Chociaż copywriter wydaje się zawodem stosunkowo młodym, to od wielu lat osoby piszące treści „na zamówienie” zatrudniane są m.in. przez wydawnictwa czy portale internetowe. Ich talent do tworzenia tekstów o zróżnicowanej tematyce wykorzystują także specjaliści od SEO. Co warto wiedzieć o pracy copywritera? Ile zarabia copywriter pracujący dla agencji SEO, a na ile może liczyć freelancer? Podpowiadamy!
Zdj 1. Copywriter zapewnia wysokiej jakości treści do działań content marketingowych
Źródło: https://pixabay.com/vectors/rocket-content-marketing-seo-7611955/
Copywriting to pisanie tekstów i sloganów reklamowych. Niezorientowane osoby utożsamiają tę profesję z dziennikarstwem. Rzeczywiście, zarówno teksty dziennikarzy, jak i copywriterów mogą ukazywać się na tych samych portalach czy blogach, ale… to właściwie koniec podobieństw.
Czym zajmuje się copywriter?
Zacznijmy od tego, że jako prowadzący przedsiębiorstw w danej branży, nie musisz przelewać swojej wiedzy „na papier”. Twój profesjonalizm i wiedza znajdują przełożenie w prowadzeniu interesu. Do wykonania treści, które są niezbędne do promocji danej firmy konieczny jest człowiek, który potrafi dobrze pisać. To właśnie copywriter.
Copywriterzy zajmują się tworzeniem materiałów reklamowych dla różnego rodzaju branż, od sklepów spożywczych po specjalistyczną tematykę medyczną czy przemysłową. Mogą wykonać długie wpisy o charakterze poradnikowym lub przygotować krótkie slogany, nadające się do umieszczenia np. w mediach społecznościowych.
Jakie mogą być rodzaje treści pisanych przez zawodowych copywriterów?
- Treści stricte pod pozycjonowanie – to wykonywanie treści zawierających określone słowa kluczowe, umieszczane później np. na zewnętrznych portalach. Są podstawową formą tekstów copywriterskich.
- Teksty eksperckie (SXO) – zajmują się nimi branżowi copywriterzy, tworząc teksty np. na blogi firmowe danego przedsiębiorstwa. Teksty charakteryzują się eksperckim podejściem do tematu i przydatnymi uwagami. Są wykonane nie tylko z myślą o SEO, ale też o czytelniku.
- Slogany reklamowe i posty w mediach społecznościowych – krótkie treści, które mają prosprzedażowy i informacyjny charakter.
- Materiały tekstowe na strony internetowe w tym opisy produktów czy kategorii – to opisy wykorzystywane szczególnie przez podmioty działające na rynku e-commerce.
Poza tym do zadań copywriterów należy również pisanie storytellingu (opowieści o charakterze marketingowym), e-booków poradnikowych, a nawet… instrukcji obsługi.
Jak możesz rozliczać się z copywriterem? Ile zarabia copywriter?
Copywritera można rozliczać na dwa sposoby, w zależności od formy zatrudnienia, tj. charakteru umowy, jaką podpisujesz z twórcą. Pierwsza to rozliczenie standardowe, na etat. Ile zarabia copywriter w tym przypadku? Początkujący twórca może liczyć w 2023 roku na około 3000 złotych netto miesięcznie. Najbardziej doświadczeni i wyspecjalizowani copy, którzy piszą teksty raczej dla pojedynczej, wybranej branży wyceniają swoje usługi na około 8000 złotych netto miesięcznie.
Warto pamiętać, że etat ma swoje dobre i złe strony. Musisz płacić copywriterowi niezależnie od liczby zleceń, a jego czas jest ograniczony faktycznymi godzinami pracy (np. będzie wykonywać dla Ciebie zlecenia między 8:00 i 16:00). To nie zawsze się sprawdza!
Zdj 2. Zarobki copywritera zależą od jego doświadczenia, wybranej branży, sposobu rozliczania, a także miejsca publikacji treści
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/ecommerce-seo-blog-marketing-earn-3599696/
Niektórzy copywriterzy pracują jako freelancerzy, przyjmując zlecenia od zewnętrznych agencji albo świadcząc usługi dla konkretnych klientów. Ci rozliczają się za napisanie 1000 znaków ze spacjami. Stawki zależą od tego jak bardzo rozbudowany i ekspercki jest tekst oraz od wybranej branży. Najmniej zaawansowane treści SEO to koszt od około 10 złotych za 1000 znaków netto. Najbardziej rozbudowane teksty, wymagające wielogodzinnego researchu, pozyskania statystyk i eksperckiej treści mogą kosztować nawet 80-100 złotych za 1000 znaków netto.
Jak znaleźć dobrego copywritera? Na co zwrócić uwagę?
Copywriterów możesz szukać na grupach w mediach społecznościowych (np. LinkedIn czy Facebook), albo zamieszczać standardowe ogłoszenia o pracę na najpopularniejszych portalach internetowych. Podczas wyboru kandydata zwróć uwagę na dotychczasowe doświadczenie, znajomość trendów SEO, wiedzę na temat Twojej branży, certyfikaty, referencje i dostępność. Poproś o dotychczas wykonane teksty (najlepiej w formie publikacji oraz plików tekstowych).
Pamiętaj, że wyspecjalizowana agencja SEO korzysta najczęściej z usług doświadczonych copywriterów. Z tego względu nie będziesz musiał szukać twórców na własną rękę. Pozycjonowanie będzie skorelowane z przygotowaniem contentu wysokiej jakości, a do Twoich zadań będzie należeć już wyłącznie nadzór nad publikacją i kontrola merytoryki tekstów.