Jak budować profil linków pod SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Link building to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania stron internetowych. Bez odpowiedniego profilu linków szanse na uzyskanie najwyższych pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania zdecydowanie się zmniejszają. Możesz mieć perfekcyjnie dopracowany serwis pod kątem technicznego SEO oraz optymalizacji treści, natomiast brak linków wychodzących skutkuje niewielkim autorytetem z punktu widzenia robotów Google, a w konsekwencji niższą pozycją w wyszukiwarkach.
Linki powinny pochodzić z witryn o wysokiej jakości oraz autorytecie. Ważne, aby były związane z Twoją branżą. Można do tego wykorzystać tematyczne portale. Specjaliści zazwyczaj udzielają tam wypowiedzi do artykułów lub przygotowują wpisy sponsorowane z linkiem w treści.
Staraj się angażować swoją grupę docelową. Unikaj “sztucznego” pozyskiwania linków (np. poprzez umieszczanie dziesiątek lub setek odnośników w tzw. spamerskich katalogach branżowych). Postaw przykładowo na viralowe treści, które “obiegną” cały Internet i skłonią do linkowania w obrębie Twojego serwisu. Google docenia tego typu inicjatywy.
Pozyskuj wartościowe linki z różnych źródeł. Ograniczenie się do jednego lub dwóch sposobów link buildingu przyniesie satysfakcjonujące rezultaty, natomiast na krótki okres.
Możesz wypróbować m.in.:
Pierwsze trzy pozycje, które wymieniliśmy (wpisy sponsorowane, wypowiedzi eksperckie oraz viralowe treści) powinny stanowić fundamentalny element Twojej strategii link buildingu. Przeznacz na to około 60-70% finansów. Pozostałe 30% zainwestuj w komentarze na forach, ogłaszanie się w listach firm oraz wymianę linków z klientami.
Dobrym rozwiązaniem okazują się także specjalistyczne zaplecza SEO do linkowania. To metoda premium dostępna wyłącznie dla klientów korzystających z usług agencji marketingowych.
Wytyczne Google podają, że linki prowadzące do strony muszą być naturalne. W konsekwencji nagłe przyrosty mogą wzbudzać podejrzenia robotów indeksujących. Nie wpłynie to korzystanie na pozycjonowanie Twojej strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Podobna sytuacja ma miejsce w kontekście pozyskiwania opinii w Google. Jeżeli będzie ich za dużo, roboty zaakceptują tylko kilka.
Regularne dodawanie linków gwarantuje naturalność. Dzięki temu roboty Google zauważą wartość w Twoim serwisie, a w konsekwencji sprawią, że znajdzie się on zdecydowanie wyżej w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. To bardzo ważne pod kątem kreowania profilu odnośników.
Idealny sposób na budowanie profilu linków pod SEO nie istnieje. We wszystkim należy zachować naturalne proporcje – również, jeżeli chodzi o linki nofollow i dofollow. Możesz to sprawdzić np. za pomocą narzędzia Ahrefs.
Ważne, aby nie oczekiwać cudów. Pozyskałeś bardzo mocny link dofollow z wartościowego serwisu? Świetnie! W takim razie prawdopodobnie Twój serwis stanie się lepszy z punktu widzenia robotów Google. Jednak czy pozycje wzrosną natychmiastowo? To zależy, jakimi linkami dysponuje Twoja konkurencja. Wykorzystaj narzędzie Majestic SEO, aby to sprawdzić.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz Pozycjonowanie sklepów
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce budowania profilu linków pod SEO?
Budowanie profilu linków pod SEO to proces polegający na pozyskiwaniu różnorodnych, wartościowych linków prowadzących do strony internetowej, aby poprawić jej pozycję w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Budowanie profilu linków jest istotne, ponieważ wyszukiwarki (np. Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo oraz YANDEX) oceniają wartość Twojego serwisu m.in. za sprawą linków, które do niego prowadzą. Inne czynniki istotne pod kątem rankingu to treści oraz struktura strony pod kątem technicznym.
Jednymi z najlepszych rozwiązań pod kątem link buildingu jest tworzenie wpisów sponsorowanych, udzielanie eksperckich wypowiedzi do artykułów gościnnych (z podpisem) oraz tworzenie viralowych treści (np. blogowych). Należy jednak zadbać również o dywersyfikację odnośników, dlatego pobocznymi metodami, które również działają, mogą być m.in. dodawanie komentarzy na forach, wymiana linków z klientami czy też partnerami biznesowymi oraz ogłaszanie się w listach firm (np. lokalnych).
W celu uniknięcia nieuczciwych praktyk linkowania, należy skoncentrować się na pozyskiwaniu wartościowych odnośników związanych z tematyką Twojej witryny pochodzących z wysokiej jakości źródeł. Poszczególne parametry możesz zweryfikować, wykorzystując narzędzie Ahrefs. Unikaj przede wszystkim linków odbiegających od tematyki Twojej witryny oraz odnośników ze spamerskich stron.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.