Facebook mimo wielu kryzysów wciąż nie traci użytkowników. Mnóstwo firm wykorzystuje potencjał tego portalu i posługuje się swoim profilem fanpage w taki sposób, aby tworzyć odpowiedni wizerunek marki. Faceboock to także miejsce służące komunikacji z klientami, reklamowaniu się, informowaniu odbiorców o nowościach i promocjach. Zobacz skutecznie prowadzić fanpage firmy oraz jakich błędów przy tym unikać.
Na skróty
Fanpage firmy – najczęstsze błędy
Faceboock może wpłynąć bardzo pozytywnie na wizerunek, rozpoznawalność i sprzedaż. Jednak siła tej platformy jest tak wielka, że skutkiem nieodpowiednich działań bywa kryzys wizerunkowy. Nierzadko przeradza się on w poważny problem, szczególnie gdy firma nie reaguje odpowiednio na alarmujące sygnały. Oto lista najpopularniejszych błędów popełnianych przez osoby prowadzące fanpage firmy.
Angażowanie się w polityczne i światopoglądowe dyskusje
Ten błąd popełniają najczęściej osoby, które prowadzą małe, lokalne biznesy. Zapominają, że prywatne poglądy nie powinny być czymś, co będzie promowało firmę. Dotyczy to przede wszystkim publikowania kontrowersyjnych komentarzy i postów dotyczących sytuacji politycznej w kraju, albo wypowiadania się negatywnie na temat jakichkolwiek grup społecznych. Natychmiastowy negatywny odbiór mają przede wszystkim treści rasistowskie. Jeśli masz swoją firmę, to dobrze wiesz, że nie dzielisz klientów na gorszych i lepszych. Poruszanie kontrowersyjnych tematów nie pomoże firmie, a wręcz przeciwnie. Wywoła dyskusje, wpłynie negatywnie na wizerunek przedsiębiorstwa i może sprawić, iż firma stanie się głośno krytykowana. Oczywiście wyjątkiem są tutaj strony internetowe, które z założenia maja być opiniotwórcze, komentować rzeczywistość itd. Jednak twórcy takich stron często wiedzą w jaki sposób wyrażać swoje opinie i jak radzić sobie z komentarzami oraz odbiorem publikowanych treści.
To kolejny poważny błąd. Odbiorcy treści często zamieszczają komentarze, które są odpowiedzią na post, zdjęcia albo teksty blogowe. Na komentarze, zapytania i uwagi należy odpowiadać. Warto rozmawiać z potencjalnymi klientami, dzięki temu buduje się relacje, ale też udowadnia się, że każda opinia jest ważna. Czytając takie komentarze i odpowiadając na nie możesz także otrzymać wiele ciekawych informacji, które sprawią, że będziesz wiedział jakie elementy w prowadzeniu biznesu warto wprowadzić. Może się okazać, iż odbiorcy wykażą zainteresowanie innymi produktami, albo na przykład innymi kolorami oferowanych przez Twoją firmę produktów.
Podkradanie contentu
Mimo tego, że co jakiś czas wybuchają afery dotyczące kradzieży grafik, tekstów i innych materiałów przez firmy, to wielu przedsiębiorców nie boi się tego robić. Część osób uważa, że wszystko, co jest w internecie można kopiować i publikować. Prawa autorskie obowiązują jednak w każdej sytuacji. Kradzież ma ogromne konsekwencje. Może skończyć się w sądzie, ale przed tym firma traci wizerunkowo. Klienci przestają jej ufać i uważają ją za nieuczciwą, a więc nie są chętni do korzystania z usług i kupowania produktów. Jeśli chcesz opublikować grafikę albo inny materiał należący do kogoś innego, to zrób to poprzez opcję “udostępnij”, wtedy będą widoczne dane autora, a publikacja będzie miała przekierowanie do strony, która upubliczniła dany materiał jako pierwsza. Kiedy zależy Ci na tym, aby upublicznić dany materiał ze swojego profilu bez oznaczania autora w żaden sposób to skontaktuj się z nim w celu zakupu treści i ustal warunki umowy.
Część osób prowadzących firmowe fanpage na Faceboocku zdaje sobie sprawę z tego, że zapytania użytkowników wymagają odpowiedzi. Jednak niektórzy nie wysilają się zbytnio i na wiele komentarzy odpowiadają w ten sam sposób wklejając gotowe formułki przygotowywane wcześniej. To duży błąd. Przede wszystkim już na pierwszy rzut oka widać, że dana firma nie przejmuje się zbytnio indywidualnymi zapytaniami. Jeszcze gorzej, gdy takie pytania różnią się między sobą, a odpowiedź jest taka sama. Wizerunek marki tworzy się nie tylko przez dobre reklamy i pozycjonowanie, ale także sposób komunikacji z odbiorcami.
Podsumowanie
Już wiesz jakich błędów unikać w prowadzeniu fanpage na Faceboocku. To tylko kilka istotnych kwestii, na które należy uważać. Warto wciąż się rozwijać i nie tylko unikać błędów, ale także skupiać się na tym, w jaki sposób budować silną oraz zaangażowaną społeczność.