Jak angażować potencjalnego klienta, który znajdzie się na Twojej stronie?
4 min
4 min
Na skróty
Odpowiednie pozycjonowanie strony to tylko część prac, które należy wykonać by trafić do jak największej liczby klientów i zainteresować ich swoją marką. W celu zwiększenia wskaźnika konwersji, którą może być zarówno zakup, jak i zapisanie się na newsletter, należy zadbać przyjazność strony dla użytkownika. Na User Experience (w skrócie UX) składają się takie rzeczy, jak: intuicyjny i przyjazny interfejs, wartościowe treści oraz estetyczna oprawa graficzna. UX w połączeniu z odpowiednim SEO jest kluczem do zainteresowania ofertą potencjalnych klientów.
W dbaniu o to by strona była atrakcyjna w oczach potencjalnych klientów zawsze należy zacząć od pozycjonowania. Działania SEO i wysoka pozycja w rankingach wyszukiwań Google w bardzo dużej mierze napędzają ruch na stronie. Stosowanie odpowiednich fraz kluczowych ma ogromny wpływ na to, ilu potencjalnych klientów będzie odwiedzać dany portal. Odpowiednio przeprowadzony proces daje długofalowe efekty, a wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania działają niemal jak całodobowa bezpłatna reklama.
Jak sprawdzać czy zabiegi pozycjonowania, które wykonujemy na naszej stronie są skuteczne? Należy stale monitorować i analizować wskaźnik widoczności, ale świadomość o tym, jaka jest pozycja strony, nie da informacji na temat przyczyny. Należy weryfikować także inne kwestie, takie jak: kary nakładane na witrynę, konwersję, kanibalizację, wskaźnik odrzuceń i wiele innych. Istnieje mnóstwo ogólnodostępnych i bezpłatnych narzędzi, które mogą dostarczyć pozycjonerowi cennych informacji. Stały wzrost jest znakiem, że zabiegi SEO, które są podejmowane w ramach pozycjonowania strony, przynoszą spodziewane efekty. Kolejnymi zbiorami danych, które pozwalają na przeanalizowanie skuteczności strony w pozyskiwaniu klientów, jest współczynnik odrzuceń. Oznacza on liczbę użytkowników, którzy weszli na stronę i opuścili ją bez odwiedzenia kolejnych podstron. Wysoka wartość w tym przypadku daje poważne sygnały do niepokoju i oznacza, że coś jest nie tak. Oczywiście nie we wszystkich przypadkach. Trudno o niski współczynnik odrzuceń w przypadku stron, które bazują na zapoznawaniu się z treścią danej zakładki. Jeśli strona jest wizytówką, to nie ma powodów do obaw. Klient wchodzi na stronę, czyta informacje i dzwoni do Ciebie. Wysoki współczynnik odrzuceń nie powinien martwić także w przypadku blogów. Wielu stałych czytelników zagląda tylko do nowego tekstu, nie musi się przeklikać przez te znane. Nie należy panikować przy wysokim współczynniku odrzuceń – należy przy analizie brać pod uwagę różne aspekty. Zniechęcenie potencjalnych klientów do witryny sprzedażowej (już na etapie strony startowej) daje bardzo małe szanse na dobrą konwersję. Wobec danych wskazujących na wysoki współczynnik odrzuceń, należy przeanalizować stronę pod kątem tego, co może do niej zniechęcać użytkowników. Po czym warto przeprowadzić testy A/B i potem wprowadzić zmiany. W kontekście pozycjonowania, winowajcą dużej liczby odrzuceń, może być nieciekawa treść i frazy kluczowe, które nie są dopasowane do zawartości strony, a przez to wprowadzające odwiedzających w błąd.
Projektowanie strony z myślą o User Experience jest nie tylko potrzebne, ale wręcz niezbędne przy próbie zdobycia wysokiej konwersji. Jak wskazuje sam termin, jest to skupienie się na odczuciach klientów, a więc dostosowanie oferty pod ich konkretne oczekiwania. W UX przenika się wiele dziedzin marketingu i nie ma w tym nic dziwnego. W celu skutecznego zaangażowania konsumentów wymagane jest kompleksowe podejście do ich potrzeb. Służą temu różnego rodzaju badania, które pozwalają dowiedzieć się więcej o tym, czego potencjalni klienci wymagają. Wystarczy spojrzeć na produkty i otoczkę marki Apple, w której to ukuto pojęcie UX. Jest ona żywym przykładem tego, jak kompleksowe podejście do sprostania oczekiwaniom klienta i zapewnienia mu pozytywnych skojarzeń z firmą może wpłynąć na sprzedaż. Nawet przy wysokich cenach.
Kolejną właściwością UX jest nieustanne testowanie i ulepszanie produktów, a w tym przypadku strony www. Oznacza to ciągłą analizę poszczególnych elementów witryny. Odpowiednio przeprowadzony audyt UX pozwala na zidentyfikowanie mankamentów strony – niezależnie od tego czy chodzi o jej content treściowy, interfejs, czy szatę graficzną – i wprowadzenie zmian.
UX to nie tylko dbałość o rozwiązania technologiczne. Jest to przede wszystkim kompleksowa strategia marketingowa, której wdrożenie daje długofalowe efekty.
Pozycjonowanie i UX to podstawy popularnej witryny, ale istnieją jeszcze inne sposoby by zwiększyć zaangażowanie klientów i ich zainteresowanie ofertą. By mieć pewność co do tego, że współczynnik konwersji będzie wysoki, warto zapoznać się również z nimi.
Jedną z takich metod jest skorzystanie z usług Google dotyczących płatnego pozycjonowania – Google promuje daną stronę w wynikach wyszukiwań pod danymi frazami wyświetla ją na wysokich pozycjach. To dobry sposób dla nowych stron na wyróżnienie się, ale wprowadzane od czasu do czasu płatne pozycjonowanie może poszerzać grupę stałych klientów. Jeśli witryna będzie zoptymalizowana pod UX, to na pewno na nią wrócą. Świetną metodą na uatrakcyjnienie strony dla klientów jest content marketing. Pomaga on zbudować profesjonalizm marki i zwiększyć liczbę leadów sprzedażowych. To także podstawa SEO, bez tekstów nie ma wysokiej pozycji. Zaawansowany content marketing polega głównie na budowaniu wokół strony wartościowych i eksperckich treści, np. w postaci poradników czy bloga. Przyciąga to potencjalnych klientów, oferując im oprócz wartościowych produktów również wiedzę z danej dziedziny. W obecnych czasach nie można zapominać również o social mediach. Wykreowanie profilu w mediach społecznościowych, który wspiera stronę, jest niemalże obowiązkowym elementem dzisiejszego e-marketingu. Służy to budowaniu wizerunku marki, nawiązywaniu i poprawianiu kontaktów z klientami. To znakomite wsparcie dla strony sprzedażowej.
Wiedza i doświadczenie są głównymi wyznacznikami sukcesu przy promowaniu swojej strony i aktywizacji odwiedzających ją klientów. Kluczem jest szybkie reagowanie na zmieniające się trendy, a co za tym idzie wnikliwa analiza procesów sprzedażowych.