo dobrą metodą na pozyskiwanie backlinków. Dodatkowo istnieje duża szansa na pozyskanie w ten sposób linków redakcyjnych.
Chodzi tu o wielokanałowość strony i jej istnienie na różnych rodzajach witryn, na przykład zajmujących się recenzjami czy w katalogach branżowych. Udzielanie się w tego rodzaju projektach bardzo często daje możliwość pozyskania wartościowych backlinków, gdyż algorytmy uważają je za dowód tego, że strona jest rozpoznawalna.
Udzielanie się na tematycznych witrynach i komentowanie ich zawartości wraz z zamieszczeniem backlinków może przynieść pozytywne skutki jeśli chodzi o pozycjonowanie. Należy jednak uważać, bo o ile wartościowe treści wnoszące coś do dyskusji oraz są jak najbardziej akceptowalne, to nadużywanie tej metody w sposób spamerski poskutkuje karami od Google. Jest to metoda skuteczna, dopóki stosuje się ją merytorycznie i z umiarem.