Biznes

Jak budować zaufanie klientów?

3 min czytania

Zaufanie to podstawa każdej relacji, także tej biznesowej. Bez niego nie ma mowy o owocnej współpracy. Budowanie zaufania powinno więc być na stałe wpisane w każdą strategię biznesową. Proces ten jednak wymaga czasu i cierpliwości. Kiedy jednak klient zaufa Ci jako marce, będzie chętniej wracał po kolejne produkty i usługi, a nawet może stać się rzecznikiem Twojej firmy w swojej społeczności. To bezcenne korzyści, o które warto powalczyć. Jak zatem budować zaufanie klientów? Jak budować zaufanie do kontrahentów firmy? O tym w artykule.

Dlaczego zaufanie klientów do marki jest takie ważne?

Przede wszystkim trudno wyobrazić sobie relację biznesową bez zaufania. Jego brak wcześniej czy później będzie miał swoje konsekwencje i może skończyć się wypowiedzeniem umowy lub przejściem klienta do konkurencji. Dlatego tak ważne jest zadbanie o ten czynnik.

Wysoki poziom zaufania klientów do marki:

  •         zwiększa ich lojalność – sprawia, że chętniej i częściej wracają;
  •         zwiększa konwersje – sprawia, że kupują;
  •         zwiększa autorytet marki – sprawia, że liczą się z Twoim zdaniem.

Jak więc widać, warto się o to zaufanie w biznesie zatroszczyć. A poniżej przedstawiamy skuteczne sposoby na to, jak to osiągnąć.

Dziel się wiedzą

Dzielenie się wiedzą to jedna ze skuteczniejszych metod na budowanie zaufania klientów. W ten sposób tworzysz wizerunek eksperta branży. Webinary, blogi, e-booki, materiały filmowe, broszury informacyjne – dzięki nim edukujesz klienta, pomagasz mu się odnaleźć często na nieznanym terytorium, a także pokazujesz, że znasz się na swoim fachu.

Zobacz  Jak wybrać odpowiednie logo?

Oferuj wysokiej jakości produkty i usługi

To właściwie podstawa każdego, dobrze prosperującego biznesu. Zadbaj, by to, co oferujesz, faktycznie zaspokajało potrzeby Twoich klientów.

Nie zapomnij przy tym o najwyższym poziomie obsługi. Łatwy kontakt z konsultantami, jasne odpowiedzi na pytania klientów, dobrze opisane produkty w sklepie  – to wszystko buduje zaufanie Twoich klientów i sprawia, że wracają po kolejne zakupy.

Transparentność komunikacji i partnerstwo

Transparentność komunikacji to podstawa zaufania. Postaw na przejrzystość, uczciwość i klarowność w swoich komunikatach. Postaraj się, by komunikacja ta była spójna we wszystkich kanałach, czy to w bezpośrednim kontakcie z obsługą klienta, w mailach, czy w mediach społecznościowych lub blogu.

Jak komunikować się transparentnie?

  •         mów jak, jest,
  •         przyznawaj się do błędów,
  •         szukaj najlepszych rozwiązań,
  •         odpowiadaj zrozumiale i przejrzyście,
  •         dotrzymuj obietnic.

Ponadto pamiętaj, że klient to Twój partner w biznesie, nie jest on ani niżej, ani wyżej. Jest na równi. Tylko z takim podejściem, możecie się spotkać na wspólnym gruncie, jakim jest biznesowa współpraca i czerpać z niej obustronne korzyści.

Uzyskaj referencje od stałych klientów

I umieść je na stronie. Opinie innych, o ile są prawdziwe i rzetelne, mogą wpłynąć korzystnie na poziom zaufania potencjalnych klientów. W ten sposób pokazujesz, że inni już Ci zaufali i są zadowoleni z tej decyzji. To może przekonać tych wahających się do podjęcia interakcji z Twoją firmą.

Zobacz  Jak tworzyć skuteczny content firmowy?

Daj czas sobie i klientowi

Pamiętaj, że budowanie zaufania to długi proces, który nie dzieje się automatycznie. Stanowi sumę interakcji klienta z Twoją firmą na wielu poziomach, a często nie bez znaczenia pozostają  również kontakty z wcześniejszymi firmami z Twojej branży. Dlatego warto dopracować do perfekcji każdy styk Twojej marki z odbiorcą. Zaufanie bowiem buduje się powoli, ale bardzo łatwo je stracić. Unikniesz tego, ciągle ulepszając swoje produkty i usługi oraz dbając o transparentną komunikację.

Stwórz przewodnik po Twoich usługach

Klient, zazwyczaj przychodzi od Ciebie po produkt lub usługę, które mają zaspokoić jego potrzeby lub rozwiązać problem. Przychodzi do Ciebie jak do eksperta i oczekuje eksperckiej wiedzy. Sam nie musi znać się na Twojej ofercie, nie musi wiedzieć, jak jest zbudowana i w jaki sposób będzie realizowana. To do Ciebie należy odpowiedzialność w edukowaniu klienta na temat Twojej marki, produktów lub usług. Warto więc stworzyć różnego rodzaju instrukcje i przewodniki, filmy instruktażowe, które klient będzie mógł otrzymać, rozpoczynając współpracę z Tobą. To rozwieje jego obawy i stworzy odpowiednie podwaliny do budowania zaufania.

Wyobraź sobie siebie w nowej sytuacji, w której czujesz się niepewnie. Z pewnością Twoje obawy by osłabły, gdyby ktoś wytłumaczył Ci, jaki jest proces postępowania, dlaczego robimy tak, a nie inaczej i jakie ma to przynieść efekty. Specjalistom, którzy to jasno komunikują zdecydowanie łatwiej zaufać.

Podsumowanie

Budowanie zaufania w biznesie to proces, któremu trzeba dać czas. Pamiętaj, że jedni klienci będą w stanie zaufać Ci szybciej, inni później. Do Ciebie jednak należy stworzenie odpowiedniej na to przestrzeni. Stawiaj na transparentność komunikacji, jasne przekazy, wysoki poziom obsługi oraz partnerskie podejście. W ten sposób masz szansę przekonać do siebie nawet najbardziej zdystansowanych odbiorców. A to z kolei przełoży się na wzrost ich lojalności i w konsekwencji wyższą sprzedaż. 

Absolwentka poznańskiego UAMu, dla której język polski nie ma żadnych tajemnic. W Semcore dba o proces tworzenia i dostarczania treści do Klientów. Prywatnie miłośniczka gór, książek, psychologii i jogi.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy