Biznes

Co to jest innowacja i jaki ma wpływ na rozwój firmy?

3 min czytania
Co to jest innowacja i jaki ma wpływ na rozwój firmy?

O innowacjach w biznesie mówi (i pisze) każdy. Pytanie, co to znaczy być „innowacyjną” firmą. Czy to określenie zarezerwowane jest tylko dla nowatorskich startupów lub gigantów pokroju Apple oraz Google? Na to pytanie — i nie tylko — odpowie dzisiejszy wpis; jak zwykle, zapraszamy do lektury!

Co to jest innowacja?

Z perspektywy przedsiębiorstw — ale i innych organizacji — innowacja to cały proces wprowadzania nowych lub ulepszonych produktów, technologii, usług oraz metod organizacyjnych, które mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji firmy na rynku i wzrostu zysków. W taki sposób o innowacjach pisze wydawany przez OECD Podręcznik Oslo, próbujący ująć je przy pomocy konkretnych danych i technik statystycznych.

Joseph Schumpeter, jeden z najbardziej wpływowych ekonomistów austriackich pierwszej połowy XX wieku, określił innowacje mianem „kreatywnej destrukcji” — prawdziwego motoru napędowego wzrostu gospodarczego. Ten, według Schumpetera, jest możliwy tylko wtedy, gdy obecni na rynku gracze nieustannie rozwijają swoje rozwiązania — i wypierają stare technologie, zastępując je nowymi.

A z perspektywy konsumenta? Innowacja jest po prostu rozwiązaniem, które w lepszy niż dotychczas sposób odpowiada na jego potrzeby; zmienia i ułatwia codzienne życie lub czyni niedostępne produkty/usługi (na przykład z powodów zbyt wysokich kosztów produkcji, które bezpośrednio przekładają się na ceny) dostępnymi.

W skrócie — innowacyjna firma to taka, która w centrum swojej działalności stawia rozwijanie coraz to nowszych, lepszych produktów i usług.

Innowacje w firmie — jakie przybierają formy?

Wbrew temu, co być może sądzą niektórzy — innowacje dotyczą nie tylko rozwiązań technologicznych (chociaż to o nich najczęściej mówimy, że są „innowacyjne”). Mogą przybierać różne formy, na różnych etapach procesu tworzenia produktu/usługi — chociaż ich cel jest zawsze ten sam. 

Zobacz  Jak wdrożyć strategię cen neutralnych w sklepie internetowym, aby przyciągnąć klientów?

Podręcznik Oslo, o którym już wspominaliśmy, wyróżnia cztery podstawowe rodzaje innowacji.

  • Innowacje produktowe — czyli te, które dotyczą bezpośrednich zmian w działaniu, funkcjach i możliwościach produktu/usługi. Gdy myślimy o smartfonach z coraz mocniejszymi procesorami czy o zupełnie nowych zastosowaniach AI — są to właśnie innowacje produktowe. 
  • Innowacje procesowe — skupiające się na procesie, który prowadzi do wytworzenia produktu lub dostarczenia usługi klientowi; na przykład na poszukiwaniu tańszych metod produkcji czy optymalizacji łańcucha dostaw.
  • Innowacje marketingowe — obejmujące nowe formy promocji, chociażby za pośrednictwem kanałów digital lub, znów, z wykorzystaniem AI, a także optymalizację dotychczasowych działań — na przykład w ramach strategii SXO.
  • Innowacje organizacyjne — obejmujące zmiany w obrębie samej firmy stojącej za produktem; na przykład wdrożenie nowej, bardziej efektywnej metody zarządzania czy restrukturyzację zespołów projektowych.

W ostatnich latach wiele uwagi zwraca się na interakcje biznesu z otoczeniem — środowiskiem naturalnym, społeczeństwem, a nawet — światem polityki. Dlatego też można by było wyróżnić jeszcze dwa rodzaje innowacji: społeczne oraz ekologiczne.

Jak innowacyjność wpływa na rozwój firmy?

Innowacyjność jest jednym z ważniejszych — o ile nie najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, czy dana firma będzie się rozwijać, czy zatrzyma się w miejscu (przez co z czasem zostanie wyparta z rynku). Dlaczego?

Po pierwsze, oczekiwania klientów rosną przez cały czas, równolegle z postępem technologicznym. Innowacje są konieczne, aby te wymagania spełnić.

A po drugie — każda firma, która buduje swoją pozycję na rynku (lub chce ją utrzymać), szuka nowych sposobów na wyróżnienie się, swoich przewag konkurencyjnych. Przedsiębiorstwo, które do nich nie dołączy i samo nie będzie wdrażało innowacyjnych rozwiązań — prędzej czy później przestanie być dla nich konkurencyjne. To niby oczywiste, ale warto o tym przypominać.

Zobacz  Jak dodać logo firmy do Google? Kluczowy element identyfikacji wizualnej Twojej firmy

Dodajmy do tego fakt, że wiele innowacji (zwłaszcza procesowych oraz marketingowych) bezpośrednio przekłada się na funkcjonowanie samej firmy — na ponoszone przez nią koszty operacyjne, trafność podejmowania decyzji biznesowych czy zaangażowanie i efektywność pracowników. A to przecież fundamenty, bez których dalszy rozwój jest niemożliwy. 

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy