Na skróty
W dobie cyfrowej rewolucji, w której miliony firm rywalizują o uwagę użytkowników w internecie, dobrze zaplanowana reklama online to klucz do sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tej walce jest Google Ads – platforma, która pozwala docierać do klientów w momencie, gdy ci szukają produktów lub usług. Jednak samo posiadanie dostępu do tego narzędzia nie gwarantuje sukcesu. Tutaj pojawia się specjalista Google Ads – osoba, która łączy techniczną wiedzę z kreatywnością, by tworzyć kampanie przynoszące realne efekty.
W tym artykule przybliżamy, czym dokładnie zajmuje się specjalista Google Ads, jakie umiejętności musi posiadać i dlaczego jego praca może być decydująca dla rozwoju Twojej firmy.
Osoba, która pracuje jako specjalista Google Ads (dawniej AdWords), jest odpowiedzialna za tworzenie reklam Google w sieci wyszukiwania, na YouTube, w mediach społecznościowych oraz w serwisach partnerskich. Dokładnie analizuje to, jaki powinien być wygląd reklam, decyduje też o ich formie. Ustala czas trwania kampanii, miejsc oraz urządzeń, na których wyświetlają się reklamy.
Jego zadaniem jest również dopasowanie reklam do budżetu klienta, czyli wybrania długości ich trwania, słów kluczowych, miejsc, aby reklamowana witryna zyskała jak najwięcej sprzedaży, zapisu na newsletter czy innych konwersji.
Dobry specjalista Google Ads jest dziś pożądany na rynku pracy. Dlaczego? Odpowiednie konfigurowanie kampanii, by przynosiła jak największe zyski, przy jednoczesnym optymalizowaniu wydatków to umiejętności, które są wysoko cenione i pozwalają na znaczne zwiększenie przychodów firmy.
Specjalista Google Ads musi analizować różne branże, popyt na produkty i usługi w internecie, dobierać odpowiednie frazy pod względem kosztów oraz popularności. Na bieżąco kontroluje kampanie reklamowe i na bazie statystyk oraz danych szuka jeszcze skuteczniejszych rozwiązań. Wie wiele o konfiguracji reklam, wykluczeniach oraz zachowaniach użytkowników. Potrafi stworzyć kampanie, które nie tylko są klikalne, ale rzeczywiście sprzedają. Ponadto testuje różne rozwiązania, aby dostarczać klientom coraz lepszych wyników.
Jeśli posiadasz sklep internetowy i chcesz prowadzić skuteczną reklamę w Google – zdecyduj się na zatrudnienie specjalisty. Najlepiej, jeśli skorzystasz z usług dobrej agencji, która zatrudnia kilku fachowców od reklam w Google.
Samodzielne konfigurowanie reklam jest czasochłonne i w efekcie o wiele bardziej kosztowne niż zdecydowanie się na profesjonalną pomoc. Jeśli chcesz prowadzić kampanie Google Ads w swojej firmie sam – masz wiele możliwości, aby zdobyć umiejętności oraz potrzebną wiedzę.
Google Ads (dawniej kampanie AdWords) to internetowy system reklamowy stworzony przez Giganta z Mountain View, który umożliwia firmom promowanie swoich produktów lub usług w wynikach wyszukiwania Google, na stronach partnerskich, w aplikacjach mobilnych oraz na YouTube. Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego typu pay-per-click (PPC), co oznacza, że reklamodawca płaci za każde kliknięcie w reklamę.
Istnieje kilka możliwości, aby zostać specjalistą Google Ads Specialist.
Dowiedz się, jakie są możliwości rozwoju umiejętności potrzebnych do pracy.
Specjaliści od trendów na rynku pracy przewidują, że specjaliści od tworzenia i konfigurowania płatnych reklam na różnych platformach będą coraz lepiej opłacani oraz pożądani na rynku.
Osoby, które tworzą skuteczne kampanie reklamowe, są bardzo potrzebne, ponieważ odpowiednio skonstruowane przekazy internetowe potrafią mocno rozwijać przedsiębiorstwa. Użytkownicy internetu chętnie kupują online i podejmują decyzje zakupowe dzięki reklamom. Muszą być one jednak dopasowane do grupy docelowej i wyświetlać się w odpowiedni sposób.
Zdj 1. Przykład reklam w Google konfigurowanych przez specjalistę Google Ads.
Źródło: Google.
Specjalista Google Ads powinien:
posiadać umiejętności analityczne;
potrafić diagnozować problemy;
myśleć w sposób przyczynowo-skutkowy;
lubić zmiany;
być nastawionym na ciągłą naukę;
uczyć się na zasadzie prób i błędów.
Jeśli masz powyższe cechy, to ten zawód może być dla Ciebie! Pamiętaj jednak, że Specjalistą Google Ads nie zostaje się od razu – trzeba mieć odpowiednie doświadczenie, wiedzę oraz umiejętności.
Google Ads Specialist musi umieć obsługiwać narzędzia Google. Poza panelem Google Ads warto znać:
Google Analytics;
Google Search Console;
Google Tag Manager;
Google Merchant Center.
Jeśli chcesz zostać specjalistą Google Ads (inaczej specjalista Google AdWords), to nie musisz kończyć specjalistycznych studiów. Będą one pomocne, ale w sytuacji, gdy interesujesz się marketingiem internetowym jako dziedziną.
Na kierunku marketing lub marketing internetowy poznasz podstawy dotyczące budowania wizerunku marki, tworzenia skutecznych strategii rozwoju firmy, ocieplania wizerunku, zachowania podczas kryzysów, możliwości promowania firmy i wielu innych kwestii.
Jeśli chcesz pracować w marketingu, ale nie wiesz, jakie stanowisko będzie dla Ciebie odpowiednie, to studia będą jedną z możliwości. Dadzą Ci podstawy teoretyczne i pokażą wachlarz możliwości zawodowych.
Jeśli chodzi o studia, to zwróć uwagę na to, co oferuje dany kierunek i kto na nim wykłada. Część uczelni nie jest na bieżąco z aktualnymi trendami marketingowymi i uczy przestarzałych metod działań. Dlatego zweryfikuj plan studiów i dowiedz się, czy wykładowcami są wyłącznie teoretycy. Najlepiej, aby prowadzącymi zajęcia byli praktycy z wieloletnim doświadczeniem – od nich nauczysz się najwięcej!
Google Ads Specialist jest odpowiedzialny za kreowanie i optymalizację kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google. Zarobki w tej dziedzinie mogą się różnić w zależności od doświadczenia, lokalizacji i rodzaju zatrudnienia.
Początkujący specjaliści Google Ads w Polsce mogą oczekiwać pensji w przedziale od 4 500 do 6 000 zł netto miesięcznie. Z kolei osoby z większym doświadczeniem i specjalistycznymi umiejętnościami mogą liczyć na wynagrodzenia przekraczające 8 000 zł lub nawet więcej, w zależności od ich dokładnego profilu i renomy pracodawcy.
Nie musisz mieć wykształcenia wyższego, aby stać się ekspertem w tworzeniu reklam. Jest kilka sposobów na to, aby zdobyć potrzebne umiejętności.
Jednym z nich jest rozpoczęcie pracy od stanowisk juniorskich. Poznaj narzędzia analityczne Google, przeczytaj trochę książek lub kursów online i weź udział w rekrutacji na staż, lub stanowisko młodszego specjalisty! W agencji marketingowej nauczysz się najwięcej. Będziesz mieć wgląd do mnóstwa kampanii z wielu branż, a eksperci pomogą Ci nabyć potrzebne umiejętności.
Jeśli chcesz nauczyć się tworzenia kampanii dla własnych potrzeb, czyli na przykład swojego sklepu internetowego, to najlepszym sposobem będzie rozpoczęcie nauki od kursów online. Wykorzystaj możliwości darmowych szkoleń.
Oferta Google pozwoli Ci zdobyć najważniejsze informacje z wielu dziedzin – nie tylko płatnych reklam. Wybieraj szkolenia online, które są przygotowane przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem.
Weryfikuj opinie o szkoleniach, a także zapoznaj się z ofertą wielu kursów przed wyborem tego jednego. Mnóstwo wartościowych materiałów jest dostępnych za darmo na YouTube i innych stronach.
Zdj 2. Szkolenia od Google dla specjalistów Google Ads.
Źródło: Skillshop Google.
Jeśli chcesz zdobyć szeroką wiedzę i umiejętności, to wykorzystaj możliwości szkoleń od Google. Możesz przejść całą ścieżkę od początkującego do eksperta i uzyskać certyfikaty, które pomogą Ci zdobyć wymarzoną pracę. Na stronie rekomendowanej przez Google – SkillShop znajduje się wiele opcji do wyboru.
Zdobądź jeden z poniższych certyfikatów:
Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej;
Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam;
Certyfikat z reklamy produktowej;
Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci wyszukiwania;
Certyfikat Google Ads z reklamy wideo;
Certyfikat Google Ads z reklamy aplikacji.
Przebrnięcie przez kolejne lekcje pozwoli Ci zgłębić wiedzę na temat tworzenia reklam Google Ads w wielu wariantach.
Podstawą jest konfigurowanie kampanii w sieci wyszukiwania (Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej), czyli wśród płatnych wyników Google – znajdujących się nad bezpłatnymi. Nauczysz się dobierania słów kluczowych, ustalania kosztów kampanii, grupy odbiorców. Ponadto będziesz wiedzieć, jak wykorzystywać rozszerzenia reklam, tworzyć trafne komunikaty reklamowe, wykorzystywać planer skuteczności kampanii.
Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam potwierdza umiejętność weryfikacji skuteczności kampanii i wykorzystywania go do jeszcze lepszej optymalizacji. Podczas nauki dowiesz się, jak mierzyć konwersję z podziałem na różne cele, np. sprzedaż, zadowolenie. Poznasz sposoby najskuteczniejszego dobierania atrybucji.
Jeśli masz już umiejętności i wiedzę, możesz zdobyć certyfikat od razu. Wystarczy, że przejdziesz na stronę z możliwością zdobycia certyfikatów. Możesz najpierw zweryfikować swoją wiedzę poprzez test albo od razu spróbować zdać egzamin certyfikacyjny.
Przeczytaj odpowiedzi na pytania o pracy Specjalisty Google Ads!
Nie musisz mieć studiów, aby zostać specjalistą od tworzenia reklam Google.
Specjalista od marketingu interesuje się szerszym zakresem działań, ale w sposób mniej szczegółowy. W jego kompetencjach jest tworzenie ogólnej strategii, ustalanie priorytetów, współpraca z ekspertami od pozycjonowania, reklam Google, FB, grafików, copywriterów. Wielu specjalistów od marketingu zna się doskonale na jednej z tych dziedzin, a o innych wie na tyle dużo, aby móc zarządzać procesami.
Droga do tego stanowiska jest wymagająca, jeśli jednak interesuje Cię marketing, tworzenie płatnych kampanii oraz wspieranie marek w rozwoju, to zdecydowanie warto.
Nie da się określić dokładnie czasu, w jakim zostaniesz specjalistą Google Ads. Zależy to od Twojego zaangażowania, a także liczby godzin, jakie poświęcisz na naukę.